بسیاری از استارتاپها، شرکتها و سازمانهایی که ما بر روی فرهنگ نوآوری آن متمرکز هستیم، میخواهند یک آزمایشگاه یا مرکز نوآوری ایجاد کنند. اما یک مرکز نوآوری باید چه ویژگیهایی داشته باشد؟
این کار در واقع فقط در یک روز و با مواد اولیه بسیار ابتدایی قابل انجام است. با استفاده از یک ذهنیت نوآورانه در زمینه طراحی، با یک نمونه اولیه از مرکز نوآوری و تکیه به تکرار و نیز تکامل خود، به سرعت وارد عمل شوید.
در این مقاله ما ۷ مورد اساسی که میتوانید با استفاده از آنها ایده مرکز نوآوری خود را عملی کرده و خیلی زود آن را به واقعیت تبدیل کنید را به شما نشان خواهیم داد.
کاربرد مرکز نوآوری
همه انواع سازمانها از تأسیس یک آزمایشگاه و مرکز نوآوری استفاده های مثبت زیادی میکنند. مراکز نوآوری و مشتقات آن فضای فیزیکی را برای ابزارهای دیجیتالی، فیزیکی و ثمرات نوآوری ایجاد میکنند.
فراتر از ایجاد مراکز نوآوری تسهیل شده در فضای کاری، شرکتها اغلب از یک مرکز نوآوری برای نمایش نوآوریها یا محصولات جدید خود به کارمندان، سرمایه گذاران یا حتی مشتریان استفاده میکنند و به عنوان فضاهایی برای نوآوری، مراکز نوآوری معمولاً آخرین فناوریها و ابزارها را برای کارمندان خود در نظر گرفته تا از آنها برای آزمایش یا تکرار ایدههایشان استفاده کنند و از آن ایدهها را در کسب و کار خود، بهرهمند شوند.
یکی دیگر از مزیتهای وجود یک مرکز نوآوری ، ایجاد فضایی است که افراد میتوانند در آن جمع شده و دربارهی نوآوری، تفکر و صحبت کنند؛ یعنی در واقع مکانی است که برای میزبانی جلسات طوفان مغزی، طراحی یا کارگاه های نوآوری طراحی شده است.
سازمانها برای سازگاری با این نوآوری ، خصوصاً برای اینکه تیمهای نوآوری درگیر تفکر طراحی یا فعالیتهای چابک باشند، باید فضای تحقق نوآوری را برای تحرک و ساختار همکاری، سازگار کنند.
در اینجا، ما ابزار و لوازم اولیه لازم برای راه اندازی یک مرکز نوآوری را شرح میدهم و همچنین برخی از انواع فناوریهایی که شما میتوانید با توجه به اهداف و نیازهای خود در زمینه نوآوری انتخاب کنید را بررسی میکنیم.
مبانی یک مرکز نوآوری
برخی از عناصر در اکثر مراکز و آزمایشگاهها مشترک است. بسیاری از موارد لازم آنقدر اساسی است که شما احتمالاً در دفتر کار خود وسایل کافی برای تهیه نمونه اولیه یک مرکز نوآوری یا آزمایشگاه در یک اتاق خالی را دارید!
تفکر طراحی، دیزاین اسپرینت و ضعیف و چابک رویکردهای محبوب انسان محور و همکاری محوری هستند که به سرعت قابل تکارتر بوده و میتوانند در یک مرکز نوآوری استفاده شوند.
اگر میخواهید با انواع نوآوری اشنا شوید، کلیک کنید.
شما میتوانید بسیاری از رویکردهای نوآوری مانند چابکی، جایی برای برگزاری جلسات استندآپ تیمها، همکاری افراد و هر چیز دیگری را در یک فضای فیزیکی، مانند یک مرکز نوآوری داشته باشید.
سازمانها میتوانند از یک فضای فیزیکی چابک شبیه به آزمایشگاه نوآوری برای برای ایجاد نوآوری و رویکردهای چابک یا اسکرام به منظور اجرای و پیشبرد پروژه نوآوری از طریق تفکر طراحی استفاده کنند.
۱. نمایشگرهای الکترونیکی
برای به اشتراک گذاشتن به روزرسانیها یا اطلاعیهها درباره رویدادهای آینده استفاده میشود و به کل تیم یا شرکت کنندگان در مرکز نوآوری کمک میکند تا از لحاظ بصری نحوهی کارکردن افراد دیگر را ببینند.
بیشترین تمرکز بر نوآوری دیجیتال است، بنابراین داشتن تعداد زیادی مانیتور و نمایشگر که افراد بتوانند به راحتی دستگاههای تلفن همراه یا لپ تاپهای خود را به آن متصل کرده تا چیزی را نشان دهند یا صفحه نمایش خود را به اشتراک بگذارند، لازم و ضروری است.
۲. تخته سفید و فضای دیوار
تیمها می توانند تابلوهای کانبان / اسکرام خود را با داستانهایی که در حال تکمیل آن هستند، نشان دهند. تخته سفید به تیمها کمک میکند تا ایدهها یا پروژهها را به سرعت تجسم کنند.همچنین بسیاری از مراکز نوآوری از رنگ تخته سفید بر روی دیوارها استفاده میکنند.
در جلسات تفکر طراحی، ما میتوانیم از فضای دیوار و تختههای سفید، برای چسباندن یادداشت، به منظور رساندن مفهوم و اطلاعات لازم برای اتفاقات آینده استفاده کنیم.
۳. میز و صندلیهای متحرک
تیم ها میتوانند با هم، کار کنند یا برای کمک به یکدیگر شریک شوند. اگر میزبان یک رویداد نوآوری یا کارگاه تفکر طراحی هستید، شما باید گروههای بزرگتری را سازماندهی کنید و بنابراین نیاز به جابجایی میزها و صندلیها را دارید که اگر این وسایل متحرک باشند، به فضای بهتر، بزرگ و کاراتری دست پیدا میکنید.
۴. فضای باز
از فضای باز برای رویدادهای مشتری یا جلسات غیر رسمی استفاده کنید چرا که در این فضاها امکان برقراری صمیمیت وهمکاری و در یک کلام تیم بودن، بیشتر است. بسیاری از جلسات نوآوری به خصوص با شرکا به صورت ایستاده یا متحرک انجام میشود.
خوب است که در فضای بازی که برای این کار مهیا شده، از میز و صندلی مخصوص استفاده شود. بعلاوه ، شما ممکن است یک چیز بزرگ و فیزیکی را برای نمایش بیاورید که داشتن فضای باز به راحت بودن این کار کمک زیادی میکند.
۵. ساخت سریع نمونه اولیه
بسیاری از ابزارهای نمونه سازی دیجیتال عالی وجود دارد که مردم میتوان از آنها برای ساخت نمونه اولیه خود استفاده کنند. اما بهتر است که این فضا دارای تجهیزات دفتری باشد که از نظر تکنولوژیکی”سطح پایین” بوده تا به شما در به سرعت انجام شدن کار، کمک کند. مانند:
- مجلات
- قیچی
- چسب
- تختههای فومی
- برگههای یادداشت
- نشانگرها
- نوار نقاشی
- ورقههای خالی بزرگ و کوچک کاغذ
- مونوپاد (برای ایجاد فیلم ها یا تصاویر سریع)
هر چیز دیگری که دارای فناوری سطح بالا و پایین باشید، مفید است.
۶. اتاق کوچک یا دیوارهای متحرک
برای برگزاری جلسات خصوصی یا گرفتن تماس تلفنی ایدهی خوبی است. مراکز نوآوری دفاتر رهبران نوآوری هم هستند. در این حالت اگر بتوانید اتاقهای بزرگتر را به اتاقهای کوچکتر تقسیم کنید، بسیار خوب است.
۷. مردم
این مهم ترین بخش است. میتوانید مردم را در هر فضایی دور هم جمع کنید تا نوآوری اتفاق بیفتد. سعی کنید یک مجری آموزش نوآوری داشته باشید که بتواند افراد را از طریق تفکر طراحی یا فعالیتهای نوآوری راهنمایی کند.
تقریباً هرکسی که چیزی ارزشمند دارد تا به یک جلسه نوآوری اضافه کند، میتواند شرکت کند. اما با شرکت کنندگان در جلسه که آموزش دیده، ماهر و دارای علاقه و ذهنیت نوآوری هستند، نتایج بهتری خواهید گرفت!
حداقل افراد را دور هم جمع کنید و با یک فعالیت شروع کنید و وارد عمل شوید! اجازه ندهید که توسعه یک مرکز نوآوری شما را از اقدام در زمینه نوآوری و تفکر طراحی باز دارد. با ساده نگه داشتن آن با مواردی که در بالا ذکر کردیم که تقریباً هر سازمانی دارد، شروع کنید.
از فرآیند نوآوری برای توسعه مرکز نوآوری خود استفاده کنید. یکی از انتقادها راجع به مراکز نوآوری این است که گاهی افراد سازمان فکر میکنند این مرکز تنها مکانی است که نوآوری در آن اتفاق میافتد.
اطمینان حاصل کنید که شما یک فرهنگ نوآوری دارید که ارزش نوآوری را را از هر کس، هر مکان و هر زمان، ارزیابی میکند. یک مرکز به دلیل وجود فضا و ابزار متمرکز، میتواند توسعه پیدا کرده و تقویت شود.
یک مرکز همچنین میتواند پایگاه اصلی تسهیل گران تفکر طراحی و مربیان نوآوری شما باشد. از آنجا که یک اتاق برای تفکر طراحی راه اندازی شده است (و ممکن است محل ذخیره سازی وسایل باشد)، می تواند فضایی ایده آل برای میزبانی یک مجری تفکر طراحی نوآوری باشد که به مربیان، مجریان، آموزگاران و رهبران سازمان شما آموزش دهد.
فناوریهای دیگر مرکز نوآوری
بسیاری از مراکز نوآوری، فناوریهای جدیدی را آزمایش کردهاند که به منظور توسعهی بیشتر سازمان استفاده میشود. مرکز نوآوری محلی است که افراد برای اولین بار در آن دست به فناوری جدید میزنند. بعضی اوقات کارگاه هایی برای نشان دادن فناوری های جدید در برگزار میشود تا مردم به فکر برنامههای منحصر به فرد سازمان باشند.
- هدست واقعیت مجازی
- ابزار نمونه سازی
- جدیدترین اینترنت اشیا یا دستگاههای متصل به صنعت شما
- چاپگر سه بعدی یا دستگاه CNC
- پوشیدنیهای متصل
- دستگاههای مختلف تلفن همراه برای مشاهده نمونه های اولیه سریع یا فریمهای برنامهها ، سایت ها و غیره
- هر ابزار جدید فناوری که محبوبیت بیشتری پیدا میکند، مانند دستگاه صوتی آمازون الکسا و غیره
نتیجه گیری
مرکز نوآوری استفادههای زیادی برای صاحبان مشاغل و کسب و کارهای جدید، علی الخصوص استارتاپها دارد که از جملهی آن میتوان به فراهم کردن اتاقهایی به منظور برقراری جلسات کاری با اعضای تیم، مشتریها و شرکا اشاره کرد.
مرکز نوآوری همچنین مکانی برای طوفانهای فکری و تفکر طراحی برای افراد فراهم میکند که میتوان با کمترین و سادهترین امکانات آن را ساخت.
در آخر پیشنهاد میشود مقالهی مربوط به نمونه نوآوری را برای کسب اطلاعات بیشتر بخوانید.
ثبت ديدگاه