تامین سرمایه کسب و کار

طبق مطالعات اخیر، بیش از 94٪ کسب و کارهای جدید، اکثراً به دلیل عدم موفقیت در تامین سرمایه در اولین سال‌های فعالیت خود، شکست می‌خورند. پول، خون هر کسب و کاری است. این سفر طولانی و پر زحمت و در عین حال هیجان‌انگیز، از ایده‌های پردرآمد کسب و کار، به سوختی به نام سرمایه نیاز دارد که تامین آن با سختی‌های مختلفی همراه است.

زمان نیازمندی شما به بودجه، به ماهیت و نوع کسب و کار شما مربوط است.

می‌توانید روی لینک سرمایه گذاری چیست؟ برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید!

تامین سرمایه برای کسب و کار شخصی

بودجه شخصی که به آن بوت استرپینگ (bootstrapping) نیز گفته می‌شود روشی موثر در تامین سرمایه کسب و کار، به ویژه هنگامی که کسب و کار تازه است، می‌باشد. کارآفرینان در گرفتن بودجه برای اولین بار مشکل دارند.

یک از گزینه‌های تامین سرمایه کسب و کار از طریق پس‌انداز خود و یا شریک قرار دادن خانواده و دوستان خود است. این امر به دلیل تشریفات کمتر و هزینه‌های کمتر، آسان خواهد بود. همچنین در اکثر مواقع، خانواده و دوستان با نرخ بهره انعطاف‌پذیر خواهند بود.

بودجه شخصی یا بوت استرپینگ به دلیل مزایای آن باید به عنوان اولین گزینه تامین سرمایه در نظر گرفته شود.

در مراحل بعدی، سرمایه‌گذاران این موضوع را به عنوان یک نکته مثبت در نظر می‌گیرند. اما این گزینه تنها در صورتی مناسب است که نیاز اولیه شما به تامین سرمایه، اندک باشد. برخی از مشاغل که از همان روز اول به پول احتیاج دارند، برای بوت استراپینگ گزینه خوبی نیستند.

جذب سرمایه برای استارتاپ؛ راهنمای کامل چگونگی جذب سرمایه در استارتاپ ها

تامین سرمایه گسترده یا بودجه‌گیری

تامین سرمایه گسترده یا بودجه‌گیری

 

Crowdfunding” یا سرمایه‌گذاری جمعی یکی از روش‌های جدید تامین سرمایه کسب و کارها است که اخیراً محبوبیت زیادی پیدا کرده است. این کار در واقع گرفتن وام، پیش خرید، کمک و یا سرمایه‌گذاری منتهی از بیش از یک نفر می‌باشد.

سرمایه‌گذاری گسترده به این ترتیب است که یک کارآفرین با شرح مفصلی از کسب و کار خود، برای آن از سرمایه‌گذاران جمعی تامین سرمایه می‌کند.

وی اهداف کسب و کار خود، برنامه‌های کسب درآمد، میزان بودجه مورد نیاز و دلایل آن‌ها و… را ذکر کرده و سپس سرمایه‌گذاران می‌توانند در مورد کسب و کار مطالعه کرده و اگر ایده کسب و کار برایشان جذاب بود، تامین سرمایه آن را بپذیرند.

 تامین کنندگان با وعده پیش خرید محصول یا کمک مالی تعهدات خود را به جا می‌آورند. هرکسی می‌تواند برای کمک به کسب و کاری که واقعاً به آن ایمان دارد کمک مالی کند.

 چرا شما باید تامین مالی جمعی را در نظر بگیرید:

بهترین نکته در مورد تامین سرمایه جمعی این است که مردم را با کسب و کار آشنا کرده و در آن‌ها علاقه ایجاد می‌کند و از این رو به بازاریابی محصول کمک می‌کند. همچنین اگر کسب و کار کمپین تبلیغاتی موفقی داشته باشد، امکان جذب سرمایه‌گذاران خطرپذیر را بالا می‌برد.

