کارآفرینی چیست و کارآفرین کیست؟

صفحه اصلی/کارآفرینی چیست و کارآفرین کیست؟
کارآفرینی چیست و کارآفرین کیست؟2021-06-13T15:05:16+04:30

کارآفرینی چیست و کارآفرین کیست؟

کارآفرینی چیست و کارآفرین کیست؟

شخصی که ریسک شروع یک کسب و کار جدید را به عهده دارد، کارآفرین نامیده می‌شود؛ این فرد را شرکتی ایجاد می‌کند که در آن سرمایه و نیروی کار در جهت تولید کالاها یا خدمات سودآور جمع شدند.

کارآفرینی محرک مهم رشد اقتصادی و نوآوری است.

کارآفرینی ریسک‌پذیر است، اما می‌تواند پاداش بسیار زیادی را هم با خود داشته باشد زیرا در جهت تولید ثروت اقتصادی، رشد و نوآوری است.

کارآفرین

کارآفرینان چگونه کار می‌کنند :
کارآفرینی یکی از منابعی است که اقتصاددانان آن را به عنوان منابع اصلی تولید طبقه‌بندی می‌کنند ، سه مورد دیگر زمین/منابع طبیعی ، نیروی کار و سرمایه است. یک کارآفرین سه مورد اول را برای تولید کالا یا ارائه‌ی خدمات ترکیب می‌کند. آنها معمولا یک طرح تجاری ایجاد می‌کنند، نیروی کار استخدام می‌کنند، بودجه و منابع مالی را بدست می‌آورند و مدیر و مدیریت را برای تجارت فراهم می‌کنند.

کارآفرینان معمولا هنگام ساخت شرکت‌های خود با موانع زیادی روبه‌رو می‌شوند. سه موردی که بسیاری از کارآفرینان از آنها به عنوان چالش‌برانگیزترین آنها یاد می‌کنند به شرح زیر است :

  •  غلبه بر بوروکراسی
  • استخدام استعداد
  •  اخذ بودجه

کارآفرین و سرمایه‌گذاری

کارآفرینی و سرمایه گذاری

با توجه به ریسک‌پذیری یک سرمایه‌گذاری جدید، به دست آوردن بودجه‌ی سرمایه‌گذاری بسیار چالش‌برانگیز است و بسیاری از کارآفرینان از طریق bootstrapping  با آن مقابله می‌کنند.
bootstrapping اصطلاحی است که در تجارت به فرآیند استفاده از تنها منابع موجود مانند پس‌انداز شخصی ، تجهیزات محاسبات شخصی و فضای گاراژ برای راه‌اندازی و رشد شرکت گفته می‌شود.
تأمین مالی یک تجارت با استفاده از روش‌هایی مانند استفاده از پول خود کارآفرینان ، کار کردن خود کارآفرینان به عنوان نیروی کار برای کاهش هزینه‌ها ، به حداقل رساندن اقلام مصرفی و فاکتورهای دریافتی.

در حالی که برخی از کارآفرینان تنها بازیکنانی هستند که در تلاشند تا مشاغل کوچک را از زیر زمین عبور دهند ، برخی دیگر شرکایی را در اختیار دارند که دسترسی بیشتری به سرمایه و منابع دیگر دارند. در این شرایط شرکت‌های جدید ممکن است از سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر، سرمایه‌گذاران فرشته، صندوق‌های تأمینی، تأمین منابع عمومی، یا از طریق منابع سنتی‌تر مانند وام‌های بانکی.

تعاریف کارآفرینی

اقتصاددانان هرگز تعریفی ثابت از ” کارآفرین ” یا ” کارآفرینی ” نداشته‌اند (کلمه ” کارآفرینی ” از فعل فرانسوی entreprendre  به معنی “انجام” است). گرچه مفهوم کارآفرین وجود داشت و قرن‌ها شناخته شده بود، اقتصاددانان کلاسیک و نئوکلاسیک کارآفرینان را از شکل‌های رسمی خود کنار گذاشتند.

آن‌ها تصور می‌کردند که اطلاعات کامل با شناخت کاملا منطقی بازیگران میسر می‌شود و جایی برای ریسک‌پذیری و کشف باقی نمی‌گذارد. تا اواسط قرن بیستم بود که اقتصاددانان به طور جدی تلاش کردند کارآفرینی را در مدل‌های خود بگنجانند.

