بازاریابی چیست؟

صفحه اصلی/بازاریابی چیست؟
بازاریابی چیست؟2021-06-13T14:51:08+04:30

بازریابی چیست؟

بازاریابی چیست؟

در هنگام تاسیس شرکت و یا راه اندازی یک استارتاپ، یکی از اولیش چالش‌هایی که با آن رو به رو خواهید شد، بازاریابی است؛ اما بازاریابی چیست؟ این مطلب مقدمه‌ای برای استارتاپ‌ها و صاحبان کسب و کارهای کوچک است که با خواندن آن اندکی با مفهوم مارکتینگ آشنا شوند.

این مطلب چکیده‌ای از ده‌ها کتاب، مصاحبه با مشاوران بازاریابی آژانس‌ها، خبره‌های مارکتینگ و فروشنده‌ها است.

تاکتیک‌های استفاده شده در بازاریابی

پاسخ‌های مردم نوع تجارت و تاکتیک‌هایی مورد استفاده‌ی آن‌ها را منعکس می‌کند و بازاریابی از نظر آن‌ها، تاکتیک‌هایی مانند نمایشگاه‌های تجاری، رسانه‌های اجتماعی، وب سایت‌ها، شبکه سازی یا موارد دیگر بود.

مشکل این است که این تاکتیک‌ها به “سوال بازاریابی چیست؟” پاسخ نمی‌دهند. در واقع این تاکتیک‌ها شما را از درک مارکتینگ منحرف می‌کنند.

اگر متخصصان مارکتینگ نتوانند در مورد چیستی بازاریابی به توافق برسند، چگونه یک صاحب کسب و کار کوچک باید این موضوع را کشف و درک کند؟

در این مسئله، دروغ نهفته است. بیشتر ما این موضوع را درک نکرده و از آن اجتناب می‌کنیم؛ یا تاکتیک‌هایی را که امیدواریم به نوعی باعث ایجاد کسب و کار شود را به عنوان تعریفی از بازاریابی محسوب می‌کنیم.

در آخر ما به دنبال یک ورد و چوب جادو می‌گردیم که با آن کسب و کارمان را رونق دهیم که مارکتینگ است.

بازاریابی چیست؟

بازاریابی

دیکشنری آکسفورد مارکتینگ را چنین تعریف می کند: “اقدام یا تجارت ترویج و فروش محصولات یا خدمات، از جمله تحقیقات بازار و تبلیغات.”

دیکشنری بیزینس، بازاریابی را چنین تعریف می‌کند: “فرایند مدیریتی که کالاها و خدمات از طریق آن از مفهوم به مشتری منتقل می‌شوند.” آن‌ها در ادامه 4p کلاسیک مارکتینگ را برای محصولات، قیمت، مکان و استراتژی تبلیغاتی توصیف می‌کنند.

انجمن مارکتینگ آمریکا، آن را چنین تعریف می‌کند: “فعالیت، مجموعه دستورالعمل‌ها و فرایندهای ایجاد، برقراری ارتباط، تحویل و مبادله پیشنهاداتی که برای مشتریان، مصرف کنندگان، شرکا و جامعه به طور کلی ارزش دارد.”

تعریف ویکی پدیا بد نیست. آن‌ها می‌گویند “بازاریابی مطالعه و مدیریت روابط مبادله‌ای است. بازاریابی فرآیند تجاری ایجاد ارتباط با مشتریان و جلب رضایت آن‌هاست. با تمرکز بر مشتری، بازاریابی یکی از اجزای اصلی مدیریت کسب و کار است. “

دامنه تعاریف گسترده است. هایدی کوهن مقاله‌ای را منتشر کرد که در آن ۷۲ تعریف مختلف از این مفهوم را جمع آوری کرد. که این گویای دشواری در تعریف این مفهوم است.

تعریف عملیاتی بازاریابی

اگر کارشناسان نتوانند موافقت کنند، بهترین کار این است که به صورت عملیاتی تعریف کنید که بازاریابی برای کسب و کار شما به چه معناست.

