مرکز رشد کسب و کار ، نوعی شرکت است که با پشتیبانی لازم به کارآفرینان و صاحبان استارتاپهای عصر جدید کمک و آنها را توانمند میکند. از آموزش مدیریت و فراهم کردن فضای کاری گرفته تا کمک نهایی، میتوان گفت که آنها سکوی پرتاب مشاغل جدید هستند. در ادامه با تعریف، اهداف و مراحل انکوباتورها آشنا خواهیم شد.
برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله انواع مراکز رشد را نیز مطالعه کنید.
مقدمهای بر مرکز رشد
فرض کنید که شما برنامه کاری خود را تنظیم کرده و آماده راهاندازی شرکت خود هستید، اما هنوز برای انجام این کار احساس آمادگی کافی ندارید. به کجا میروید؟
یکی از راههای راه اندازی کسب و کار شما پیوستن به یک مرکز رشد استارتاپ است که به توسعه نام تجاری شما کمک کرده تا آماده راهاندازی شود. فکر میکنید یک استارت آپ برای اطمینان از اینکه میتواند بدون هیچ مشکلی در بازار رقابتی زنده بماند به چه چیزی نیاز دارد؟ همه ما میدانیم که برای شکوفایی یک کسب و کار، باید مقداری سرمایه، منابع ساختاری و برخی راهنماییها را داشت و اینها مطمئناً برای کسب و کار بسیار مهم هستند.
با این حال، یافتن چنین ابزارهای شگفت انگیزی برای موفقیت کسب و کارها، برای شرکتها کمی دشوار است. انکوباتورهای استارتاپ با فراهم آوردن فرصتهای شبکهای، مشاوره و رهنمود به مشاغل کمک میکنند تا شروع به رشد کنند. از این رو، استارتاپ ها و شرکتهای مختلف بسیار زیادی وجود دارند که به مراکز رشد کسب و کار متوسل می شوند تا از پشتیبانی مورد نیاز خود برخوردار شوند. این یکی از مهمترین مواردی است که این روزها کسب و کارها دارند.
مردم باید اطلاعات بیشتری را در مورد انکوباتورهای کسب و کار بدانند که ما اینجا هستیم که به شما در این باره کمک کنیم. اما قبل از هر چیز دیگری، اجازه دهید با تعریف مرکز رشد یا همان انکوباتور کسب و کار شروع کنیم. بنابراین، بدون اتلاف بیشتر وقت گرانبهای شما شروع کنیم:
تعریف انکوباتور یا مرکز رشد کسب و کار
شما باید در مورد تعریف مرکز رشد کسب و کار بدانید تا درک کاملی از این مفهوم داشته باشید. برای تعریف این اصطلاح، می توان گفت که انکوباتورهای کسب و کار اساساً سازمانهایی هستند که فضای عملیاتی خاصی را برای مشاغل و استارتاپ ها ارائه میدهند.
انکوباتور یا مرکز رشد کسب و کار یک برنامه مشارکتی است که معمولاً از نظر فیزیکی در یک فضای کاری مرکزی واقع شده و هدف آن کمک به موفقیت استارتاپها در مراحل ابتدایی با ارائه فضای کاری، سرمایه گذاری بذری، راهنمایی و آموزش است.
انکوباتورهای استارتاپ معمولاً سازمانهای غیرانتفاعی هستند که غالباً در ارتباط با دانشگاهها و مدارس بازرگانی هستند و از دانشجویان، فارغ التحصیلان و اعضای جامعه را برای استفاده از برنامه دعوت میکنند. برخی از مراکز رشد محبوب شامل آزمایشگاههای Y Combinator ،TechStars و Excelerate هستند.
طبق گفته SCORE، انکوباتور ها اغلب دسترسی به منابع مورد نیاز برای راه اندازی یک کسب و کار را فراهم میکنند که ممکن است شامل فضای اداری و تجهیزات، تاسیسات (از جمله خدمات اینترنتی) و خدمات حرفهای رایگان یا تخفیف دار، مانند حسابداری و کمک حقوقی باشد.
