اولین بازار آنلاین مخرب در 10 دسامبر سال 2020 به وجود آمد، بازار مسکن اجاره‌ای Airbnb که عرضه اولیه خود را با ارزیابی 47 میلیارد دلار، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین IPO های سال به پایان رساند؛ این نقطه عطفی باورنکردنی برای پلتفرمی بود که با طراحی، عمدتا فقط معاملات را تسهیل کرده و تقریباً هیچ یک از خدمات ارائه دهنده به آن را تأمین نمی‌کند.

موفقیت Airbnb بی‌سابقه نیست. در طول 20 سال گذشته، غول‌های بازار مانند eBay ،Amazon ،Uber و Udemy صنایع جدیدی تعریف کرده‌اند که نحوه خرید، مسافرت، غذا خوردن، کار و یادگیری را تسهیل کردند. سوال این است: بازارهای در حال تغییر در صنعت چه کارهایی انجام می‌دهند که دیگران نمی‌دهند و آیا می‌توان آن شیوه‌ها را تکرار کرد؟

در حالی که بسیاری از مشاغل بازار به سادگی معاملات میان فعالان فعلی بازار را سازماندهی و تسهیل می‌کنند، بازارهای آشفته انواع جدیدی از معاملات را ایجاد می‌کنند که منجر به جذب خریداران یا فروشندگان (یا هر دو) می‌شود که قبلاً در بازار شرکت نکرده‌اند.

برای مدیران، کارآفرینان و سرمایه گذاران که به دنبال فرصت مخرب بعدی در بازار هستند، درک چگونگی شناسایی و ایجاد این معاملات جدید ضروری است. در این مقاله، ما یک راهنمایی در این رابطه به شما ارائه می دهیم.

می‌توانید برای مطالعه بیشتر در زمینه‌ استارتاپ‌‌ها به مقالات دیگر ما مراجعه کنید.

بازار آنلاین مخرب

بسیاری از بازارها به خوبی کار نمی‌کنند. هزینه‌های دسترسی به بازار یا شناسایی و برقراری ارتباط با شرکای معاملاتی بالقوه می‌تواند شرکت کنندگان را محدودکرده یا معامله شرکت کنندگان با یکدیگر را سخت کند. در همین حال، اطلاعات نامتقارن در مورد پیشنهادات فروشندگان یا نیازهای خریداران، می‌تواند تمایل کمتری برای معامله ایجاد کند.

در چنین شکست‌هایی در بازار، فرصت‌هایی برای مبادله سودمند وجود داشته که به طور حتم از آن چشم پوشی می‌شود. بازارها با ارائه قوانين و زيرساخت‌هايي كه معاملات را تسهيل و بهبود بخشیده و تخفيفات بازار را كاهش مي‌دهند، باعث ارزش آفرینی در این فرآیند می‌شوند.

اما چه زمانی بازار آنلاین مخرب ایجاد می‌شود؟

بازر آنلاین مخرب

نوآوری مختل کننده در مورد اقدامات سنتی که فعالان فعلی بازار به آن‌ها اهمیت می‌دهند، عملکرد مطلوبی ندارد، اما برای مجموعه متفاوتی از مصرف کنندگان احتمالی که به قیمت، دسترسی و راحتی بها می‌دهند، “به اندازه کافی خوب” است. بدین ترتیب نوآوری‌های مخرب، کسانی را که قبلاً از بازارهای موجود کنار گذاشته شده بودند را هدف قرار می‌دهد، افرادی که کریستنسن از آن‌ها به عنوان غیر مصرف کننده یاد می‌کند.

در زمینه بازار، تفکیک غیر مصرف‌کننده از آن‌چه غیر تولیدکننده می‌نامیم، به عنوان مثال افراد یا مشاغل محدود در توانایی تأمین عرضه در بازار، برای ما مفید است. برای این‌که بازار بی‌نظم باشد، باید عرضه جدید، تقاضای جدید یا هر دو مورد را شناسایی کنیم و افراد یا مشاغلی را که قادر به تولید یا مصرف کالاها و خدمات در کانال‌های فعلی نیستند، هدف قرار دهیم.  قدرتمندترین انواع بازار آنلاین مخرب اغلب آن‌هایی هستند که به طور همزمان غیرمصرف‌کننده را به غیر تولید کننده، متصل می‌کنند.

برای نمونه‌ای از یک بازار که مخرب نیست، لیست Angie’s را (به تازگی Angi نامیده می شود) در نظر بگیرید. در سال 1995 و در پاسخ به نیاز صاحبان خانه برای یافتن و مقایسه  ارائه دهندگان خدمات خانه، ساخته شد. Angie’s List با یک بستر ساده مبتنی بر کارایی، اعتماد و سادگی بوده که زمان و تلاش برای انجام این فرآیند را کاهش داد. ارائه دهندگان موجود، خدمات خود را در لیست Angie’s List قرار داده تا مشتریان جدید را با قیمت عمول بازار، بیابند و این مکمل شبکه تأمین کننده خدمات خانگی فعلی است؛ این پلتفرم بازار را بسیار کارآمدتر می کند.

با این وجود Angie’s List گرچه فوق العاده ارزشمند است، اما ساختار بازار خدمات خانگی را تغییر نمی‌دهد. همچنین خدمات خانگی مقرون به صرفه، در دسترس نبوده و راهی برای تبدیل غیرمصرف کنندگان به مصرف کننده وجود ندارد.

در مقابل، Outs School را در نظر بگیرید که یک بازار دوره‌های آنلاین برای کودکان است که به والدین، ​​مربیان و دیگران امکان می‌دهد، دوره‌های خود را ایجاد کنند. گرچه مطمئناً این برنامه توسط خانواده‌هایی که توانایی تهیه و تقبل هزینه‌ها را دارند، مورد استفاده قرار می گیرند، اما در عین حال مدل کسب و کار Outschool جمعیت کاملاً جدیدی از خانواده ها را قادر می‌سازد تا از این فرصت‌ها استفاده کنند و این قضیه نه تنها خانواده‌های جدید را قادر به مصرف محتوای آموزشی می‌کند، بلکه جمعیت جدیدی از مربیان را قادر می‌سازد تا از علاقه و تخصص خود کسب درآمد کنند.

بسته‌های نرم افزاری، بسته‌های اعتماد و روش‌های جدید معامله در بازار آنلاین مخرب

بسیاری از بازارها، عرضه و تقاضای موجود را به روشی کارآمدتر یا مطمئن‌تر هدف قرار می‌دهند، آن‌ها معاملات موجود را بهبود می‌بخشند. با این وجود بازار آنلاین مخرب، با ایجاد انواع جدیدی از معاملات، مشارکت در بازار را گسترش می‌دهند. پس از بررسی آ‌ن‌چه شرکت سرمایه گذاری خطرپذیر Andreessen Horowitz به عنوان 100 استارت آپ برتر بازار در سال 2020 معرفی کرد (به علاوه تعدادی از بازارهای مورد علاقه خودمان)، ما چهار نوع معامله جدید را شناسایی کرده‌ایم که می تواند پتانسیل مخرب را باز کند.

این انواع معاملات جدید از یکدیگر جدا نیستند. در حقیقت، از آن‌جا که عدم مصرف غالباً از منابع متمایز بسیاری ناشی می‌شود، ایجاد اختلال در بازار اغلب مستلزم ایجاد معاملات جدید در چندین بعد به طور هم زمان است.

واحدهای تأمین کوچک‌تر در بازار آنلاین مخرب

قبل از ظهور بازارهایی مانند Airbnb و Getaround، خانه‌ها، آپارتمان‌ها و اتومبیل‌های اکثر مردم دارایی‌های غیرتولیدی بودند: کاناپه‌ها و اتاق خواب‌های اضافی هیچ اجاره‌ای دریافت نمی‌کردند و ماشین‌ها بیشتر اوقات در جای خود پارک بودند. با این وجود سیستم عامل‌های جدید امکان کسب درآمد از آن دارایی‌ها را ایجاد کردند. آن‌ها امکان اجاره خانه‌ها را به تحت عنوان واحدهای کوچک‌تر و اجاره وسایل نقلیه را فراهم کردند.

این معاملات “واحد تأمین کوچکتر” غالباً مخرب هستند، زیرا قیمت کم‌تری داشته که این باعث می‌شود محصول برای گروه جدیدی از مردم مقرون به صرفه باشد. این نیز نوع معامله‌ای را تولید می‌کند که متصدیان نمی‌توانند آن را کپی کنند زیرا مدل تجاری آن‌ها برای معاملات با واحد بزرگتر (و بنابراین ارزش بالاتر) بهینه شده است.