سه متفکر اصلی در ورود کارآفرینان : Joseph Schumpeter, Frank Knight, and Israel Kirzner
شومپیتر پیشنهاد کرد که کارآفرینان- نه فقط شرکت‌ها – مسئول ایجاد چیزهای جدید در جستجوی سود هستند. نایت بر کارآفرینان به عنوان حامل عدم اطمینان  متمرکز شد و معتقد بود که آنها مسئول حق بیمه ریسک در بازارهای مالی هستند. کرزنر در مورد کارآفرینی به عنان فرایندی فکر کرد که منجر به کشف آن شد.

اقتصاد تحت تأثیر کارآفرینان

در زبان اقتصاددانان، یک کارآفرین به عنوان یک عامل هماهنگ‌کننده در اقتصاد سرمایه‌داری عمل می‌کند. این هماهنگی به منزله هدایت کردن منابع به سمت فرصت‌های جدید سود بالقوه می‌باشد. کارآفرین منابع مختلفی را لمس می‌کند، چه ملموس و چه ناملموس که این باعث شکل‌گیری سرمایه می‌شود.

در یک بازار پرخطر، در واقع این کارآفرین است که به حل‌کردن عدم‌اطمینان کمک می‌کند، زیرا اوست که قضاوت می‌کند یا خطر را می‌پذیرد.

از آنجا که سرمایه‌داری یک سیستم سود و زیان پویاست، کارآفرینان با کشف کارآمد و مداوم، دانش را آشکار می‌کنند. شرکت‌های تازه تاسیس شده با افزایش رقابت و چالش‌های کارآفرینان روبه‌رو هستند که اغلب آن‌ها را به سمت چالش‌های تحقیق و توسعه نیز سوق می‌دهد. از نظر مقررات فنی اقتصادی، کارآفرین روند تعادل در حالت پایدار را مختل می‌کند.

کمک کارآفرینان به اقتصادها

پرورش کارآفرینی از چند جهت می‌تواند تأثیر مثبتی در اقتصاد و جامعه داشته باشد. برای مبتدیان، کارآفرینان تجارت جدیدی ایجاد می‌کنند. آن‌ها کالاها و خدمات را اختراع کرده، در نتیجه اشتغال ایجاد می‌کنند و اغلب یک اثر موج‌دار نیز ایجاد نیز کرده و در نتیجه توسعه بیشتر و بیشتری را ایجاد می‌کنند.

به عنوان مثال، پس از آغاز فعالیت چند شرکت فناوری اطلاعات در هند در دهه 1990، مشاغل صنایع وابسته، مانند عملیات مرکز تماس و ارائه دهندگان سخت‌افزار، با ارائه خدمات پشتیبانی و محصولات نیز شروع به توسعه کردند.
کارآفرینان به درآمد ناخالص ملی می‌افزایند. مشاغل موجود ممکن است محدود به بازارهای خود باشند و در نهایت به سقف درآمد برسند. اما محصولات یا فناوری‌های جدید بازارهای جدید و ثروت جدید ایجاد می‌کنند. و افزایش اشتغال و درآمد بالاتر به پایه مالیاتی کشور کمک می‌کند و هزینه‌های بیشتر دولت را برای پروژه‌های عمومی امکان‌پذیر می‌کند.
کارآفرینان تغییرات اجتماعی ایجاد می‌کنند. آن‌ها سنت را با اختراعات منحصر به فرد که وابستگی به روش‌ها و سیستم‌های موجود را کاهش می‌دهد، شکست می‌دهند و گاهی آنها را منسوخ می‌کنند، همراه می‌کنند. به عنوان مثال، تلفن‌های هوشمند و برنامه‌های آن‌ها انقلابی در کار و بازی در سراسر جهان ایجاد کرده‌اند.

کارآفرینان در پروژه‌های اجتماعی سرمایه‌گذاری می‌کنند و به موسسات خیریه و سایر سازمان‌های غیرانتفاعی کمک می‌کنند و از اهداف فراتر از خودشان حمایت می‌کنند. برای مثال، بیل گیتس از ثروت قابل توجهی برای آموزش و پرورش و بهداشت عمومی استفاده کرده است.

اکوسیستم‌های کارآفرینی

تحقیقاتی وجود دارد که نشان می‌دهد سطح بالایی از خوداشتغالی می‌تواند توسعه اقتصادی را متوقف کند: کارآفرینی، اگر به درستی تنظیم نشود، منجر به عمل‌های ناعادلانه‌ی بازار و فساد شود و بسیاری از کارآفرینان می‌توانند نابرابری درآمدی را در جامعه ایجاد کنند.

