مدیریت مالی

مدیریت مالی

مدیریت مالی به معنای برنامه‌ریزی، سازماندهی ، هدایت و کنترل فعالیت‌های مالی، مانند تهیه و استفاده از وجوه شرکت است. این به معنای استفاده از اصول مدیریت عمومی، در منابع مالی شرکت است.

به عنوان یک مدیر، زمانی می‌توانید بهترین تصمیم را برای کسب و کارتان بگیرید که اطلاعات مالی صحیح و تحلیل‌پذیری در اختیار داشته باشید. در واقع اطلاعات مالی توسط مدیران برای سه عملکرد اصلی مدیریتی شامل؛ برنامه‌ریزی، اجرا و کنترل استفاده می‌شوند.

 همچنین این اطلاعات برای تعیین بودجه، تحلیل گزینه‌های مختلف از نظر هزینه‌ای، تعدیل یا تغییر برنامه‌ها و کنترل و نظارت بر فرایندهای جاری به کار می‌رود.

اهداف مدیریت مالی

اهداف مدیریت مالی

مدیریت مالی به طور کلی مربوط به تهیه، تخصیص و کنترل منابع مالی مورد هدف است. این اهداف عبارت‌اند از:

  • اطمینان از تأمین منظم و کافی بودجه
  • اطمینان از بازدهی کافی به سهامداران که به ظرفیت درآمد، قیمت بازار سهام، انتظارات سهامداران بستگی خواهد داشت.
  • اطمینان از استفاده بهینه از وجوه. پس از تهیه وجوه، باید حداکثر با حداقل هزینه، از آن‌ها استفاده شود.
  • اطمینان از ایمنی در سرمایه گذاری؛ به عنوان مثال، باید بودجه در سرمایه‌گذاری‌های امن سرمایه‌گذاری شود تا نرخ بازده کافی، حاصل شود.
  • برنامه‌ریزی یک ساختار سرمایه سالم؛ باید ترکیب سالم و منصفانه ای از سرمایه وجود داشته باشد تا تعادلی بین بدهی و سرمایه خود حفظ شود.

برای مطالعه بیشتر در این باره، روی سرمایه‌گذاری چیست؟ کلیک کنید!

محدوده و عناصر مدیریت مالی

تصمیمات سرمایه‌گذاری، شامل سرمایه‌گذاری در دارایی‌های ثابت است که به عنوان بودجه‌بندی سرمایه از آن یاد می‌شود. سرمایه‌گذاری در دارایی‌های جاری نیز بخشی از تصمیمات سرمایه‌گذاری می‌باشد که به عنوان تصمیمات سرمایه در گردش، یاد می‌شود.

تصمیمات مالی: مربوط به جذب سرمایه از منابع مختلف است که به تصمیم‌گیری در مورد نوع منبع، دوره تأمین مالی، هزینه تأمین مالی و بازده حاصل از آن بستگی دارد.

درباره تامین سرمایه بیشتر بدانید. روی تامین سرمایه کسب و کار کلیک کنید!

تصمیم سود سهام: مدیر امور مالی باید در مورد توزیع سود خالص تصمیم گیری کند. سود خالص به طور کلی به دو تقسیم می شود:

  • سود سهامداران: سود سهام و نرخ آن باید تعیین شود.
  • سود انباشته: مقدار سود انباشته باید نهایی شود که به برنامه های توسعه و متنوع سازی شرکت بستگی خواهد داشت.

اصلاح حساب‌ها

در همه کسب و کارها دلایل مختلفی مثل عدم تسلط کافی به استانداردهای حسابداری و جزئیات فرایندی شرکت، نبودن هماهنگی بین تمامی کارمندان بخش مالی و حسابداری و … باعث می‌شود خطاهایی در امور مالی شرکت رخ دهد.

این خطاها علاوه بر اینکه سبب می‌شوند گزارش‌های مالی نهایی قابل اعتماد نباشند، حتی می‌توانند شما را با مشکلات بیمه‌ای و مالیاتی جبران‌ناپذیری مواجه کنند.

پیش‌حسابرسی مالی بیمه

پیش‌حسابرسی مالی بیمه

همان‌طور که می‌دانید بسیاری از پرداختی شرکت‌ها مشمول بیمه می‌شوند و باید مبالغ بیمه آن‌ها پرداخت شود، به همین دلیل هر سال بخشی از تمام شرکت‌ها توسط بیمه حسابرسی می‌شوند.

جالب است بدانید در بسیاری از شرکت‌ها بخصوص شرکت‌های پیمانکاری و تولیدی، مبالغ مربوط به بیمه با اختلاف زیادی از مالیات بیشتر است.

نکته مهم اینجاست که پس از صدور مالیات، شما فرصت اعتراض و درخواست بررسی مجدد پرونده را دارید، اما شرایط دادرسی در حسابرسی بیمه بسیار ضعیف و محدود است، بنابراین احتمال کمی وجود دارد تا نتایج پرونده شما تغییر کند.

پس بهتر است قبل از حضور حسابرسان بیمه آماده باشید؛ یک بار این حسابرسی را انجام دهید تا مواردی را که ایجاد مشکل می‌کنند، شناسایی و در صورت لزوم اصلاح کنید؛ به‌عنوان مثال اگر تفکیک‌های لازم در فاکتورها انجام نشده باشد شما باید برای مواردی که نیاز نیست هم بیمه پرداخت کنید.

توابع مدیریت مالی

برآورد نیاز سرمایه: یک مدیر امور مالی باید در مورد نیاز سرمایه شرکت، تخمین بزند. این امر به هزینه‌ها و سودهای مورد انتظار و برنامه‌ها و سیاست‌های آینده، بستگی دارد. برآورد باید به روشی مناسب انجام شود که توانایی درآمدزایی شرکت را افزایش دهد.

