یک طرح کسب و کار خوب، شما را از شروع تا مدیریت کسب و کار راهنمایی می‌کند. بعد از این که سرمایه‌ای برای شروع یا گسترش کسب و کار خود جمع کردید، طرح کسب و کار به عنوان نقشه راه عمل می‌کند.

اما این طرح یک سند ثابت نیست که شما یک بار بنویسید و کنار بگذارید. شما مرتباً به آن مراجعه خواهید کرد و اطمینان حاصل می‌کنید که مسیر خود را حفظ کرده و اهداف خود را برآورده می‌کنید. طرح کسب و کار با تکامل کسب و کار شما تغییر کرده و توسعه می‌یابد.  

بهترین راه برای جلب اعتماد بانک‌داران، سرمایه‌گذاران خطرپذیر و سرمایه‌گذاران فرشته ارائه یک طرح کسب و کار عالی به آن‌ها است. اطمینان حاصل کنید که برنامه شما واضح، متمرکز و واقع بینانه است. سرمایه‌گذاران باید از بازگشت سرمایه خود اطمینان حاصل کنند و باور داشته باشند که کار با شما حرکت هوشمندانه‌ای است.

برای اشنایی با مدل­‌های سرمایه‌­گذاری روی انواع مدل‌های سرمایه‌گذاری کلیک کنید!

چه زمانی به یک طرح کسب و کار نیاز داریم؟

دلایل نوشتن یک طرح کسب و کار شامل موارد زیر می‌­باشد:

        • پشتیبانی برای درخواست وام
        • افزایش بودجه سهام
        • تعریف اهداف و برنامه‌هایی برای رسیدن به آن‌ها
        • بررسی منظم کسب و کار و اصلاح دوره
        • تعریف کسب و کار جدید
        • تعریف توافقات بین شرکا
        • تعیین ارزش برای فروش کسب و کار یا دیگر اهداف مجاز
        • ارزیابی خط تولید جدید، تبلیغ یا گسترش کسب و کار

چه چیزهایی در یک طرح کسب و کار موجود است؟

 

خلاصه اجرایی: نکات برجسته برنامه کسب و کار را نشان می‌­دهد و ایده­‌های شما را در دو صفحه یا کمتر نمایش می­‌دهد.

خلاصه شرکت: شرحی از کسب و کار، مالکیت و تاریخچه شما.

محصولات(و یا خدمات): محصولات و خدمات کسب و کار را تعریف کرده و چگونگی برجسته بودن آن­‌ها را از محصولات و خدمات رقابتی دیگر، توصیف می‌­کند.

تجزیه و تحلیل بازار: خلاص‌ه­ای از مشتریان معمولی، فضای رقابتی، اندازه بازار و رشد مورد انتظار بازار را ارائه می­‌دهد.

استراتژی و پیاده­سازی: نحوه فروش محصول و اجرای برنامه را شرح داده و نقاط عطف را تعیین می‌کند.

خلاصه مدیریت: پیشینه تیم مدیریت، تجربیات آن­‌ها و موفقیت­‌های کلیدی­ تیم را بیان می­‌کند.

برنامه مالی: شامل موارد کلیدی مالی از جمله فروش­‌ها، گردش پول و درآمد کسب و کار است.

رئوس مطلب طرح کسب و کار

 

رئوس مطلب طرح کسب و کار

اگر به دنبال بینش بیشتری در مورد بخش‌­های طرح کسب و کار خاص هستید، مورد زیر می تواند شما را در تهیه یک طرح کسب و کار دقیق یاری کند.