به طور کلی، کارآفرینی یک محرک قطعی از نوآوری و رشد اقتصادی است. بنابراین، کارآفرینی پرورش‌دهنده بخش مهمی از استراتژی‌های رشد اقتصادی بسیاری از دولت‌های محلی و ملی در سراسر جهان است. به همین دلیل، دولت‌ها در توسعه اکوسیستم‌های کارآفرینی کمک می‌کنند.

به عنوان مثال، سیلیکون ولی کالیفرنیا اغلب به عنوان نمونه‌ای از اکوسیستم کارآفرینی با عملکرد مناسب ذکر می‌شود. این شرکت دارای یک پایگاه سرمایه گذاری خطر پذیر، تعداد زیادی از افراد با تحصیلات آکادمیک و دارای استعداد به ویژه در زمینه‌های فنی و طیف گسترده‌ای از برنامه‌های دولتی و غیردولتی برای تقویت سرمایه گذاری‌های جدید و ارائه اطلاعات و پشتیبانی از کارآفرینان است.

کارآفرین شدن

کارآفرین شدن

جودی شپارد میستت پس از بازنشستگی از رقص حرفه‌ای، برای بدست آوردن پول بیشتر، یک کلاس رقص برای غیرنظامیان برگزار کرد. اما به زودی فهمید که زنانی که به استودیوی او می‌آیند، بیشتر از این که به دنبال یادگیری رقص باشند، در پی لاغری هستند.

سپس شپرد میست مربیانی را آموزش داد تا کارهای روزمره خود را به مردم بیاموزندو به دنبال این قضیه، جازرسیس متولد شد؛ امروزه این شرکت بیش از 8900 مکان در سراسر جهان دارد.

پس از گذراندن دوره ساخت بستنی، جری گرینفیلد و بن کوهن ۸۰۰۰ دلار پس انداز و وام ۴۰۰۰ دلاری ، یک پمپ بنزین بورلینگتون  را اجاره کردند و تجهیزات را خریداری کردند تا بستنی با طعم منحصر به فرد برای بازار محلی ایجاد کنند. بیست سال بعد، درآمد سالانه بن و جری میلیون‌ها دلار شد.

اگرچه “مرد/زن خودساخته همیشه شخصیتی محبوب در جامعه آمریکا بوده است، در چند دهه گذشته کارآفرینی بسیار رمانتیک شده است. در قرن بیست و یکم، شرکت‌های اینترنتی مانندAlphabet ، fka Google (GOOG)  و Facebook (FB) که هر دو بنیان‌گذاران خود را به شدت ثروتمند کرده‌اند، باعث شدند که مردم به ایده‌های کارافرینی علاقه مند شوند.

برخلاف مشاغل سنتی که معمولاً راهی مشخص برای پیمودن آن وجود دارد، راه برای کارآفرینی برای اکثر مردم گیج کننه است. آن‌چه برای یک کارآفرین مفید است ممکن است برای فرد بعدی مفید نباشد و بالعکس. با این گفته، پنج مرحله کلی وجود دارد که بیشتر، اگر نگوییم همه، کارآفرینان موفق به آن‌ها عمل کرده‌اند:

۱.اطمینان از ثبات مالی

این مرحله اول خیلی واجب نیست، اما قطعاً توصیه می‌شود. چرا که بسیاری از کارآفرینان کسب و کارهای موفقی را ایجاد کرده‌اند در حالی که از نظر اقتصادی کمتر از حد متوسط ​​بودند (به مارک زاکربرگ بنیانگذار فیس بوک به عنوان دانشجوی دانشگاه فکر کنید)، شروع کار با پول نقد کافی و اطمینان از تأمین بودجه مستمر فقط می‌تواند به یک کارآفرین مشتاق کمک کند، مسیر را برای وی هموار کند و به او بیشتر فرصت دهید تا به جای نگرانی در مورد پول درآوردن سریع، روی ساختن یک تجارت موفق کار کند.

۲.یک مجموعه از مهارت‌های متنوع بسازید

هنگامی که فرد از نظر مالی قدرتمند است، ایجاد مجموعه‌ای متنوع از مهارت‌ها و سپس استفاده از آن مهارت‌ها در دنیای واقعی مهم است. زیبایی مرحله دو این است که می‌توان همزمان با مرحله یک انجام داد.

