استارتاپ چیست؟

صفحه اصلی/استارتاپ چیست؟
استارتاپ چیست؟2021-06-13T13:30:08+04:30

استارتاپ چیست؟

استارتاپ چیست؟

اصطلاح “استارتاپ” این روزها محبوبیت زیادی پیدا کرده است. چرا که روز به روز به تعداد افرادی که علاقه مند  به کارآفرینی و راه انداختن کسب و کار جدید، افزوده شده و نهادهای بیشتری تمایل به کمک به کسب و کارهای نوپا دارند.

به دلیل عدم قطعیت در معنای کامل و صحیح استارت آپ، مردم هنوز نسبت به آن بد بین هستند. این اصطلاح طی چند سال گذشته، بیشتر برای توصیف کسب و کارهای جدید و ریسک پذیر جوان، اپلیکیشن‌های مانند اسنپ و دیجیکالا به کا رفته است. اما در واقع استارتاپ چیست؟

در واقع استارتاپ چیست؟

اولین چیزی که شما باید بدانید این است که معنای کامل و جامعی برای مفهوم استارت آپ وجود ندارد، چرا که بسیار وسیع بوده و ابعاد زیادی را در بر می‌گیرد.

اصطلاح استارتاپ به یک شرکت در اولین مراحل فعالیت گفته می‌شود. استارت اپ ها توسط یک یا چند کارآفرین با هدف تولید کالا یا خدمت پر تقاضا به نحوی جدید، تاسیس می‌شوند. این شرکت‌ها به طور کلی با هزینه‌های بالا و درآمد محدود شروع به کار می‌کنند، به همین دلیل است که آن‌ها از منابع مختلفی مانند سرمایه گذاران مخاطره آمیز به دنبال جذب سرمایه هستند.

درک استارتاپ ها

 اصطلاح استارتاپ را می‌توان به شرکت‌هایی که کمک به ورود یک سری محصول یا خدمت به بازار می‌کنند، اختصاص داد. به طور معمول مدل کسب و کار کاملاً پیشرفته‌ای ندارند و از همه مهم‌تر، فاقد سرمایه کافی برای حرکت به مرحله بعدی هستند. بودجه اکثر این شرکت‌ها در ابتدا توسط بنیانگذاران آن‌ها تأمین می‌شود.

بسیاری از استارت آپ ها برای دریافت بودجه بیشتر به دیگران مراجعه می‌کنند: خانواده، دوستان و سرمایه گذاران خطرپذیر.

سیلیکون ولی به خاطر جامعه سرمایه گذاری مخاطره آمیز خود معروف است و هدفی محبوب برای استارتاپ ها است و همچنین به عنوان گسترده‌ترین صحنه مورد تقاضا نیز شناخته می‌شود.

 شرکت‌های نوپا می‌توانند از سرمایه بذری برای سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه برنامه‌های تجاری خود استفاده کنند. تحقیقات بازار به تعیین تقاضا برای یک محصول یا خدمات کمک می‌کند، در حالی که در یک برنامه تجاری جامع، بیانیه ماموریت، چشم اندازها و اهداف شرکت و همچنین استراتژی‌های مدیریت و بازاریابی بیان می‌شود.

Dotcoms  یک استارتاپ در دهه 1990 بود. بدلیل وجود شور و شوق زیاد برخاسته از حدس و گمان در مورد ظهور این مشاغل جدید، جذب سرمایه‌گذار ریسک پذیر، بسیار آسان بود. متأسفانه، بیشتر این استارت آپ های اینترنتی به دلیل نقص عمده در برنامه‌های تجاری خود، از جمله نداشتن راهی برای درآمد پایدار، سرانجام از بین رفتند. با این حال، بعد از بین رفتن dotcom تعداد انگشت شماری از شرکت‌ها زنده ماندند که از این بین می‌توان به  Amazon  (AMZN) و eBay (EBAY) اشاره داشت.

نیل بلومنتال، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت واربی پارکر – Parker، می گوید: “استارت آپ شرکتی است که بدون مشخص بودن راه حل و عدم قطعیت در موفقیت برای حل مشکلی کار می‌کند.”

اگرچه این گزاره صحیح بوده، اما کل فلسفه پشت این مفهوم را تعریف نمی‌کند. به همین دلیل، مجموعه‌ای از ویژگی‌ای زیر که همه استارت آپ ها مشترک بوده، کل این مفهوم را تعریف می‌کند:

نوآوری

این نوع کسب و کار‌ها برای دستیابی به مزیت رقابتی در بازار نیاز به رقابت متفاوت دارند. نوآوری ممکن است در محصولات یا در مدل‌های تجاری مرتبط با شرکت نمود کند.

