انواع مراکز رشد یا انکوباتورها (به انگلیسی: incubator) از ابزارهای رشد اقتصادی هستند که به منظور حمایت از کارآفرینان تحصیل‌کرده تأسیس می‌شوند و با ارائه امکانات و تسهیلات عمومی، زمینه پا گرفتن شرکت‌های جدید را فراهم می‌کند. استفاده از انکوباتورها، امروزه به عنوان یکی از ابزارهای پذیرفته شده برای تبدیل خلاقیت‌ها و دستاوردهای علمی و تحقیقاتی به محصولات قابل ارائه به بازار و توسعه کارآفرینی محسوب می‌شود. امروزه بیش از ۳۰۰۰ مرکز رشد در سراسر دنیا وجود دارد که بیشتر آن‌ها در کشورهای آمریکا و ژاپن مستقر هستند.

هدف اصلی مراکز رشد چیست؟

برای داشتن شناخت کامل از انکوباتورها، باید در مورد هدفی که می‌خواهد برای رسیدن به آن داشته باشد، آگاهی داشته باشیم. هنگامی که ما در مورد هدف اصلی انکوباتورهای کسب و کار صحبت می‌کنیم، می‌توان گفت که اطمینان از موفقیت استارت آپ‌های سراسر جهان در بازار رقابتی هدف آن‌ها است.

تعداد بسیاری از مراکز رشد وجود دارد که به عنوان سازمان‌های غیرانتفاعی کار می‌کنند و همیشه تمایل دارند برخی از مستاجران را برای کمک به کسب و کارها انتخاب کنند. مطمئناً انتخاب در یک رقابت غیر رقابتی انجام می‌شود. این انکوباتورها تمایل دارند بودجه خود را از کمک‌های مختلف بلاعوض و سیستم‌های بودجه دولتی نیز دریافت کنند.

برای مشاهده لیست مراکز رشد ایران، روی معرفی مرکز رشد های تهران کلیک کنید!

همچنین، شناخته شده است که مراکز رشد کسب و کار برخی از شگفت انگیزترین پشتیبانی‌های تاکتیکی در محل و مجازی را به کسب و کارها ارائه می‌دهند.

این شتاب دهنده‌ها قوی‌تر هستند و کسب و کارها در آن به سمت سود هدایت می‌شوند. مراکز رشد در اینجا حضور دارند تا اطمینان حاصل کنند که شرکت‌ها می‌توانند از این سازمان‌ها کمک‌های لازم را دریافت کنند.

بدون شک می‌توان گفت که هدف اصلی مراکز رشد کسب و کارها کمک به آن‌ها به بهترین شکل ممکن می‌باشد.

انواع مختلف مراکز رشد کسب و کار چیست؟

انواع مراکز رشد

  1. مرکز رشد صنعتی: این مراکز رشد را اغلب نهادهای دولتی یا مراکز غیرانتفاعی به منظور حمایت از کارفرمایان تأسیس می‌کنند.
  2. مرکز رشد دانشگاهی: این انکوباتورها به منظور تسهیل استفاده تجاری از دانش فنی و حقوق مالکیت معنوی تأسیس می‌شوند و امکان استفاده از امکانات دانشگاهی مانند آزمایشگاه، کارگاه و کتابخانه را فراهم می‌کنند. این انکوباتورها همچنین امکان استفاده از نظرات و مشاوره تخصصی اعضای هیئت علمی دانشگاه را نیز فراهم می‌آورند.
  3. مرکز رشد مجازی: این انکوباتورها معمولاً دارای فضای فیزیکی خاصی نیستند و امکاناتی غیر از فضای اداری را ارائه می‌دهند.
  4. مرکز رشد بین‌المللی: به‌طور معمول این طبقه از انکوباتورها دارای مجموعه کاملی از سرویس‌های پشتیبانی برای پیشرفت فعالیت‌های تجاری هستند و تمرکز آن‌ها بیشتر بر روی صادرات است. این انکوباتورها با دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی، سرمایه‌گذاران داخلی و بین‌المللی در ارتباطند. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این گروه، ایجاد شبکه‌ای از انکوباتورها در محدوده مربوط به خود است. نمونه ایرانی این نوع مرکز رشد، مرکز رشد واحدهاي فناور دانشگاه بين المللي امام خميني را می‌توان نام برد.

مراکز رشد کسب و کار چه چیزی برای ارائه دارند؟

صنعت کاملاً پر از استارت آپ‌های شگفت‌انگیز شده است. ما هر روز می‌بینیم که برخی از کسب وکارها و شرکت‌های جدید در حال راه‌اندازی شدن هستند.

با این حال، همه شرکت‌ها ‌توانند طعم موفقیت را بچشند و غالباً در بازار رقابت نیز شکست می‌خورند.

دلیل این امر این است که کسب و کارها واقعاً شبکه و تجربه لازم برای اطمینان از رشد و شکوفایی کسب و کار به بهترین شکل را ندارند. مراکز رشد کسب و کار، سازمان‌هایی هستند که می‌توانند به چنین استارتاپ‌هایی کمک کنند تا رشد و موفقیت خود را ایجاد کنند.

مراحل مختلف مورد استفاده در مراکز رشد

مراحل مختلف مورد استفاده در مراکز رشد
پشتیبانی از امکانات فیزیکی

در این نوع از انواع مراکز رشد، آن‌ها با ارائه پشتیبانی فیزیکی مانند فضاهای اداری یا تجهیزات فنی و … به کسب و کارها و استارتاپ‌های جدید کمک می‌کنند.

خدمات پشتیبانی

در این نوع، انواع مختلفی از پشتیبانی‌های تجاری مانند توسعه مهارت، آموزش عملیاتی و … ارائه می‌شود.

امکانات شبکه

شرکت‌های نوپا و کسب و کارهای جدید در این نوع انکوباتور کسب و کار، استارتاپ‌ها از امکانات شبکه برخوردار می‌شوند.

نتیجه

انواع مختلفی از انکوباتورهای کسب و کار وجود دارد ،مانند انکوباتور آشپزخانه، مراکز رشد مجازی و غیره.

این مراکز رشد می‌خواهند اطمینان حاصل کنند که استارت آپ‌ها و کسب و کارهای جدید می‌توانند بدون هیچ مشکلی نور موفقیت را ببینند و از این رو تمام کمک‌های لازم برای موفقیت در بازار را ارائه می‌دهند.

با انکوباتورهای کسب و کار، بسیاری از استارتاپ‌ها به اهداف نهایی موفقیت و شکوفایی رسیده‌اند. بنابراین، استفاده از آن بهترین کار برای کسب و کارها است.