ساخت یک مجموعه مهارت با یادگیری و امتحان کارهای جدید در محیط‌های واقعی به دست می‌آید. به عنوان مثال، اگر یک کارآفرین مشتاق سابقه مالی داشته باشد، می‌تواند در شرکت فعلی خود به نقش فروش بپردازد تا مهارت‌های نرم افزاری لازم برای موفقیت را بیاموزد.

به دست آوردن مجموعه مهارت‌های متنوع، به یک کارآفرین مجموعه ابزاری می‌دهد که وقتی با به طور اجتناب ناپذیر با شرایط سخت روبرو می‌شود، می‌تواند به آن اعتماد کند.

۳.مصرف محتوا در چندین کانال

همان‌طور که به دست آوردن مجموعه‌ای از مهارت‌های متنوع از اهمیت برخوردار است، مصرف انواع مختلف محتوا نیز به همان اندازه مهم است. این محتواها می‌تواند به صورت پادکست، کتاب، مقاله یا سخنرانی باشد.

نکته مهم این است که محتوا، فارغ از کانال، باید از نظر کاور هم متنوع باشد. یک کارآفرین مشتاق باید همیشه با دنیای اطراف خود آشنا باشد تا بتواند با دیدی تازه به صنایع نگاه کرده تا توانایی ایجاد یک کسب و کار حول یک بخش خاص را داشته باشد.

۴.مسئله‌ای را برای حل پیدا کنید

از طریق مصرف محتوا در چندین کانال، یک کارآفرین مشتاق قادر به شناسایی مشکلات مختلف برای حل است. یک قانون برای همه کسب و کارهایی که تازه راه اندازی می‌شود این است که محصول یا خدمات یک شرکت باید به حل یک مشکل خاص بپردازد، چه برای تجارت دیگر یا برای یک گروه مصرف کننده. از طریق شناسایی یک مشکل، یک کارآفرین مشتاق قادر به ایجاد مشاغل پیرامون حل این مشکل است.

ترکیب مراحل سه و چهار مهم است؛ بنابراین می‌توان با نگاه کردن به صنایع مختلف به عنوان یک فرد خارجی، مسئله ای را حل کرد و این به فرد کارآفرین امکان می‌دهد که مشکلی را پیدا کرده و اقدام به حل کند که بقیه افراد قادر به پیدا کردن آن نیستند.

۵.این مسئله را حل کنید

استارتاپ‌های موفق یک نقطه درد و مشکل خاص را برای شرکت‌های دیگر یا مردم حل می کنند. این به عنوان “ارزش افزوده در مسئله” شناخته می‌شود.  یک کارآُرین تنها از طریق افزودن ارزش به یک مسئله یا نقطه درد خاص، موفق می‌شود.

برای مثال مراحل تعیین وقت دندانپزشک را برای بیماران را مسئله‌ای سخت و پیچیده به نظر می‌آید و در نتیجه دندانپزشکان مشتری خود را از دست می‌دهند. این ارزش می‌تواند ساختن یک سیستم قرار ملاقات بصورت آنلاین باشد که رزرو وقت ملاقات را آسان تر می‌کند.

اشتیاق به عمل

اشتیاق به عمل

در مورد داشتن‌های موفقیت از افراد کارآفرین چه چیزی می‌دانید؟ معمولا آنها همیشه افراد سخت‌کوش و زحمت‌کشی هستند که برای چیزهایی که به آن علاقه دارند، بسیار تلاش می‌کنند.

یک ضرب المثل هست که می‌گوید: راهی پیدا کنید تا در ازای شغلی که به صورت رایگان انجام ‌می‌دهید، پول دریافت کنید” ، اشتیاق بدون شک مهمترین مولفه صاحبان مشاغل استارتاپ است.

در حالی که دورنمای تبدیل شدن به رئیس خود و جمع آوری ثروت، برای رویاپردازان کارآفرین جذاب است، اما احتمال شکست خوردن و ناامید شدن در آن هم بسیار زیاد است. چرا که در این راه درآمد تضمین نمی‌شود، مزایای حمایت کارفرمایی هم وجود ندارد و هنگامی که کسب و کار شما ضرر می‌کند، فقط دارایی‌های شرکت نیست که از بین می‌رود بلکه دارایی‌های شخصی شما هم متحمل ضرر می‌شود.