یک نوآوری نقش اساسی در موفقیت یک شرکت نوپا دارد، بنابراین همه کارآفرینان باید این جنبه را به طور جدی در نظر بگیرند.

سن

استارت اپ شرکت جدیدی است که هنوز در مراحل اولیه مدیریت نام تجاری، فروش و استخدام کارکنان است. غالباً این مفهوم به مشاغل با سابقه‌ی حضور کم‌تر از ۳ سال در بازار، اختصاص می‌دهند. اما این درست نیست؛ شرکت‌هایی با سابقه‌ی حضور ۷ سال در بازار وجود دارند که هنوز هم نوپا محسوب می‌شوند.

از استارتاپی بودن درآمدن به سن و سابقه‌‌ی کسب و کار بستگی نداشتهو به مجموعه‌ی خاصی از ویژگی‌ها مربوط است.

رشد

مفهوم استارتاپ را می‌توان به شرکتی که هدف آن رشد و گسترش سریع بوده، اطلاق کرد. این یکی از نکاتی است که استارت آپ  را از یک کسب و کار کوچک متمایز می‌کند.

خطر

هر چند که استارتاپ ها مرکز نوآوری و خلاقیت باشند، نمی‌توان در مورد موفقیت آن‌ها با اطمینان سخن گفت. به همین دلیل، این مشاغل با نرخ شکست بالا، به نوعی سرمایه گذاری در معرض خطر محسوب می‌شوند.

انعطاف پذیری

یک استارتاپ بسیار پویا و آماده سازگاری با ناملایماتها است. با توجه به نیاز به اعتبار سنجی ایده تجاری شما، این کسب و کارهای نوپا باید محصولات خود را متناسب با نیاز مشتری تنظیم کنند.

انعظاف پذیر بودن باید یکی ازویژگی‌های مدل‌های تجاری نیز باید باشد، زیرا نیاز به یافتن یک مدل تجاری پایدار همیشه وجود دارد.

حل یک مشکل

استارت آپ باید بر حل هر مشکل موجود در بازار تمرکز داشته باشد. بنابراین آن‌ها بر ایجاد تغییر نه تنها در بازار بلکه در زندگی مردم از طریق ارائه محصول یا خدمات متمرکز هستند.

مقیاس پذیری

استارتاپ شرکتی است که به طور مداوم در جستجوی یک مدل تجاری مقیاس پذیر و قابل تکرار، است. یعنی طوری که بدون نیاز به افزایش منابع انسانی یا مالی رشد کند.

کار تیمی

تعداد افرادی که در استارتاپ ها مشغولند، معمولا زیاد نیست. اگرچه این تنها عامل تعیین کننده برای این نوع از کسب و کارها نیست، اما  تعداد افراد حاضر در یک تیم باید کم‌تر از ۱۰۰ باشد.

به طور خلاصه، می توانیم بگوییم که استارتاپ شرکتی است که در مراحل اولیه توسعه قرار داشته تا از طریق ارئه یک محصول یا خدمات نوآورانه مشکلات واقعی را حل کند.

آیا یک استارت آپ باید تکنولوژيکی باشد؟

این یک مسئله بسیار رایج بین کارآفرینان جهان است. ارتباط بین این نوع شرکت و فناوری از دهه 1990 بوجود آمده، زیرا شرکت‌های “dotcom” از این نوع استارتاپ هستند.

اگرچه بسیاری از استارت آپ های موجود در حال حاضر ماهیت فناوری دارند، اما این مفهوم مختص آن‌ها نیست. استارتاپ ها به دنبال ایده‌های نوآورانه‌ی افراد هستند.

انواع استارتاپ ها

پس از روشن شدن این سوال که استارت آپ چیست، زمان آن فرا رسیده که انواع مختلفی از این نوع کسب و کارها را شناسایی کنیم. با توجه به افزایش تقاضا در این بازار، که کارآفرینان آینده باید بدانند که ایده‌ی آن‌ها برای کدام دست از استارتاپ ها مناسب است.

طبق گفته استیو بلانک، یک کارآفرین معتبر در سیلیکون ولی – Silicon Valley، ۶ نوع مختلف استارتاپ وجود دارد:

استارت آپ های سبک زندگی

کارآفرینانی که در حوز‌ه‌ی علاقه‌ی خود کار می‌کنند، اقدام به راه اندازی این دسته از استارتاپ ها می‌کنند. برای مثال می‌توان به فریلنسرها یا طراحان وب که علاقه زیادی به کار خود دارند، اشاره کرد.

استارتاپ های کسب و کارهای کوچک

کسب و کارهای کوچک که صاحبان آن‌ها اهداف جاه طلبانه‌‌ی کم‌تری را دنبال می‌کند، تا فقط زندگی راحت را برای خانواده خود فراهم کند. نمونه این موارد آرایشگاه‌ها، فروشگاه‌های مواد غذایی‌، نانوایی‌ها و غیره است.