بیایید با برخی از ایده‌های اصلی شروع کنیم. اولین مورد این است که مارکتینگ مربوط به شما نیست. این کار در مورد تسهیل نیازهای مشتریان هنگام درگیر شدن با کسب وکار شما است.

ایده‌ی اول: با این قاعده‌ی قدیمی شروع کنید که “در این کالا-خدمت چه چیزی برا من وجود دارد؟” من شما را تشویق می کنم که این ایده را بپذیرید و آن را فراتر از فروش اول گسترش دهید.

به “چه چیزی برای من دارد؟” نگاه کنید. این ایده در طول زندگی شما و در ارتباط  با مشتری خود، همیشه وجود داشته و حرف اول را می‌زند؛ هدف آن به حداکثر رسیدن عمر کسب و کار شماست.

ایده دوم: به بازاریابی به عنوان یک فرایند و یک استراتژی سرمایه گذاری نگاه کنید نه یک سری فعالیت‌های مستقل و واجب برای انجام دادن((To do activities.

 یک خط مونتاژ رابطه ایجاد  کنید. ماشینی که به طور سیستماتیک روابط سودمند مشتری را تولید و پرورش می‌دهد.

اگر در حال ساخت ماشین مارکتینگ هستید، باید بدانید که چگونه کار خواهد کرد؟ توالی مراحل چیست؟ چگونه هر یک از زنجیره‌های فرایند فرعی با همدیگر نتایج لازم را ایجاد می‌کنند؟ سپس با تعیین معیارهای عملکرد تعیین کنید که سیستم شما چگونه بازده مناسبی از سرمایه خود را کسب می‌کند.

این تفکر سیستمی، نقشه برداری از فرآیند و تمرکز بر شاخص‌های کلیدی عملکرد، به شما در نحوه برخورد با بازاریابی راهنمایی می‌کند و شما را از گرفتار شدن در دام “اقدامات تصادفی مارکتینگ” بازمی‌دارد.

تغییر در تفکر سیستمی

هنگامی که من برای اولین بار شروع یادگیری و فهمیدن در مورد بازاریابی کردم، یک خط تولید مونتاژ و سپس یک پالایشگاه نفت را تجسم کردم.

یک پالایشگاه نفت جایی است که نفت خام به محصولات مفیدی مانند گازوئیل، بنزین، نفت سفید، نفتالین و غیره تصفیه می‌شود. من از خودم پرسیدم که پالایشگاه بازاریابی من چگونه کار می‌کند؟ سپس فکر کردم که صنعت نفت و گاز چگونه کار می‌کند؟

صنعت نفت و گاز به بخش‌های بالادست، میانه و پایین دست تقسیم می‌شود. بالادست، مرحله‌ی اکتشاف و استخراج مواد اولیه (استخراج برای مشتریان) است. بخش میانه ​​در مورد تصفیه مواد اولیه به محصولات قابل استفاده (مشتریان واجد شرایط و تقسیم بندی) است. پایین دست تولید محصول به بازار است (به حداکثر رساندن طول عمر مشتری). این یک تشبیه کامل نیست، اما قابل اجرا است.

سیستم بازاریابی شما برای پی بردن به پتانسیل کامل خود باید هر سه مرحله را در نظر بگیرد. در خارج از این سیستم هم به طور کلی نمی‌توان به تنهایی از پس انجام کارها برآمد.

تعریف سیستم بازاریابی 

تعریف سیستم بازاریابی

تعریف سیستم بازاریابی

بازاریابی را به عنوان تجربه مشتری در برخورد با کسب و کار خود تصور کنید. سیستم مارکتینگ شما باید بتواند مشتری را با اطمینان، مقرون به صرفه و به صورت گسترده، جذب، ثبت نام و حفظ  کند.

دو نتیجه اصلی سیستم بازاریابی شما روابط مشتری و رشد درآمد است.

این تصور از تجربه برخورد مشتریان با کسب و کار (برای به دست آوردن روابط سودمند کوتاه مدت و بلند مدت) در مورد دامنه کامل مارکتینگ صحبت می‌کند. همچنین توضیح می‌دهد که چرا پاسخ دادن به “بازاریابی چیست؟” چالش برانگیز است.