یکی از بزرگترین مزایای مرکز رشد کسب و کار ، دسترسی به شبکه شرکای تجاری موفق است. با انجام این کار، مشاغل یک محیط شگفت انگیز برای کار مشارکتی دارند و همچنین میتوانند از مزایای دیگری مانند شبکهسازی و راهنمایی نیز بهره مند شوند. جدا از این، این مراکز رشد تمایل دارند که از استارت آپ ها به همراه برخی تجهیزات برای انجام عملیات تجاری پشتیبانی مالی کنند.
بنابراین، حتی یک ذره تردید در مورد این واقعیت وجود ندارد که این شرکتها به استارتاپ های جوانی که فرصتی برای رشد و موفقیت به بهترین شکل را دارند، کمک میکنند و این ممکن است یکی از دلایل استفاده کسب و کارها به بهترین روش از این انکوباتورها باشد. اگر کسب و کار آنلاین دارید، مطمئناً باید از این مراکز رشد برای بهتر عمل کردن، کمک بگیرید.
ظهور مرکز رشد
مدت زمان زیادی است که انکوباتورهای کسب و کار در دنیای تجارت حضور دارند. با این حال افراد زیادی از کل این مفهوم اطلاع نداشتند و این مفهوم تازه در دهه ۱۹۸۰ بود که کمی محبوب شد.
از آن زمان به بعد، استارتاپها مشتاقانه منتظر گنجاندن مراکز رشد در شرکتهای خود هستند تا بتوانند به نوعی از این کمکها و پشتیبانیها برخوردار شوند. در این واقعیت که نمونههای مختلفی از انکوباتورها وجود دارد، شکی نیست.
نمونهای از یک انکوباتور کسب و کار
برخی از انکوباتورهای وابسته به مدارس وجود دارند که وظیفهی آنها ایجاد فرصتهای بهتر تحصیلی برای دانش آموزان است.
این فقط یک نمونه است و امروزه موارد بسیار دیگری در جهان وجود دارد. نهادهای دولتی مانند شهرداریها نیز نقش مراکز رشد را دارند، به علاوه سازمانهای مختلف توسعه اقتصادی، مشاغل انتفاعی و غیره نیز نقش انکوباتورها را بازی میکنند.
بنابراین، شکی در این واقعیت نیست که این مراکز مطمئناً کمک بزرگی به پیشرفت هر استارتاپی که از پشتیبانی و کمک آنها استفاده کند، میکند.
بیشتر این مراکزی که در دنیا وجود دارد، تنها مختص یک صنعت است. از این رو، انکوباتورهای مختلف تجاری برای صنایع مختلف به بهترین روش ارائه میشود.
همچنین، تعدادی از این مراکز وجود دارند که مخصوص صنعت خاصی نیست و بنابراین میتوانند تمرکزخود روی هر استارتاپی که نیاز به کمک دارد، قرار دهند.
انکوباتورهای کسب و کار چه پیشنهادی دارند؟
خب، این واقعیت که امروزه صنایع پر از استارتاپهای شگفت انگیز شده، قابل انکار نیست تا جایی که ما هر روز میبینیم بر تعداد کسب و کارها و شرکتهای جدید اضافه میشود.
با این حال، همه شرکتها نمیتوانند طعم موفقیت را بچشند و غالباً در بازار رقابت نیز شکست میخورند.
دلیل این امر این است که شرکتها واقعاً شبکه و تجربه مورد نیاز برای اطمینان از رشد و شکوفایی کسب و کار به بهترین شکل را ندارند. مراکز رشد کسب و کار میتوانند به چنین مشاغلی کمک کنند تا به رشد و موفقیت برسند.
- منابع و کمکهای توسعه مهارت
این مراکز رشد کلیه منابع و همچنین برنامههای توسعه مهارت را که برای موفقیت شرکتها در بازار ضروری است را فراهم میکنند. بنابراین، بدون شک هنگامی که ما در مورد استارتاپهای جدید صحبت میکنیم، انکوباتورها حرف زیادی برای گفتن دارند. این یکی از دلایل اصلی و مهمی است که باعث میشود بیشتر شرکتهای کوچک و استارتاپها برای کمکی که در آینده و همچنین زمان کنونی نیاز دارند، روی یک مرکز رشد کسب و کار حساب باز کنند تا بتواندد پشتیبانی لازم درخصوص منابع و مهارتهای را مورد نیاز را داشته باشند.
از آنجا که اکثریت قریب به اتفاق استارتاپها فاقد تجربه و شبکه مورد نیاز برای رشد هستند، مرکز رشد کسب و کار به دنبال ارائه طیف وسیعی از منابع ضروری و برنامههای توسعه مهارت به کارآفرینان است. بدون تردید می توانیم این را بگوییم که اکثر انکوباتورها تقریباً با یکدیگر متفاوت هستند. با این حال، بیشتر آنها تمایل دارند برخی موارد مشترک را به مشاغل مورد نیاز خدمات ارائه دهند.
- کمکهای عملیاتی و مدیریت بازرگانی
برخی از مواردی که توسط انکوباتورهای تجاری در اختیار استارتاپها قرار میگیرند، کمک به بازاریابی، ابزارهای تجزیه و تحلیل، کمک پژوهشی، گزینههای تحقیقات بازار، دسترسی به چندین متخصص حسابداری، تسهیلات وام، دسترسی به کمکهای بلاعوض و موارد دیگر است. همچنین نوعی مشاوره حقوقی وجود دارد که توسط مراکز رشد به استارتاپ هایی که نیاز دارند، ارائه میشود.
ما همیشه باید به خاطر داشته باشیم که تعداد بسیار زیادی از این مراکز رشد شگفت انگیز درکسب و کار وجود دارند که همیشه از وابستگی خود به برخی از کالجها و برنامههای حقوقی لذت میبرند که مزایای خاصی هم به همراه دارند. دانش آموزان میتوانند با توجه به این مراکز و موارد دیگر، فرصتهای شگفت انگیز آموزشی برخوردار شوند. بنابراین، بدون شک می توان این را گفت که انکوباتور برای کسب و کارهای جدیدی که تازه شروع به کار کرده و تمایل به موفقیت دارند، واقعاً مهم است.
ممکن است از شینیدن این که برخی از این انکوباتورها کارگاههای آموزشی هم برگزار میکنند، تعجب کنید. هدف اصلی این کارگاهها آموزش مدیریت، ارائه سخنرانی، آداب معاشرت و سایر زمینهها به دیگران است تا فضای کلی کسب و کارها به هیچ وجه از بین نرود. این هم یکی از دلایل مهم نیاز کسب و کارها به مراکز رشد برای رسیدن به موفقیتهای بیشتر است.
انواع مرکز رشد کسب و کار
انواع مختلف مرکز رشد کسب و کار که به صاحبان مشاغل جدید، کارآفرینان و بنیان گذاران استارتاپ کمک خواهد کرد:
- تحصیلی
- سرامیکی
- FinTech یا فناوری مالی
- امنیت میهن
- تکنولوژی سبز
- غذا
- مد و غیره
اهداف اصلی مرکز رشد کسب و کار
برای شناخت کامل از مرکز رشد کسب و کار ، باید در مورد اهدافی که قرار است با کمک از انکوباتورها به آنها دست یافت، اطلاعات کامل و کافی وجود داشته باشد. بنابراین، در ادامه در مورد آن صحبت میکنیم.
میتوان گفت هدف اصلی این انکوباتورها اطمینان از موفیقت استارتاپ در فضای رقابتی بین بقیه کسب وکارها است. تعداد بسیاری از این مراکز وجود دارد که به عنوان برخی از سازمانهای غیرانتفاعی کار میکنند و همیشه تمایل دارند برخی از مستاجران را برای کمک انتخاب کنند. مطمئناً انتخاب در یک فضای غیر رقابتی انجام میشود، چرا که این مراکز تمایل دارند بودجه خود را از کمکهای مختلف بلاعوض و سیستمهای بودجه دولتی دریافت کنند.
به غیر از این، به این مراکز هدایا و کمکهای مالی هم میشود که در راه رسیدن به اهدافی که دارند، به آنها کمک میکنند. همچنین، یکی از مزایای دیگر این مراکز، پشتیبانی آنلاین و یا در محل است که در صورت نیاز، به کسب و کارها ارائه می دهند.
این مراکز با موفقیت کسب وکارهای خود به موفقیت میرسند. برخی دیگر از مراکز وجود دارند که در مراحل اولیه به کسب و کارها و استارتاپها کمک میکنند که به آنها شتاب دهنده میگویند. این شتاب دهندهها قویتر عمل کرده و شرکت را به سود میرسانند. دلیل وجود انکوباتورها حصول اطمینان از توانایی شرکتها در دریافت کمک از شتاب دهندهها و سایر کمک کنندهها است.
و در آخرمیتوان بدون شک گفت که هدف اصلی مراکز رشد کسب و کار، کمک به رشد همه جانبه است.
مراحل مختلف کمک مراکز رشد به استارتاپها
- پشتیبانی از امکانات فیزیکی
مراکز رشد کسب وکار با ارائه پشتیبانی فیزیکی مانند فضاهای اداری یا تجهیزات فنی و غیره به مشاغل و استارتاپهای جدید کمک میکند.
- خدمات پشتیبانی
انواع مختلفی از پشتیبانی تجاری مانند توسعه مهارت، آموزش عملیاتی و غیره ارائه میشود.
- امکانات شبکه
استارتاپها و مشاغل جدید در این نوع انکوباتور کسب و کار از امکانات شبکه برخوردار میشوند.
تصمیم برای عضویت در مرکز رشد کسب و کار
برای تصمیم گیری در مورد عضویت در یک مرکز رشد کسب و کار ، باید چند مورد را در نظر بگیرید. انکوباتورها فرصتی طولانی مدت را برای کارآفرینانی که به دنبال راه اندازی یک فعالیت کاملاً جدید هستند، فراهم میکنند، بنابراین اگر کسب و کار شما در مراحل اولیه است، مزایای شبکه، مشاوره و پشتیبانی میتواند برایتان ارزشمند باشد.
شما باید بهخاطر داشته باشید که هیچ دو انکوباتوری با هم یکسان نیستند. طبق SCORE ، انواع مختلفی از مراکز رشد برای انتخاب وجود دارد، از جمله:
- انکوباتورهای انتفاعی که معمولاً به دنبال کسب درآمد از سهام خود در شرکت شما هستند.
- مراکز رشد غیرانتفاعی که به طور معمول به پیشرفت کار شما در جهت بهبود اقتصاد محلی کمک میکنند.
- مراکز رشد که توسط یک بخش، ایالت و دانشگاه اداره میشوند.
شما باید انکوباتوری را که مطابق با نیازهای کسب و کارتان است، انتخاب کنید
نتیجه گیری
انواع مختلفی از مراکز رشد وجود دارد، مانند مرکز رشد آشپزخانه، مجازی و موارد دیگر. وظیفهی این انکوباتورها حصول اطمینان از رسیدن استارت آپ ها و مشاغل جدید به موفیقت بدون هیچ مشکلی است و از این رو تمام کمکها و منابع لازم برای موفقیت در بازار را ارائه میدهند.با کمک مرکز رشد کسب و کار ، بسیاری از مشاغل به اهداف نهایی موفقیت و شکوفایی رسیده اند. بنابراین، استفاده از آن بهترین کار برای کسب وکارها است.
اون دفعه که شاعراتون کسشر گفته بودن یادتونه؟
«گر ز حکمت بندد دری؟»
بیلاخ👍