به طور متناقضی، در حالی که مشتریان برای دسترسی به راه‌های ارتباطی تکنولوژی محور، ارزش قائل هستند، آن‌ها همچنین انتظار یک وبسایت تر و تمیز را دارند. حتی اگر کسب و کار شما در یک صنعت با تکنولوژی پیشرفته نیست، باز هم کارآفرینان باید از فناوری اینترنت برای انتقال پیام خود بهره ببرند.

یک تجارت مبتنی بر گاراژ می تواند وب سایت برتر از یک شرکت 100 میلیون دلاری تاسیس شده داشته باشد. فقط مطمئن شوید که یک انسان زنده در انتهای دیگر شماره تلفنی ذکر شده باشد.

دستان خود را کثیف کنید

هنگام شروع کار، ضروری است که به صورت شخصی و هر زمان که ممکن است، فروش و سایر تعاملات با مشتری را کنترل کنید. تماس مستقیم با مشتری روشن‌ترین و بهترین مسیر برای به دست آوردن بازخورد صادقانه درباره آن‌چه بازار هدف دوست دارد و کارهایی که می توان بهتر انجام داد، است.

اگر واسطه مشتری بودن همیشه عملی نیست، کارآفرینان باید کارمندان را آموزش دهند تا ازمشتری به طور طبیعی، نظرش را بپرسند. این نه تنها باعث می‌شود مشتری احساس قدرت کند بلکه مشتریانی که خوشحال و راضی هستند احتمالاً کسب و کار را به دیگران توصیه می‌کنند.

پاسخگویی شخصی به تلفن یکی از مهم‌ترین مزایای رقابتی کارآفرینان مستقر در خانه نسبت به رقبای بزرگتر خود است. در دنیای فناورانه‌ی‌ امروز که پیشرفته که مشتریان از پاسخ‌های خودکار و منوهای لمسی ناامید شده‌اند، شنیدن صدای انسانی، روش مطمئن برای جذب مشتریان جدید و قدردانی از مشتریان موجود است، با توجه به اینکه ۸۰ ٪ از کل کسب و کارها از مشتریان تکراری ایجاد شده و رشد می‌کنند.

به طور متناقضی، در حالی که مشتریان برای دسترسی به راه‌های ارتباطی تکنولوژی محور، ارزش قائل هستند، انتظار یک وبسایت تر و تمیز را دارند. حتی اگر کسب و کار شما در یک صنعت با تکنولوژی پیشرفته نیست، باز هم کارآفرینان باید از فناوری اینترنت برای انتقال پیام خود بهره ببرند.

منبع: investopedia

  • ارائه دهندگان و شرکت‌های برتر سرویس‌ ابری در سال ۲۰۲۱

    ارائه دهندگان و شرکت‌های برتر سرویس‌ ابری در سال 2021(شرکت‌های خارجی بخش اول)

    بررسی‌ها نشان می‌دهد که برترین شرکت‌های سرویس ابری در سال ۲۰۲۱، چیزهایی فراتر از AWS ،Azure و Google هستند. این سه شرکت تاکنون از رهبران رایانش‌ ابری بودند که بحثی درباره‌ی آن نداریم. اما بازار [...]

  • چرا استارت آپ ها شکست می خورند؟ - قسمت دوم

    چرا استارت آپ ها شکست می خورند؟ – قسمت دوم

    این روزها آسان است که درگیر داستان موفقیت‌های استارت آپ ها شوید. اما شکست در استارت آپ بسیار متداول‌تر است. CB Insights بیان می‌کند که 70٪ شرکت‌های پیشرفته فناوری شکست می‌خورند. و استارت آپ‌های سخت‌افزاری [...]

  • تفاوت مدیریت زنجیره تامین با لجستیک چیست؟

    تفاوت مدیریت زنجیره تامین و لجستیک چیست؟

    بیایید با این فرض شروع کنیم که لجستیک و مدیریت زنجیره تامین با هم متفاوت هستند. بسیاری از افراد، صرف نظر از سوابق تحصیلی یا تخصص خود، از اصطلاحات لجستیک و زنجیره تامین (SCM) به [...]

  • زنجیره تامین

    زنجیره تأمین چیست؟

    زنجیره تأمین شبکه‌ای است بین یک شرکت و تأمین کنندگان آن برای تولید و توزیع کالای خاص به خریدار نهایی. این شبکه شامل فعالیت‌ها، افراد، نهادها، اطلاعات و منابع مختلف است. زنجیره تأمین همچنین گام‌هایی [...]

برگشت به بالا