از این رو به خاطر داشته باشید که تامین سرمایه جمعی یک مکان رقابتی برای کسب بودجه است. بنابراین اگر کسب و کار شما پایدار و مطمئن نیست و توضیحات مناسب مورد توجه تامین کنندگان متوسط ​​را دارا نمی‌باشد، سرمایه‌گذاری گسترده برای شما مناسب نیست.

تامین سرمایه از طریق سرمایه گذار فرشته

سرمایه‌گذاران فرشته افرادی با مازاد وجه نقد و علاقه شدید به سرمایه‌گذاری در کسب و کارهای آینده‌دار هستند. آن‌ها همچنین در شبکه‌هایی کار می‌کنند که پیشنهادها را قبل از سرمایه‌گذاری بصورت جمعی بررسی می‌کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند در کنار سرمایه، راهنمایی یا مشاوره نیز ارائه دهند.

سرمایه‌گذاران فرشته به راه‌اندازی بسیاری از شرکت‌های برجسته از جمله گوگل، یاهو و علی بابا کمک کرده‌اند.

 این شکل تامین سرمایه‌گذاری به طور کلی در مراحل اولیه رشد کسب و کار اتفاق می‌افتد. آن‌ها ترجیح می‌دهند برای بازده بالاتر ریسک بیشتری در سرمایه‌گذاری متحمل شوند.

Angel Investment” به عنوان گزینه تأمین سرمایه نیز دارای کاستی‌هایی است. سرمایه‌گذاران فرشته معمولا مقادیر کمتری را نسبت به سرمایه‌گذاران خطرپذیر سرمایه‌گذاری می‌کنند.

تامین سرمایه از طریق سرمایه گذار خطرپذیر

سرمایه‌گذاران‌ خطرپذیر صندوق‌هایی با مدیریت حرفه‌ای هستند که در کسب و کار‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کنند که دارای پتانسیلی عظیم هستند. آن‌ها معمولاً در کسب و کارهای خلاف جهت سرمایه‌گذاری غالب، تامین مالی می‌کنند و در صورت وجود “IPO” یا خرید از آن خارج می‌شوند.

سرمایه‌گذاران خطرپذیر مهارت و مشاوره را ارائه داده و همچنین مسیر کسب و کار را آزمایش کرده و از نظر پایداری و مقیاس‌پذیری کسب و کار را ارزیابی می‌کنند. یک سرمایه‌گذار خطرپذیر ممکن است برای کسب و کارهای کوچکی مناسب باشد که فراتر از مرحله راه‌اندازی هستند و درآمد کسب می‌کنند.

با این حال، چند نکته منفی برای سرمایه‌گذاری خطرپذیر به عنوان گزینه تأمین سرمایه وجود دارد. سرمایه گذاران خطرپذیر در وفاداری به کسب و کار کوتاهی می‌کنند و غالباً به دنبال بازیابی سرمایه خود در بازه زمانی سه تا پنج ساله هستند.

اگر محصولی دارید که رسیدن آن به بازار بیشتر از این بازه زمان می‌برد، در این صورت ممکن است این سرمایه‌گذاران زیاد به شما علاقه‌مند نشوند. آن‌ها معمولاً به دنبال فرصت‌های بزرگتری‌اند که کمی پایدارتر بوده و تیمی قوی از افراد دارند.

شما همچنین باید انعطاف‌پذیر بوده و در کسب و کار خود کنترل لازم را برای راضی کردن سرمایه‌گذار داشته باشید. بنابراین اگر علاقه زیادی به مشاوره یا سازش ندارید، این گزینه بهترین راه برای شما نیست.

تامین سرمایه از طریق شتاب‌دهنده‌ها و مراکز رشد

کسب و کارهای اولیه می‌توانند شتاب دهنده‌ها و مراکز رشد را به عنوان گزینه تأمین سرمایه در نظر بگیرند. این برنامه‌ها تقریباً در هر شهر بزرگی یافت می‌شود و سالانه به صدها کسب و کار نوپا کمک می‌کنند.

