فضای کار اشتراکی چیست؟ نکات مهم در مورد فضای همکاری

صفحه اصلی/فضای کار اشتراکی چیست؟ نکات مهم در مورد فضای همکاری
فضای کار اشتراکی چیست؟ نکات مهم در مورد فضای همکاری2021-06-13T15:03:12+04:30

فضای کار اشتراکی چیست؟ نکات مهم در مورد فضای همکاری

فضای کار اشتراکی چیست؟ نکات مهم در مورد فضای همکاری

امروزه صحب پیرامون فضای کاری اشتراکی بسیار زیاده شده و در کانون توجه قرار گرفته است، بنابراین ما تصمیم گرفتیم که در این مقاله، شما را با این فضاها، تفاوت و مزایای آن نسبت به محیط‌های کار سنتی آشنا می‌کنیم.

فضای کار اشتراکی چیست؟

وقتی وارد یک فضای کار اشتراکی یا همکاری می‌شوید، بلافاصله متوجه تفاوت آن با یک دفتر کار معمولی می‌شوید.

اولین چیزی که توجه شما را جلب خواهد کرد، بوی قهوه‌ای است که در فضا می‌پیچد و هیجان و انرژی زیادی را به محیط تزریق می‌کند. سپس شما ترکیبی از افرادی را مشاهده خواهید کرد که در میزهای شخصی خود، در کنار دیگران و یا پشت میزهای بزرگ به گفتگوهای جذابی مشغولند. این فرهنگ فضای کار اشتراکی است.

فضاهای Coworking اساساً فضاهای کاری مشترک هستند. آن‌ها فضای اداری مقرون به صرفه‌ای را برای کسانی که می‌خواهند از انزوای دفتر کارخانه یا کافی شاپ فرار کنند، ارائه می‌دهند.

این فضاهای کاری مشترک مجموعه‌ای از امکانات اداری مانند میز گرم، اتاق اجتماعات خصوصی، آشپزخانه، قهوه و موارد دیگر را ارائه می‌دهند. غالباً، آن‌ها برای رشد کار شما تیم و یا جامعه‌ای از افراد مرنبط را پیشنهاد می‌دهند.

مستاجران این فضاها معمولاً فریلنسرها، کارآفرین، شرکت‌های نوپا و تیم‌های کوچکی هستند که می‌خواهند از فضای انعطاف پذیر استفاده کنند.

علاوه بر فرهنگ، هزینه یکی از جذابیت‌های دیگر این فضاها است؛ چرا که شما می‌توانید همه‌ی آن‌چه که در فضای اداری خصوصی باید با قیمت زیادی به دست آورید را این‌جا با قیمت بسیار کم‌تر اجاره کنید.

از طریق مدل‌های مخلفی می‌توانید عضو شوید که با توجه به امکاناتی که در اختیارتان می‌گذارد هزینه‌ی متفاواتی داشته و امکان انعطاف پذیری را هم برایتان فراهم می‌کند.

مثلا شما امکان این که هزینه‌های خود را به صورت ماهانه یا روزانه پرداخت کنید را دارید. هم‌چنین هزینه عضویت نیز بر اساس اینکه شما از یک میز مشترک استفاده می‌کنید یا یک میز اختصاصی، متفاوت است.

به شما پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌های مربوط به شتاب‌دهنده‌ها و انکوباتورها را برای آشنایی بیشتر با این نوع فضاها مطالعه کنید.

چه کسانی از فضای کار اشتراکی استفاده می‌کنند؟

فضای کار اشتراکی

فریلسنرها

فضای کاری مشترک دو مزیت خیلی خوب برای فریسنرها دارد که: انعطاف پذیری در انتخاب ساعت برای کار و داشتن برنامه‌ کاری به دور از انزوا و در کنار بقیه افراد.

بنابراین این فضاهای مشترک برای فریلنسرها بسیار مناسب است. چرا که خود را درون اجتماعی از افراد دیگر احساس می‌کنند که به نوعی با هم همکارند و این اتفاق مزیت بیشتری نسبت به کارکردن در کافی شاپ یا خانه را دارد.

استارتاپ‌ها

استارتاپ‌ها از انعطاف پذیری فضاهای همکاری قدردانی می‌کنند. فضای کار اشتراکی هزینه‌های زیاد و تعهدات اجاره دفتر سنتی را ندارد. آن‌ها همچنین این فرصت را برای تیم‌های کوچک فراهم می‌کنند تا با دیگران در فضا تعامل داشته باشند.

این فضاها همچنین با اتصال افراد مناسب در زمان مناسب به کارآفرینان کمک می‌کنند تا یک بنیانگذار برای شروع کار خود پیدا کنند.

مفهوم فضای کار اشتراکی

فضای همکاری مناسب سازمان‌های کوچک است. یک هماهنگی ذاتی بین آن‌چه فضاها ارائه می‌دهند و اهداف فریلنسرها و استارتاپ‌ها وجود دارد.

تیمی از محققان در حال بررسی اثرات همكاری بر بهره وری بوده‌اند و اخیراً برخی از یافته‌های آن‌ها در The Harvard Business Review  بازگوشده است.

تحقیقات آن‌ها نشان دهنده ارتباط قوی بین کارمندان موفق در این فضاهای کاری مشترک در مقابل دفاتر عادی است. به طوری که آن‌ها تصمیم گرفتند نگاه عمیق‌تری به فضاهای همکاری داشته باشند.

تیم محققان دریافتند افرادی که ازاین فضاها استفاده می‌کنند به دلیل فضای کاریشان، نگرش متفاوتی دارند. به طور مثال داشتن احساساتی مانند: معنادار بودن کار، کنترل شغلی بیشتر و داشتن حال خوب در هنگام بودن در اجتماع از جمله‌ی این نگراش‌ها بود.

امیدواری سازمان‌های بزرگت‌تر

با ایجاد شدن فضای کار اشتراکی برای کارکنان معمولی که در بالا توضیح دادیم، اخیراً سازمان‌های بزرگ‌تر نیز رو به ایجاد این نوع فضاها آورده‌اند. شرکت‌های متفکر پیشرو در حال حاضر شروع به استفاده از فضاهای همکاری در صورت امکان کرده‌اند.

شرکت‌هایی مانند WeWork (که اخیراً 16 میلیارد دلار ارزیابی دریافت کرده‌اند) به دنبال جذب سازمان‌های بزرگ‌تر در فضای کار مشترک خود هستند.

همان‌طور که بلومبرگ گزارش داد، جنرال الکتریک، KPMG  و Merck همه از این نوع فضاها باری کارمندان خود استفاده می‌کنند. برای برخی از آن‌ها مانندKPMG ، 75 میزی که اجاره می‌کنند یک مزیت استراتژیک است. کارمندان KPMG در WeWork از مشاوره کسب و کار برای استارتاپ‌ها یا تحقیقات نوآوری خود بهره می‌برند.

برای دیگران، انعطاف پذیری ارائه شده توسط فضاها از نظر مدیریت املاک و مستغلات و هزینه‌ها یک امتیاز مثبت است. اجاره‌ نامه‌‌های طولانی‌تر، که نیاز به پیش بینی نیازهای املاک و مستغلات و نیازهای تجاری دارند، لازم نیست.

الگو برداری در دفاتر سنتی

هنگامی که سازمان‌های بزرگ روند جدیدی را پیش می‌گیرند، پیشرفت منطقی آن‌ها داخلی سازی این عمل است. آیا ما می‌خواهیم مدیران تسهیلات و استراتژیست‌های ایجاد فضاهای مشترک را در فضای کاری ببینیم؟ مهم‌ترین عامل موفقیت توانایی تکثیر فرهنگ فضای کار اشتراکی خواهد بود.

فضاهای مشترک امکان آزادی و تحرک واقعی را به کارکنان خود می‌دهد. این فرهنگ برای هم‌کاری و گفتگو ایجاد شده است که بزرگ‌ترین ارزش این فضاهاست. آن‌ها امکان به وجود آمدن نوآوری را با ایجاد ارتباط و همکاری با افراد مختلف که مهارت‌ها و استعدادهای منحصر به فردی دارند را فراهم می‌کنند.

اما مزیت دیگر، این واقعیت است که فرهنگ از مفهوم آزادی و انعطاف پذیری شکل گرفته است. پیدایش فضاهای همكاری بر اساس تأمین نیازهای سازمان‌های كوچك و فریلنسرها برای اتصال و ارتباط بود.

طراحی تنها یک جنبه از کار است. آن‌چه فضاهای همکاری را متفاوت می‌کند فرهنگ است. بعضی از سازمانها ممکن است فضاهای مشابهی در دفتر کار خود داشته باشند اما فرهنگی ندارند که انعطاف پذیری را برای برخاستن و جابجایی یا همکاری با بخش‌های مختلف ترغیب کند.

یکی از استراتژی های موثر برای مبارزه با این مانع، فرهنگ سازی است. یک موسسه مستقر در میشیگان به نام Menlo Innovations  دقیقاً این کار را انجام داد؛ وقتی 7000 متر مربع فضای کار مشترک به دفتر خود اضافه کردند، از استارتاپ‌ها و کارآفرینان دعوت کرد که در کنار تیم آن‌ها مشغول به کار شوند.

اگر به‌توان مشکل حمل و نقل وتدارکات را حل کرد، این یک معامله‌ی برد-برد است. استارت آپ‌ها می‌توانند فضای مقرون به صرفه و انعطاف پذیری را به‌دست آورند، در حالی که سازمان‌های بزرگ‌تر هم می‌توانند نوآوری را در محل کار خود پرورش دهند.

رشد فضای کار اشتراکی

رشد فضای کار اشتراکی

اقتصاد آزاد در حال رشد است. اعضای جوان‌تر نیروی کار، مانند Millennials یا Gen Z به طور فزاینده‌ای سراغ کارهای فریلنسری می‌روند. در حال حاضر ۵۳ میلیون مترجم فریلنس در ایالات متحده وجود دارد. با رسیدن به سال 2020 ، 50٪ از نیروی کار آمریکایی از فریلنسرها (چه به صورت تمام وقت و چه به صورت پاره وقت) تشکیل خواهد شد. این به نوبه خود زمینه‌های همکاری بیشتر را فراهم می‌کند.

علاوه بر این، فضاهای همكاری برای سازمان‌های كوچكی كه از یك نفر تا چند كارمند را شامل می‌شوند موثرتر بوده و همچنین برای سازمان‌های بزرگ‌تر كه به دنبال نوآوری هستند‌، هدف ارائه می‌دهد.

دو فاکتور طراحی و فرهنگ برای هر سازمانی که می‌خواهد ایده‌های تازه‌ای را پیدا و پروش دهد، مهم است. جای تعجب نیست که در چند سال گذشته حرف‌های زیادی در مورد این فضاها شنیده‌ایم. انتظار داشته باشید که در آینده، بیشتر از این نوع فضاها که در نزدیکی شما ظاهر می‌شوند، بشنوید.

نتیجه گیری

امروزه در همه‌ جای دنیا و به خصوص کشورمان ایران، صحبت از فضای کار اشتراکی بیسیار زیاده شده است. تا جایی که هر استارتاپ یا هر تیم تحقیقاتی که ایده‌ی نو داشته و نیاز به رشد و پروش آن دارد به دنبال اجاره یک قسمت این نوع فضاهاست.

فضاهای کار مشترک همان طور که از اسم آن پیداست، مکان‌هایی است که افراد و به خصوص فریلسنرها، تیم‌های استارتاپی یا کارآفرینان در آن‌جا گرد هم جمع شده و در محیطی صمیمی و دوستانه و به دور از انزوای اتاق‌هایشان، کافی شاپ‌ها و رسم‌های اداری به بحث و گفت و گو می‌پردازند.

مهم‌ترین مزیت این فضاها هزینه‌ی کم آن نسبت به دفاتر کار خصوص و بهر‌وری از امکانات مشاوره‌ی است.

  • ارائه دهندگان و شرکت‌های برتر سرویس‌ ابری در سال ۲۰۲۱

    ارائه دهندگان و شرکت‌های برتر سرویس‌ ابری در سال 2021(شرکت‌های خارجی بخش اول)

    بررسی‌ها نشان می‌دهد که برترین شرکت‌های سرویس ابری در سال ۲۰۲۱، چیزهایی فراتر از AWS ،Azure و Google هستند. این سه شرکت تاکنون از رهبران رایانش‌ ابری بودند که بحثی درباره‌ی آن نداریم. اما بازار [...]

  • چرا استارت آپ ها شکست می خورند؟ - قسمت دوم

    چرا استارت آپ ها شکست می خورند؟ – قسمت دوم

    این روزها آسان است که درگیر داستان موفقیت‌های استارت آپ ها شوید. اما شکست در استارت آپ بسیار متداول‌تر است. CB Insights بیان می‌کند که 70٪ شرکت‌های پیشرفته فناوری شکست می‌خورند. و استارت آپ‌های سخت‌افزاری [...]

  • تفاوت مدیریت زنجیره تامین با لجستیک چیست؟

    تفاوت مدیریت زنجیره تامین و لجستیک چیست؟

    بیایید با این فرض شروع کنیم که لجستیک و مدیریت زنجیره تامین با هم متفاوت هستند. بسیاری از افراد، صرف نظر از سوابق تحصیلی یا تخصص خود، از اصطلاحات لجستیک و زنجیره تامین (SCM) به [...]

  • زنجیره تامین

    زنجیره تأمین چیست؟

    زنجیره تأمین شبکه‌ای است بین یک شرکت و تأمین کنندگان آن برای تولید و توزیع کالای خاص به خریدار نهایی. این شبکه شامل فعالیت‌ها، افراد، نهادها، اطلاعات و منابع مختلف است. زنجیره تأمین همچنین گام‌هایی [...]

برگشت به بالا