استارت آپ های مقیاس پذیر

توسط کارآفرینانی تأسیس شده که از همان ابتدا معتقدند که می‌توانند با ایده تجاری خود جهان را تغییر دهند و بنابراین نگران یافتن مدلی با مقیاس قابل تکرار برای جلب توجه سرمایه گذاران برای رونق کسب و کار خودهستند. نمونه این موارد گوگل، اوبر و فیس بوک است.

این دست کسب و کارها با این هدف متولد می‌شوند كه پس از دستیابی به نتایج مثبتی كه توجه افراد را به خود جلب می‌کند، به شركت‌های بزرگ فروخته شود. این دسته استارتاپ ها در شرکت‌های توسعه وب و تلفن همراه بسیار رایج بوده که نمونه آن خرید اینستاگرام توسط فیس بوک است.

استارتاپ های شرکت‌های بزرگ

اهدف اصلی این قبیل کسب و کارها نوآوری است و طول عمر محدودی دارند. آن قبیل از کسب و کارها که با توسعه‌ی محصولات وخدمات خود باعث انقلابی سریع و طوفانی در بازار می‌شوند، در این دسته قرار می‌گیرند. با این حال، به دلیل تغییرات بازار، ترجیحات کاربر، فشارهای رقابتی، این نوع استارتاپ‌ ها تمایل زیادی به ایجاد محصولات ابتکاری جدیدی برای کاربران جدید بازارهای مختلف دارند.

استارت آپ های اجتماعی

کسب و کارهایی که کارآفرینان آن‌ها به دنبال ایجاد یک دنیای بهتر و تغییرات مثبت در جامعه هستند، در این دسته قرار می‌گیرند. بنابراین، هدف اصلی کسب سود نبوده و کمک مثبت به جامعه در اولویت لیست اهداف قرار می‌گیرد. یک نمونه آن موسسات خیریه است.

نتیجه گیری

بسیاری از استارت آپ ها در چند سال اول شکست می‌خورند. به همین دلیل این دوره مهم‌ترین قسمت است. کارآفرینان باید به دنبال جذب سرمایه، ایجاد یک مدل کسب و کار و برنامه تجاری، استخدام پرسنل اصلی، فراهم کردن جزئیات پیچیده‌ای مانند سهام برای شرکا و سرمایه گذاران و برنامه ریزی بلند مدت باشند. بسیاری از موفق ترین شرکت‌های امروزی، مانند مایکروسافت (MSFT) ، اپل (AAPL) و فیس بوک (FB) به عنوان استارت اپ شروع به کار کردند و در نهایت به جایگاه امروز خود به عنوان شرکت‌های بزرگ و عمومی دست پیدا کردند.

  • ارائه دهندگان و شرکت‌های برتر سرویس‌ ابری در سال ۲۰۲۱

    ارائه دهندگان و شرکت‌های برتر سرویس‌ ابری در سال 2021(شرکت‌های خارجی بخش اول)

    بررسی‌ها نشان می‌دهد که برترین شرکت‌های سرویس ابری در سال ۲۰۲۱، چیزهایی فراتر از AWS ،Azure و Google هستند. این سه شرکت تاکنون از رهبران رایانش‌ ابری بودند که بحثی درباره‌ی آن نداریم. اما بازار [...]

  • چرا استارت آپ ها شکست می خورند؟ - قسمت دوم

    چرا استارت آپ ها شکست می خورند؟ – قسمت دوم

    این روزها آسان است که درگیر داستان موفقیت‌های استارت آپ ها شوید. اما شکست در استارت آپ بسیار متداول‌تر است. CB Insights بیان می‌کند که 70٪ شرکت‌های پیشرفته فناوری شکست می‌خورند. و استارت آپ‌های سخت‌افزاری [...]

  • تفاوت مدیریت زنجیره تامین با لجستیک چیست؟

    تفاوت مدیریت زنجیره تامین و لجستیک چیست؟

    بیایید با این فرض شروع کنیم که لجستیک و مدیریت زنجیره تامین با هم متفاوت هستند. بسیاری از افراد، صرف نظر از سوابق تحصیلی یا تخصص خود، از اصطلاحات لجستیک و زنجیره تامین (SCM) به [...]

  • زنجیره تامین

    زنجیره تأمین چیست؟

    زنجیره تأمین شبکه‌ای است بین یک شرکت و تأمین کنندگان آن برای تولید و توزیع کالای خاص به خریدار نهایی. این شبکه شامل فعالیت‌ها، افراد، نهادها، اطلاعات و منابع مختلف است. زنجیره تأمین همچنین گام‌هایی [...]

برگشت به بالا