این برنامه‌ها معمولاً به مدت 4-8 ماه اجرا شده و از طرف صاحبان کسب و کار نیاز به تعهد زمانی دارند. همچنین می‌توانند با مربیان، سرمایه‌گذاران و سایر استارت آپ‌های همکار با استفاده از این بستر همکاری خوبی برقرار کنند.

برای اطلاعات جامع تر در این باره، روی مقاله تفاوت شتاب دهنده و مراکز رشد چیست؟ کلیک کنید!

تامین پول از طریق وام‌های بانکی

به طور معمول بانک‌ها اولین جایی هستند که کارآفرینان در مورد بودجه به آن فکر می‌کنند.

 بانک‌ها دو نوع تامین سرمایه برای کسب و کارها در نظر گرفته‌اند. یکی وام سرمایه در گردش و دیگری بودجه. وام سرمایه در گردش، وام مورد نیاز برای اجرای یک چرخه کامل از عملیات درآمدزایی است و محدودیت در آن معمولاً توسط سهام فرضیه و بدهکاران تعیین می‌شود.

بودجه از بانک شامل روند معمول به اشتراک گذاری برنامه کسب و کار و جزئیات ارزیابی، همراه با گزارش پروژه است که براساس آن وام ارائه می‌شود.

برنامه کسب و کار چیست؟ برای اطلاعات جامع در این باره، روی طرح کسب و کار کلیک کنید!

راه‌های سریعتر تامین سرمایه برای کسب و کار خود

راه‌های سریع‌تر تامین سرمایه برای کسب و کار خود

 

چند روش دیگر برای تامین سرمایه برای کسب و کار شما وجود دارد. با این حال، این روش ها ممکن است برای همه مفید نباشد. اگر به بودجه سریع نیاز دارید، آن‌ها را بررسی کنید.

پیش فروش محصول:

فروش محصولات کسب و کار قبل از عرضه، روشی است که معمولاً نادیده گرفته می‌شود و به هدف جمع‌آوری پول مورد نیاز برای تأمین مالی کسب و کار است.

اپل و سامسونگ همیشه پیش از ارائه محصولات خود، آن‌ها را پیش‌فروش می‌کنند که این راه یک روش عالی برای بهبود گردش پول و آماده‌سازی خود برای تقاضای مصرف‌کننده می‌باشد.

فروش دارایی‌ها:

ممکن است برداشتن این گام مرحله سختی باشد اما به شما کمک می‌کند که نیازهای صندوق کوتاه مدت خود را برآورده کنید. پس از عبور از وضعیت بحرانی، دوباره می‌توانید دارایی‌های از دست رفته خود را پس بگیرید.

کارت‌های اعتباری:

کارت‌های اعتباری کسب و کار از جمله آسان‌ترین روش‌های تأمین سرمایه یک شرکت تازه تأسیس هستند و می‌توانند راهی سریع برای دریافت پول باشند.

 اگر کسب و کار جدیدی دارید و هزینه هنگفتی ندارید، می‌توانید از کارت اعتباری استفاده کرده و حداقل‌های مورد نیاز خود را تامین کنید. با این حال، به یاد داشته باشید که نرخ بهره و هزینه کارت‌ها می‌تواند خیلی سریع انباشته شود و حمل این بدهی می‌تواند برای اعتبار صاحب کسب و کارها مضر باشد.

نتیجه گیری و مراحل بعدی:

اگر می‌خواهید واقعاً سریع رشد کنید، احتمالاً به منابع سرمایه خارجی نیاز دارید. اگر بوت استرپ کنید و برای مدت طولانی بدون بودجه خارجی باقی بمانید، ممکن است نتوانید از فرصت‌های بازار استفاده کنید.

اگرچه وجود گزینه‌های گسترده وام ممکن است شروع کار را از هر زمان دیگری آسان کند، صاحبان کسب و کار باید از خود بپرسند که واقعاً چه مقدار کمک مالی لازم دارند.

یکی از راه‌های جذب سرمایه، ایونت‌های استارتاپی‌اند. برای اطلاعات بیشتر روی استارتاپ ویکند یا آخر هفته استارتاپ چیست؟کلیک کنید!

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments