شروع  یک استارتاپ مستلزم درک و رسیدگی به بسیاری از موضوعات از قبیل مسائل حقوقی، تأمین مالی، فروش و بازاریابی، حمایت از مالکیت فکری، حمایت از مسئولیت، منابع انسانی و موارد دیگر است.

امروزه علاقه به کارآفرینی در بالاترین حد خود قرار دارد و داستان‌های موفقیت چشمگیری از استارت اپ های نوپا وجود که به شرکت‌های چند میلیارد دلاری تبدیل شدند، مانند اوبر-Uber ، فیسبوک – Facebook، واتساپWhatsApp ،Airbnb  و بسیاری دیگر شنیده می‌شود.

در این مقاله پس از نگاهی کوتاه به مفهوم استارتاپ و تفاوت آن با کسب و کارهای کوچک، چگونگی راه اندازی استارتاپ را به صورت اجمالی به شما می‌گوییم.

در مورد استارتاپ بیشتر بخوانید.

اما استارتاپ و تفاوت آن با کسب و کارهای کوچک چیست؟

استارتاپ

سال‌ها سرمایه گذاران با استارتاپ‌ها به عنوان کسب و کارهای کوچک رفتار می‌کردند. اما این دیدگاه نادرست بوده؛ زیرا یک تفاوت بزرگ مفهومی و سازمانی بین یک استارت آپ، کسب وکار کوچک و بزرگ وجود دارد.

به گفته استیو بلانک  یکی از کارآفرینان و ایده پردازان سیلیکون ولی، استارتاپ “سازمانی موقت است که برای جستجوی یک مدل کسب و کار تکرار پذیر و مقیاس پذیر طراحی شده است”، در حالی که تجارت کوچک مطابق با مدل کسب و کار ثابت انجام می‌شود.

این مفهوم برای یک بنیانگذار استارتاپ به معنای سه عملکرد اصلی زیر است:

  • ارائه یک چشم انداز از یک محصول با مجموعه‌ای از ویژگی‌ها
  • ایجاد مجموعه‌ای از چشم اندازهای مدل کسب و کار مربوط به مورد مشتریان، توزیع‌ها و امور مالی شرکت را
  • درک درستی یا نادرستی مدل بر اساس رفتار مشتری

از مقاله‌ی مربوط به استارتاپ برای فهم بیشتر مفهوم آن و تفاوت‌هایی که با کسب و کارهای کوچک دارد، استفاده کنید.

۸ مرحله مهم برای راه اندازی استارتاپ

مراحل راه اندازی استارتاپ

۱.یک ایده را توسعه بدهید

توسعه یك ایده و تحقق یك استارتاپ كاری پر زحمت بوده و شما برای تأثیرگذار بودن یک استارتاپ باید موارد زیادی را در نظر بگیرید. نکته اصلی این است که شما باید از طریق مشکلات مردم دید خود از استارتاپ را نشان دهید؛ زیرا نیازهای افراد از برنامه‌های کسب و کار مهم‌تر است.

 در عین حال انگیزه و هدف خود را از زندگی مشخص کرده و به نقاط قوت خود توجه کنید. معیارهای اصلی ایده موفق به شرح زیر است:

  • دوام (ارزش در طول زمان یا اهمیت طولانی مدت)
  • قابل اعتماد بودن (امکان دفاع از آن)
  • پایداری (امکان تحقق ایده در برخی از دوره‌های زمانی)

 

خب، شما آماده راه اندازی استارت آپ هستید. در اینجا این سوال پیش می‌آید که این ایده باید از کجا گرفته شود؟ ما از نظر تجربی چندین روش را که  به شما در یافتن ایده‌ای عالی برای یک شرکت نوپا کمک می‌کند، متمایز کرده ایم:

  • فکر کردن درباره آن‌چه که تا کنون برای شما یا افراد نزدیک به شما کافی نبوده است.

 مثال عالی، گلن تالمن و شرکت وی Livongo Health است که از فناوری ابری(cloud technology) برای کمک به افراد در مدیریت بیماری‌های مزمن، مانند دیابت استفاده می‌کند.

  • مدرن شدن سرگرمی افراد.

 شبنم مقربی همیشه دوست داشت داستان هایی تعریف کند که جهان را تغییر دهد. اکنون وی ریاستSoulPancake ، یک امپراتوری رسانه‌ای در حال رشد در لس آنجلس با درآمد سالانه آن برابر با 3.9 میلیون دلار (2014) و رشد 3،044٪ در 3 سال را بر عهده دارد.

  • یافتن مناطقی از بازار که هنوز مورد توجه شرکت‌های موجود نبوده است.

 این امر برای افراد حرفه‌ای که پیش از این نیز درگیر توسعه کسب و کارهای موجود در بازار بودند، معمول است. Bai Brands از تخیل خود در ترکیب موادی مانند میوه‌های قهوه ارگانیک و عصاره چای سفید استفاده کرد و در سال 2015 100 میلیون دلار درآمد کسب کرد.

  • توسعه منطقه در حوزه‌های  جدید در حال رونق.

 دلیل توسعه منطقه در حوزه‌های جدید در حال رونق این است که شرکت‌ها قادر به مدیریت همه خواسته‌های ظاهر شده در آن‌جا نیستند.

 به عنوان مثال، صنعت حیوانات خانگی که در سال 2015 نزدیک به 61 میلیارد دلار هزینه داشت. استارتاپی در سیاتل (Rover.com) به عنوان Airbnb برای نشستن سگ‌ها، توسط گرگ گوتسمن و فیلیپ کیمی تأسیس شد که بیش از 50 میلیون دلار درآمد داشت.

۲. برای راه اندازی استارتاپ در بازار کاوش کنید

درک بازار یک رمز موفقیت است. اگر از ویژگی‌های خاص حوزه کسب و کار انتخاب شده خود آگاهی نداشته باشید، تلاش‌های شما بی‌فایده خواهد بود.

کسب و کارتان را در منطقه‌ای که با آن آشنایی ندارید، شروع نکنید. نیازهای مشتریان و مصرف کنندگان را همیشه در نظر داشته و مانند آن‌ها فکر و احساس کنید.

۳. سریع باشید

کارآفرینان برجسته اینترنت، کوین رایان، توماس جنسمر، مارک آندرسن و مارک زاکربرگ در آخرین مصاحبه‌ی خود با Business Insiders بر سر یکی از مهم‌ترین مسائل در گسترش کسب وکار یعنی سرعت، اتفاق نظر داشته وعکس العمل سریع برای تغییر نیازهای بازار برای یک استارت آپ موفق را امری بسیار مهم تلقی کردند.

۴.  هنگام راه اندازی استارتاپ با اراده و با عزمی راسخ جلو بروید

تحقق پروژه شخصی شما نیازمند تلاش‌های زیادی از جانب خودتان است. در چنین شرایطی، احتمال ایجاد یک استارت آپ موفق بسیار بستگی به عزم، تمایل به ادامه کار تا زمان رسیدن به سود و همچنین توانایی غلبه بر مشکلات و کنار آمدن خلاقانه با چالش‌های رقبا را دارد.

۵. در راه اندازی استارتاپ خلاق باشید

تفکر غیرمعمول و خلاقانه برای اولین سرمایه گذاری و شروع کسب و کار، امری بسیار ضروریست. مثال خوب Airbnb است که اولین مورد اجاره آن‌ها، اتاق‌هایی با تشک‌های بادی بود. بنیانگذاران این شرکت بسیاری از شرکت‌های مستقر در صنعت مهمان‌داری را آواره و درآمد میلیاردی کسب کرده‌اند.

بنابراین، از فراتر رفتن از کلیشه‌های و چیز‌های پذیرفته در جامعه که محبوبیت عمومی زیادی هم دارند، نترسید. رشد استارتاپ شما بسته به خلاقیت و تفکر منحصر به فرد شما و تیمتان است.

۶. درباره تیم فکر کنید

تیم

تعداد افراد تیم شما نباید خیلی زیاد باشد و همچنین آن‌ها باید انگیزه درونی بالایی در ایجاد ارزش شرکت داشته باشند. افراد درستی که از انگیزه و دانش بالایی هم برخوردار بوده و چشم انداز آینده برای آن‌ها مهمتر از حقوق و دستمزد بالا باشد.

Saul Klein  بنیانگذارKano Computing ، سه ویژگی افرادی حاضر در تیم استارتاپی را این طور بیان می‌‌کند:

۱. شخصی که نحوه ساخت سیستم‌های فناوری برای حل مشکلات را می‌داند.

۲.  شخصی که عوامل انسانی پنهان شده توسط مشکلات را می‌فهمد و می‌داند برای حل آن‌ها چه کاری لازم است.

۳. شخصی که می‌داند چگونه به افرادی که به دنبال حل مشکلاتشان هستند، دست پیدا کند.

۷.  سازمان تجاری را تجسم کنید

موارد اساسی که باید به آن‌ها توجه کنید:

۱. ثبت کسب و کار شما

۲. مشاوره حقوقی و پشتیبانی حسابداری

۳.  ایجاد مدل مالی موثر کسب و کار شما

۴. ایجاد یک مدل رسمی از عملکرد کسب و کار شما

علاوه بر این، صاحب کسب وکار باید درک کند که در مرحله اولیه راه اندازی، یکی از مهمترین توصیه‌ها توجه ویژه به لذت و هدایت پروژه است نه پول و درآمد.

۸. ریسک‌ها و خطرات احتمالی را فراموش نکنید

خطرات همراه طبیعی هرگونه فعالیت جدید هستند؛ اما نباید شما را بترسانند و مانع پیشرفت شما شوند. به طور کلی، خطرانی زیادی استارتاپ‌ها را تهدید می‌کند.

  • خطرات  بازار

 آیا بازاری برای محصول شما وجود دارد؟ آیا کسی به این محصول نیاز دارد؟ آیا مردم هزینهای برای آن پرداخت می‌کنند؟ پاسخ به این سوالات یکی از اصلی‌ترین کارها قبل از عرضه محصول به بازار است. اگر این خطرات به نفع شما باشد، کسب و کار شما موفقیت است.

  • ریسک محصول

 اولویت اصلی دیگر هنگام ایجاد یک استارت آپ، شناسایی محصول، ویژگی‌های آن، مشکلاتی که با کمک این محصول برطرف می‌شود و ارزش آن برای سرمایه‌گذاری است. اگر قادر به انجام آن نباشید، بدیهی است که مشتریان بالقوه به آن علاقه‌مند نمی‌شوند.

  • ریسک تجربه تیمی

 یک شخص به تنهایی نمی‌تواند از پس همه خطرات برآید. به همین دلیل، مسئله وجود تیم در راه اندازی و گسترش یک کسب و کار بسیار حائز اهمیت است.

شما باید تیمی متشکل از متخصصانی را بسازید که از تجربه و دانش کافی در زمینه تجارت برخوردار باشند. علاوه بر این،  شما برای توسعه ایده‌ در مورد ساخت محصول، عرضه آن به بازار و غیره به تیم نیاز دارید.

  • ریسک مالی

 بیشتر استارتاپ ها برای راه اندازی و رشد نیاز به سرمایه دارند. در ابتدای کار دوستان، خانواده، سرمایه گذاران مخاطره پذیر و صندوق‌های سرمایه گذاری می‌توانند به شما کمک کنند.

 هنگام جستجوی سرمایه گذاری‌های جدید، لازم است مرزهای تجاری را شناسایی کنید. سرمایه گذاران بالقوه برای دستیابی موفق به هر مرحله جدید از توسعه، به توانایی شما در بیان یک برنامه تجاری توجه میٰ‌کنند.

  • خطر کپی برداری

 همیشه این خطر وجود دارد که رقبا محصول شما را کپی کنند. در صنعت‌های فناوری محور این موضع بسیار رایجی است. هنگام جستجوی سرمایه گذاران یا مجریان، ایده‌ی خود را مخفی نگه داشته و به همه نگویید.

این لیست از خطرات را می‌توان ادامه داد و موارد جدید را نیز اضافه کرد. با این وجود، خطرات مرتبط با استارت آپ شما از کنترل خارج نبوده و همیشه راه‌هایی برای مدیریت آن‌ها وجود دارد.

 یکی از این راه‌ها ساختن یک MVP است. یعنی ایده خود را تا جایی که تصورات شما را به صورت مختصر و مفید نشان می‌دهد، محدود کنید و ساده ترین نسخه از محصول خود را که آماده عرضه به بازار است را ایجاد کنید که به جمع آوری اطلاعات اولیه در مورد مشتریان بالقوه کمک میکند.

مزیت اصلی این است که تا زمانی که بدانید بازار و یک گروه هدف برای محصول شما وجود ندارد، مجبور به صرف هزینه زیادی نخواهید شد و این از ریسک عدم قطعیت حول یک استارتاپ می‌کاهد.