  1. خلاصه اجرایی
    1. مشکل: خلاصه­‌ای از مشکلی که حل می‌­کنید و یا یک نیاز قابل شناسایی در بازار که تامین می‌­کنید.
    2. راه حل: شرح محصول یا خدماتی که برای حل مشکل یا نیاز در بازار ارائه خواهید کرد.
    3. بازار هدف:مشتری مشخصی که به احتمال زیاد محصول یا خدمات را خریداری خواهد کرد.
    4. رقابت: گزینه‌­های فعلی یا جایگزین­‌های موجود در بازار که کسب و کار شما با آنها رقابت خواهد کرد.
    5. خلاصه مالی: نکات برجسته اصلی برنامه مالی شما که هزینه­‌ها، فروش و سودآوری را پوشش می­‌دهد.
    6. نیاز به بودجه: طرح مختصری از مبلغی که برای شروع کار خود به آن نیاز خواهید داشت. اگر قصد رجوع به سرمایه­‌گذاران را دارید این مورد را وارد طرح کسب و کار خود کنید.
    7. نقاط عطف: نقشه راه مکانی که در حال حاضر در آن هستید و نقاط  مشخصی از طرح کسب و کار که باید به آن‌­ها بپردازید.
  2. فرصت
    1. مساله: شرح کاملی از چالش یا نقطه دردی که قصد دارید برای مشتری خود حل کنید.
    2. راه حل ما: شرح کاملی از محصول یا خدمات پیشنهادی شما که مشکل مشتری شما را برطرف می­‌کند.
    3. اعتبار سنجی مسئله و راه حل: هر داده یا اطلاعات نسبی که راه حل شما را پشتیبانی کند. اگر قبلاً تست‌هایی را انجام داده­‌اید که ایده شما را تایید می­‌کنند، وقت آن است که نتایج خود را در این قسمت طرح کسب و کار بگنجانید.
    4. نقشه راه / برنامه‌های آینده: لیستی از قدم‌­هایی که تا کنون برداشته­‌اید و همچنین خلاصه­‌ای از اقداماتی که قصد دارید در تأسیس یا گسترش کسب و کار خود انجام دهید.
  3. خلاصه تحلیل بازار
    1. تقسیم بازار: گروه­‌های بالقوه مشتری با ویژگی­‌های خاص دسته‌بندی می­‌شوند.
    2. استراتژی بخش بازار هدف: گروه مشتری ایده آل شما که به احتمال زیاد از کسب و کار شما بیشتر بهره­‌مند می‌­شوند.
      1. نیازهای بازار: شرح نیاز تامین نشده در بازار و این که چگونه کسب و کار شما این نیاز را برطرف می­‌کند.
      2. روند بازار: چگونگی عادات مصرف­‌کنندگان در بازار هدف شما در مواردی مثل خرید، روندهای مالی و سایر عوامل مرتبط.
      3. رشد بازار: اندازه افزایش یا کاهش بالقوه بازار هدف شما.
    3. مشتری اصلی: کهن­‌الگوی مشتری ایده­‌آل که طرفدار اصلی کسب و کار شما خواهد بود.
    4. بازارهای آینده: پیشبینی تصویری از بازار آینده و استراتژی کسب و کار شما در آن.
    5. رقابت: لیستی از رقبای بالقوه. شناسایی رقبا همیشه راحت نیست و ممکن است نیازمند تحقیق باشد.
      1. رقبا و گزینه­‌ها: لیستی از رقبای بالقوه که محصولات یا خدماتی را ارائه می­‌دهند که ممکن است جایگزین تجارت شما شوند.
      2. مزایای ما: مزیت­‌های استراتژیکی که باعث می­‌شود بازار هدف، کسب و کار شما را به جای کسب و کار های رقیب انتخاب کند.
  4. اجرا
    1. برنامه بازاریابی: خلاصه‌­ای از استراتژی بازاریابی و تبلیغات کسب و کار از جمله هزینه­‌ها، کانال­‌های تبلیغاتی و اهداف.
    2. برنامه فروش: برآورد تعداد فروش پیش بینی شده بر اساس شرایط بازار، ظرفیت بازار، استراتژی قیمت­‌گذاری و سایر عوامل.
    3. مکان و امکانات: جزئیات محل کسب و کار فیزیکی شما (در صورت لزوم) از جمله مکان و هزینه­‌های فعالیت.
    4. فناوری: توضیحی درباره فناوری جدیدی که تجارت شما را منحصر به فرد می­‌کند.
    5. تجهیزات و ابزار: تجهیزات تولید و همچنین هزینه­‌های مربوط به خرید یا اجاره آن‌­ها.
    6. نقاط عطف: یک نقشه راه دقیق از اهدافی خاص که قصد دارید به آن برسید. این قسمت طرح کسب و کار به شما در هدایت و مدیریت کسب و کار یاری می­‌کند.
    7. معیارهای کلیدی: اندازه­‌گیری عملکرد و سلامت کلی کسب و کار.
  5. خلاصه شرکت و مدیریت
    1. ساختار سازمانی: یک نمای کلی از ساختار تجارت شما شامل نقش­‌ها و مسئولیت­‌های کارمندان خاص و جریان اطلاعات بین سطوح سازمان.
    2. تیم مدیریتی: لیستی از نامزدهای احتمالی که انتظار دارید نقش­‌های مدیریتی سطح بالایی را در کسب و کار شما به عهده گیرند.
    3. شکایات تیم مدیریتی: موقعیت­‌ها یا زمینه‌­های تخصصی که در حال حاضر نامزدی برای پر کردن این نقش‌­ها ندارید.
    4. برنامه پرسنل: لیستی از موقعیت‌­هایی که­ برای انجام کسب و کار به شکل موثر به آن­‌ها نیاز دارید.
    5. تاریخچه و مالکیت شرکت: خلاصه­‌ای از تاریخچه شرکت شما و نحوه ارتباط آن با طرح کسب و کار شما.
  6. برنامه مالی
    1. پیش بینی درآمد و فروش: درآمد و فروش پیش بینی شده برای یک تا سه سال آینده و تقسیم ماه به ماه حداقل برای سال اول.
    2. هزینه
    3. سود و زیان پیش­بینی شده
    4. جریان نقدی پیش­بینی شده
    5. ترازنامه پیش­بینی شده
    6. نسبت­‌های تجاری: شاخص‌­های آماری استاندارد که سلامت فعلی و پیش­بینی شده کسب و کار شما را به نمایش می­‌گذارند.
  7. ضمیمه:  مخزنی برای هرگونه اطلاعات اضافی، مانند نمودارها، برای پشتیبانی از طرح کسب و کار شما.
استفاده از نرم افزار طرح کسب و کار

استفاده از نرم افزار طرح کسب و کار

یک بسته نرم افزاری مناسب طرح کسب و کار، رئوس مطالب را برای یک طرح کسب و کار قابل قبول در اختیار شما قرار می‌دهد. بسته­‌های نرم افزاری با ساختار بخشیدن به طرح کسب و کار شما، مشکل­‌ها را برطرف کرده و با پرسیدن سوالات درستی از شما، مهم‌ترین مفاهیم اساسی ایده کسب و کار شما را بیرون می­‌کشد و وارد طرح کسب و کار می­‌کند.

 از جمله برنامه‌­های موفق طرح کسب و کار میتوان به “Liveplan” ، “BizPlanBuilder” و “Business Plan Pro” اشاره کرد.

کلام آخر

به همان شکل که برای ساخت یک ساختمان به نقشه‌­کشی و طرح نیاز است، برای پایه‌­گذاری و گسترش یک کسب و کار نیز، نیاز به طرح کسب و کار هست. پایه­‌گذاری یک کسب و کار امروزی بدون یک مدل و طرح کسب و کار تقریباً غیر­ممکن می­باشد.

برای درک تفاوت طرح و مدل کسب و کار، روی تفاوت بین طرح کسب و کار با مدل کسب و کار کلیک کنید!

همچنین در طرح کسب و کار خود، حتما روش‌های تبلیغاتی را پیش بینی کرده و با جدیت تمام بر آن­ها تمرکز داشته باشید. دنیای امروز دنیای تبلیغات و بازاریابی (به خصوص شکل ایترنتی آن) است و شما باید کاری کنید که مشتریها پیدایتان کنند.

برای اطلاعات بیشتر درباره مدل کسب و کار، روی مدل کسب و کار کلیک کنید!