بسته‌های نرم افزاری

بازارهای دیگر، معاملات جدیدی را با تجمیع عرضه و در بعضی موارد تقاضا ایجاد کرده‌اند. Classpass، یک بسته نوعی کلاس‌ ورزشی را از طریق “عضویت” در اختیار شما قرار می‌دهد که مشتریان می‌توانند کلاس‌ها را در چندین استودیوی تناسب اندام خریداری کنند. افراد می‌توانند، انعطاف پذیر و بدون اصطکاک و با توجه به علاقه در کلاس‌های خود ثبت نام کنند، در حالی که قبلاً مجبور بودند کلاس‌ها یا عضویت را در استودیوهای فردی خریداری کنند.

به عنوان نتیجه‌ای برای نوع معامله واحد‌های عرضه کوچک‌تر، بسته‌های نرم افزاری به طور کلی با مدل‌های تجاری فعلی سازگار نیستند. اگرچه به عنوان مثال سالن‌های ورزشی قبل از ظهور Classpass کلاس‌های فردی برگزار می‌کردند، اما قیمت‌ها آنقدر بالا بود که مشتریان احتمالی مجبور به عضویت ماهانه می‌شدند. بنابراین، برای کسی که قبلاً توانایی عضویت ماهانه را نداشت، مجموعه‌ای از واحدهای کلاس در سراسر سالن‌های ورزشی می‌توانند یک کل “به اندازه کافی خوب” را ارائه دهند که بیشتر از مجموع قطعات آن باشد.

تأمین کنندگان جدید در بازار آنلاین مخرب

تأمین کنندگان جدید در بازار آنلاین مخرب

یکی از ساده‌ترین راه هایی که بازارها می‌توانند معاملات جدید ایجاد کنند، ایجاد زیرساخت‌هایی است که تأمین کنندگان جدید را قادر می سازد وارد بازار شوند. به عنوان مثال تعداد بی‌شماری از فروشندگان آنلاین، به دلیل پیچیدگی مهارت‌های طراحی وب و مدیریت وب برای راه‌اندازی تجارت الکترونیکی، مانع از آن شده اند.

Amazon Marketplace هر یک از این موانع را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد و میلیون ها نفر را قادر می‌سازد تا فروشگاه‌های آنلاین خود را اداره کنند. به همین ترتیب، Substack (یک بستر آنلاین برای نویسندگان) ، Patreon (یک بستر عضویت برای خلاقان) و سایر سیستم عامل‌ها باعث شده است که نویسندگان، هنرمندان و دیگران به راحتی بتوانند از طریق بازار و کسب درآمد از تخصص و مهارت های خود، یک استخر جدید استعداد را باز کنند.

کاهش موانع عرضه از دو طریق فرصت‌هایی برای بازار مخرب ایجاد می‌کند: اول، ایجاد بستری که غیرمولدان را به تولید کننده تبدیل کند که این باعث ایجاد رقابت شده ودر نهایت قیمت را نسبت به پیشنهادات موجود در بازار کاهش می‌دهد. دوم، مطابقت با عرضه جدید و تقاضای جدید، درجه‌ای از شخصی سازی را امکان پذیر می کند که متصدیان به سادگی نمی‌توانند با یک قیمت قابل مقایسه، مطابقت داشته باشند.

بسته بندی اعتماد

با یک مثال توضیح می‌دهیم؛ داده‌های مراقبت‌های بهداشتی بسیار حساس بوده و به سختی می‌توان آن‌ها را به روشی قابل اعتماد به اشتراک گذاشته یا معامله کرد. اما راه حل‌های بلاکچین این امکان را برای ارائه دهندگان خدمات بهداشتی فراهم می‌کند که بدون نیاز به واسطه‌ها، داده‌ها را به روشی مطمئن به اشتراک بگذارند.

“بسته بندی” در این مورد، فناوری رمزنگاری است که از طریق یک دفتر معامله، تأیید عمومی را امکان پذیر کرده و امکان ارسال اطلاعات را فراهم می‌کند. چنین بسته بندی‌های اعتمادی با تسهیل معاملات در بین طرف‌هایی که در غیر این صورت امکان دسترسی به بازار را ندارند، فرصت‌هایی برای بازار مخرب ایجاد می‌کنند.

منبع: hbr