تعیین ترکیب سرمایه: پس از برآورد، ساختار سرمایه باید تصمیم‌گیری شود. این مورد، شامل تجزیه و تحلیل ارزش سهام بدهی کوتاه مدت و بلند مدت است. این امر به نسبت سرمایه سهامی که یک شرکت در اختیار دارد و وجوه اضافی که باید از طرف‌های خارجی جمع‌آوری شود، بستگی دارد.

انتخاب منابع وجوه: برای تهیه وجوه اضافی یک شرکت، گزینه‌های زیادی وجود دارد؛ از جمله:

  • انتشار سهام و بدهی‌ها
  • وامهایی که باید از بانک‌ها و موسسات مالی دریافت شود
  • سپرده‌های عمومی مانند اوراق قرضه که دریافت شوند

انتخاب هریک از این عوامل، بستگی به شایستگی‌ها و معایب نسبی هر منبع و همچنین دوره تأمین مالی دارد.

برای اطلاعات جامع تر، روی صندوق سرمایه‌گذاری چیست؟ کلیک کنید!

سرمایه‌گذاری وجوه: مدیر امور مالی باید تصمیم بگیرد که بودجه‌ای را به کسب و کارهای سودآور اختصاص دهد تا اطمینان از سرمایه‌گذاری وجود داشته و بازده منظم آن امکان‌پذیر باشد.

دفع مازاد: تصمیم‌گیری در مورد سود خالص باید توسط مدیر امور مالی انجام شود. این مساله می‌تواند از طریق دو راه انجام شود:

  • اعلام سود سهام: شامل تعیین نرخ سود سهام و سایر مزایا مانند پاداش است.
  • سود انباشته: باید درمورد حجم تصمیم‌گیری شود که به برنامه‌های متنوع و نوآورانه شرکت بستگی دارد.

    مدیریت پول نقد: مدیر امور مالی باید در رابطه با مدیریت پول نقد تصمیم‌گیری کند. پول نقد برای بسیاری از اهداف مانند پرداخت دستمزد و حقوق، پرداخت قبض‌های برق و آب، پرداخت به طلبکاران، پرداخت بدهی‌های جاری، نگهداری سهام کافی، خرید مواد اولیه و… مورد نیاز است.

کنترل‌های مالی: مدیر امور مالی نه تنها باید برنامه‌ریزی، تهیه و استفاده از وجوه را انجام دهد، بلکه باید بر امور مالی نیز کنترل داشته باشد. این کار را می‌توان از طریق بسیاری از تکنیک‌ها مانند تجزیه و تحلیل نسبت، پیش بینی مالی، کنترل هزینه و سود و… انجام داد.

ایفای نقش مدیریت مالی در شرکت‌های کوچک و متوسط

ایفای نقش مدیریت مالی در شرکت‌های کوچک و متوسط

مدیران و صاحبان کسب و کار، اغلب زمان سروکله زدن با اعداد و ارقام را ندارند. آن‌ها برای اینکه در جریان وضعیت کلی شرکت قرار بگیرند و بتوانند با حفظ دقت، با سرعت بیشتری تصمیم‌گیری کنند، از گزارش نسبت‌های مالی کمک می‌گیرند.

نسبت‌های مالی زیر معمولا در این باره برای مدیران راهنما و راهگشا هستند:

  • نسبت‌های سودآوری: میزان ﻣﻮفقیت ﺷﺮﻛﺖ در سودآوری؛
  • نسبت‌های نقدینگی: توانایی شرکت در پرداخت بدهی‌های کوتاه‌مدت؛
  • نسبت‌های فعالیت: میزان ﻛﺎرآیی ﺷﺮﻛﺖ در به‌کارگیری منابع؛
  • نسبت‌های اهرمی: میزان تأمین نیازهای مالی شرکت از طریق بدهی (منابع دیگر)؛
  • نسبت‌های ارزش‌گذاری و رشد: میزان پتانسیل شرکت برای رشد در آینده.

البته نسبت‌های دیگری مانند کیفیت سود، کیفیت فروش و … هم وجود دارند که در صورت لزوم آن‌ها هم محاسبه، ارائه و تحلیل می‌شوند.

اغلب مدیران با این که می‌دانند این نسبت‌های مالی تصویر بسیار جامعی از وضعیت شرکتشان ارائه می‌دهد، کمتر از آن استفاده می‌کنند؛ چون تحلیل وضعیت با این نسبت‌ها اصول خاصی دارد. همچنین به تجربه زیادی در زمینه تصمیم‌گیری نیازمند است.

نتیجه‌گیری

مدیریت مالی با استفاده از اصول Financial management به برنامه‌ریزی، کنترل و هدایت منابع مالی سازمان می‌پردازد. وقتی سازمان یک نظام مالی منسجم و منظم داشته باشد، همه افراد در یک محیط ایمن به کار خود ادامه می‌دهند و ایده‌های جدیدی برای سازمان خلق می‌کنند.

این مسئله باعث می‌شود که سازمان به افزایش سود، کاهش هزینه و ثبات در بازار برسد. اصول مدیریت مالی از گذشته تا امروز در حال تغییر بوده‌ است و در آینده نیز پیشرفت‌های زیادی خواهد داشت.

 پیشنهاد ما به شما برای تحقیق در مورد مدیریت مالی استفاده از کتاب مدیریت مالی موفق نوشته رابرت کیوساکی و برای توضیحاتی خلاصه‌تر، سایت MSG می‌باشد.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments