شبکه اجتماعی ، استفاده از سایت‌های رسانه اجتماعی مبتنی بر اینترنت برای برقراری ارتباط با دوستان، خانواده، همکاران و مشتریان است. شبکه‌های اجتماعی می‌توانند از طریق سایت‌هایی مانند Facebook ، Twitter ، LinkedIn و Instagram دارای یک هدف اجتماعی، یک هدف تجاری یا هر دو باشند.

شبکه‌های اجتماعی به پایگاه قابل توجهی برای بازاریابانی که به دنبال جلب مشتری هستند تبدیل شده است.

فیس بوک در حال حاضر بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین شبکه اجتماعی است؛ تعداد کسانی که از شبکه‌های اجتماعی این کمپانی نظیر پینترست، اینستاگرام و توییتر استفاده می‌کنند، به طور میانگین، ماهانه ۲.۸ میلیارد نفر است.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی را بخوانید.

نکات کلیدی این مقاله

  • شبکه اجتماعی استفاده از بسترهای اینترنتی مبتنی برای برقراری ارتباط با دوستان، خانواده یا همسالان است.
  • محبوب‌ترین سایت‌های شبکه اجتماعی در ایالات متحده شامل فیس بوک، اینستاگرام و توییتر است.
  • بازاریابان از شبکه‌های اجتماعی برای افزایش شناخت برند و تشویق به وفاداری به برند استفاده می‌کنند.
  • رسانه‌های اجتماعی می‌توانند به ارتباط افراد و مشاغل و نیز ارتقا سطح آگاهی از برند کمک کنند.
  • این شبکه‌ها معیابی هم دارند؛ از جمله گسترش اطلاعات نادرست و هزینه بالای استفاده و نگهداری از پروفایل‌ها.

یک شبکه اجتماعی چگونه کار می‌کند؟

یک شبکه اجتماعی چگونه کار می‌کند؟

شبکه اجتماعی شامل توسعه و حفظ روابط شخصی و شغلی با استفاده از فناوری است. این کار با استفاده از سایت‌های شبکه های اجتماعی مانند فیس بوکfacebook، اینستاگرام – instagram و توییترtwitter انجام می‌شود. این سایت‌ها به افراد و شرکت‌ها اجازه می‌دهد با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و اطلاعات‌، ایده‌ها و پیام‌ها را به اشتراک بگذارند .

اعضای خانواده‌ای که از هم دور هستند، ممکن است از طریق شبکه‌های اجتماعی شخصی مانند فیس بوک در ارتباط باشند. آن‌ها می‌توانند عکس‌ها و به روزرسانی‌ها را در مورد اتفاقاتی که در زندگی آن‌ها رخ می‌دهد را با  یکدیگر به اشتراک بگذارند.

افراد همچنین می‌توانند با دیگران (به ویژه غریبه‌ها) که از باهم منافع مشترکی دارند، ارتباط برقرار کنند. افراد می‌توانند از طریق گروه‌ها، لیست‌ها و استفاده از هشتگ یکدیگر را پیدا کنند.

شبکه‌های اجتماعی معمولاً توسط بازاریابان مورد استفاده قرار می‌گیرند تا بتوانند باعث افزایش شناخت برند و تشویق وفاداری به برند شوند. از آن‌جا که باعث می‌شود یک شرکت برای مشتریان جدید قابل دسترس‌تر بوده و برای مشتریان موجود بیشتر شناخته شود؛ بازاریابی در شبکه اجتماعی به ارتقا صدا و محتوای یک برند کمک می‌کند .

به عنوان مثال، ممکن است یک کاربری که دائما از توییتر استفاده می‌کند، برای اولین بار از طریق خبرخوان  درباره‌ی یک شرکت بشنود و تصمیم به خرید یک محصول یا خدمات بگیرد. هرچه افراد در معرض مارک تجاری یک شرکت باشند، شانس این شرکت برای یافتن و حفظ مشتریان جدید بیشتر است.

بازاریابان از شبکه اجتماعی به عنوان راهی برای بهبود نرخ تبدیل استفاده می‌کنند. به اشتراک گذاری پست‌ها، تصاویر، فیلم‌ها یا نظرات وبلاگ در رسانه‌های اجتماعی به دنبال کنندگان امکان می‌دهد واکنش نشان دهند، از وب سایت شرکت بازدید کنند و مشتری شوند و نیز امکان دسترسی و تعامل با مشتریان جدید و قدیمی هم به راحتی فراهم می‌شود.

 نکات خاص

یک رویکرد متناسب با همه‌ی افراد در استراتژی‌های بازاریابی وجود ندارد. این بدان دلیل است که هر کسب و کاری منحصر به فرد بوده و از نظر جمعیتی، تاریخچه و بازار رقابتی دارای هدف متفاوت است.

از آنجا که شرکت‌های شبکه‌های اجتماعی از مشاغل می‌خواهند هزینه تبلیغات خود را بپردازند، شرکت‌ها اغلب محدودیت‌هایی را برای دسترسی افراد ایجاد می‌کند. به عنوان مثال، اگر شرکتی ۵۰۰ دنبال کننده داشته باشد، ممکن است، همه‌ی آن‌ها پست یکسانی را مشاهده نکنند.

ماهیت مداوم شبکه اجتماعی، همگام سازی با تغییرات را به چالش کشیده و بر میزان موفقیت شرکت در بازاریابی تأثیر می‌گذارد.

مزایا و معایب شبکه اجتماعی

مزایا و معایب شبکه اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی توانایی تأثیرگذاری در افراد و شرکت‌ها دارن؛ هم مثبت و هم منفی. به همین دلیل مهم است که مزایا و معایب استفاده از این رسانه‌ها را بسنجیم.

مزایای شبکه احتماعی

 

همان‌طور که در بالا ذکر شد، شبکه اجتماعی به افراد اجازه می‌دهد تا با خانواده و دوستانی به دلیل دوری نمی‌توانند باهم در تماس باشند، ارتباط برقرار کنند. افراد همچنین می‌توانند با افراد دیگری که باهم اشتراکات سلیقه‌ای دارند، ارتباط برقرار کرده و روابط جدیدی را ایجاد کنند.

شبکه‌های اجتماعی همچنین به شرکت‌ها امکان می‌دهد تا با مشتریان جدید و موجود ارتباط برقرار کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند از این رسانه‌‌ها برای ایجاد، ارتقا و افزایش آگاهی از برند استفاده کرده و نیز به نظرات واقعی مشتریان خود، دسترسی داشته باشند.

هرچه مشتری بیشتر در مورد یک شرکت پست بیشتری به اشتراک گذارد، نام تجاری آن شرکت با ارزش‌تر می‌شود. این امر منجر به فروش بیشتر و رتبه بندی بالاتر در موتورهای جستجو می‌شود. بنابراین شبکه‌های اجتماعی می‌توانند به ایجاد یک مارک تجاری قانونی، معتبر و قابل اعتماد کمک کنند.

یک شرکت ممکن است از اکانت خود در یک شبکه اجتماعی برای نشان دادن سطح خدمات به مشتری و غنی سازی روابط خود با مصرف کنندگان استفاده کند. به عنوان مثال، اگر مشتری از یک محصول یا خدمات در توییتر شکایت کند، شرکت ممکن است بلافاصله به این مسئله رسیدگی و عذرخواهی کند و برای درست کردن آن اقدام کند.

معایب شبکه اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی می‌توانند تأثیر زیادی در گسترش اطلاعات غلط داشته باشند   که مانند آتش سوزی گسترش می‌‌يابد. این موضوع بعد از سال ۲۰۱۲ به طور فزاینده‌ای شایع شد. این اطلاعات به عنوان شایعات شروع می‌شود اما سریع‌تر از واقعیت‌ها گسترش می‌یابد. یک مطالعه نشان داد که اطلاعات نادرست ۷۰٪ بیشتر از اطلاعات واقعی در توییتر به اشتراک گذاشته می‌شود.

شبکه سازی در شبکه اجتماعی می‌تواند به همان اندازه تأثیر سو بر شرکت‌ها بگذارد. انتقاد از یک برند می‌تواند خیلی سریع در شبکه‌های اجتماعی گسترش یابد و یک دردسر مجازی برای بخش روابط عمومی یک شرکت ایجاد کند.

اگرچه شبکه‌های اجتماعی به خودی خود رایگان هستند، اما ساخت و حفظ پروفایل یک شرکت، ساعت‌ها در هفته، طول می‌کشد و هزینه‌ آن ساعت‌ها به باقی هزینه‌های مارکتینگ اضافه می‌شود.

علاوه بر این، کسب وکارها قبل از این‌که یک کمپین بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی با بازدهی مثبت سرمایه گذاری (ROI) را شروع کنند، به دنبال کنندگان زیادی نیاز دارند. به عنوان مثال، ارسال پست به ۱۵ فالوئر همان تأثیر ارسال پست به ۱۵۰۰ فالوئر را ندارد.