وقتی به این فکر کنید که مهارت‌های مختلفی در ایجاد یک پالایشگاه نفت دخیل هستند، می‌بنید که بازاریابی تفاوت چندانی با آن ندارد؛ زیرا این رویکرد برای طراحی ، توسعه و بهره برداری نیاز به تفکر و رهبری سیستم دارد.

 روند بازاریابی

  1. طراحی: نام تجاری، موقعیت، هدف و روند خود را توسعه دهید.
  2. توجه: فرایندی خارجی برای آگاهی مردم از شما.
  3. تعامل: افراد را به تعامل با مطالب یا اطلاعات خود وادار کنید.
  4. ثبت نام: تلاش برای الهام بخشیدن به مردم و تحریک اقدامات.
  5. خرید: روند خرید و پشتیبانی خریدار را تسهیل کنید.
  6. اعتبار: تجربه‌ای که شما طراحی می‌کنید به رضایت مشتری تبدیل می‌شود.
  7. اشتراک گذاری: مشتریان خوشحال تجربه خود را به اشتراک می‌گذارند و بقیه افراد را به آن سمت ارجاع می‌دهند.
  8. نگهداری: با مشتری ارتباط برقرار کنید تا باز هم به سمت شما برگردند.
  9. شناخت: برای نشان دادن قدردانی خود  برقراری ارتبط بیشتر با مشتری از آن‌ها تشکر کنید.
  10. بهبودی: وقتی اشتباهاتی اتفاق می‌افتد، باید برای جلب اعتماد دوباره‌ی مشتری، تلاش کنید.
  11. موارد بیشتری از این وجود دارد، اما شما می‌توانید از همین موارد گفته شده، ایده بگیرید. این موضوع فرایندی است که می‌تواند سالها طول بکشد.

ایجاد تعامل مشتری با سازمان و ماندن آن در زمان طولانی، کار بسیار پیچیده‌ای است.

مارکتینگ یک تاکتیک نیست

امیدوارم تا این‌جا شما متوجه شده باشید که بازاریابی هیچ فعالیت واحدی نیست و سیستمی است که شماآن را برای انتخاب و راهنمایی مشتری برای کسب سود از طریق کسب و کار خود،می‌سازید. وقتی مارکتینگ را این گونه تعریف و استفاده کنید، می‌توانید هر کاری را که برای بهبود وضعیت مشتری در سازمان انجام می‌دهید را جز آن قرار دهید.

پاسخ من به “مارکتنیگ چیست؟

در طول سال‌ها، یک تعریفی وجود دارد که من اتخاذ کرده ام: “بازاریابی هر کاری است که شما برای رشد تجارت خود انجام می‌دهید.” من این تعریف را دوست دارم زیرا گسترده، فراگیر و نتیجه گرا است.

از کجا به اینجا رسیدیم؟

من کاملاً تصدیق می‌کنم که این دیدگاه سیستمی در مورد مارکتینگ بسیارعظیم و پیچیده به نظر می‌رسد و به اندازه شکست شاخ غول ترسناک و خست باشد.

با این حال، به قول قدیمی‌ها، شما شکستن شاخ غول را یک باره انجام ‌می‌دهد، دقیقا مانند بازاریابی.

مردم همچنین می‌گویند سفر ۱۰۰۰ کیلومتری را با یک قدم آغاز می‌شود و دقیقا مارکتینگ هم به همین صورت است.

اجازه ندهید دامنه گستردگی آن شما را از ادامه کار باز دارد. آن چه که شما به آن نیاز دارید، یک برنامه ریزی عمل گرایانه‌ است که به شما می‌گوید چگونه مي‌توانید بر بازار تسلط داشته باشید.

یک اتفاق غم انگیز در بازاریابی

یکی از تأسف برانگیزترین چیزهایی که من می بینم شرکت‌های قدیمی 20، 30 یا حتی بیشتر از 100 ساله هستند که که هرگز از کارهای مارکتینگ تصادفی خود عبور نکردند.

مطمئناً آن‌ها با گذشت زمان به تولید حسن نیت و ارزش ویژه تجاری خود ادامه داده‌اند و اغلب سیستم‌ها، فرآیندها، کنترل‌ها یا هدف‌هایی را پشت بازاریابی خود ایجاد کرده‌اند. استراتژی آن‌ها اغلب امید به کسب بهترین نتیجه در عین کنترل هزینه‌ها است.

با وجود هر موفقیتی که به دست آوردند، اگر آن‌ها سفر ۱۰۰۰ مایلی خود را آغاز کرده و در طول سال‌ها پیشرفت مداوم داشته باشند، چه می‌شود؟ چه چیزی می‌توانست باشد؟

اگر شما یک استارتاپ یا صاحب کسب و کار کوچک هستید که مایلید گام‌های کوچک افزایشی را در جهت رسیدن به یک هدف بزرگ‌تر بردارید، فرصت بزرگ و پتانسیل یک مزیت رقابتی غول پیکر را دارید.

برای شروع، سیستم خود را تصور کنید و مطمئن شوید که هر مرحله کوچکی که در آن قدم بر می‌دارید، با دید و هدف شما همسو است؛ شگفت زده خواهید شد که چقدر توان پیشرفت در کوتاه مدت را دارید.

این بحث ممکن است به معنای طرفداری از لاک پشت در برابر خرگوش باشد، اما نیازی نیست که به آرامی پیش بروید. هدف این است که یک سیستم داشته باشید و روی آن کار کنید.

نتیجه گیری

مارکتینگ فقط تاکتیک نیست؛ یک سری اصول وچارچوب مشخص دارد که هر کسب وکار با هر سابقه‌‌ای که دارد، باید برای رسیدن به موفقیت که در اینجا جذب و حفظ مشتری برای کسب سود بیشتر است، از آن استفاده کند.

اقدامات تصادفی بازاریابی دیگر جواب نمی‌دهد. بازاریابی هنر جذب مشتری در جهت رسیدن به منافع سازمان است که هر سازمان با توجه به نیازها، امکانات و اهدافی که دارد، می‌تواند برای خود استراتژی تهیه و استفاده کند.

  • ارائه دهندگان و شرکت‌های برتر سرویس‌ ابری در سال ۲۰۲۱

    ارائه دهندگان و شرکت‌های برتر سرویس‌ ابری در سال 2021(شرکت‌های خارجی بخش اول)

    بررسی‌ها نشان می‌دهد که برترین شرکت‌های سرویس ابری در سال ۲۰۲۱، چیزهایی فراتر از AWS ،Azure و Google هستند. این سه شرکت تاکنون از رهبران رایانش‌ ابری بودند که بحثی درباره‌ی آن نداریم. اما بازار [...]

  • چرا استارت آپ ها شکست می خورند؟ - قسمت دوم

    چرا استارت آپ ها شکست می خورند؟ – قسمت دوم

    این روزها آسان است که درگیر داستان موفقیت‌های استارت آپ ها شوید. اما شکست در استارت آپ بسیار متداول‌تر است. CB Insights بیان می‌کند که 70٪ شرکت‌های پیشرفته فناوری شکست می‌خورند. و استارت آپ‌های سخت‌افزاری [...]

  • تفاوت مدیریت زنجیره تامین با لجستیک چیست؟

    تفاوت مدیریت زنجیره تامین و لجستیک چیست؟

    بیایید با این فرض شروع کنیم که لجستیک و مدیریت زنجیره تامین با هم متفاوت هستند. بسیاری از افراد، صرف نظر از سوابق تحصیلی یا تخصص خود، از اصطلاحات لجستیک و زنجیره تامین (SCM) به [...]

  • زنجیره تامین

    زنجیره تأمین چیست؟

    زنجیره تأمین شبکه‌ای است بین یک شرکت و تأمین کنندگان آن برای تولید و توزیع کالای خاص به خریدار نهایی. این شبکه شامل فعالیت‌ها، افراد، نهادها، اطلاعات و منابع مختلف است. زنجیره تأمین همچنین گام‌هایی [...]

برگشت به بالا