شتاب دهنده ها در سال‌های اخیر نقش بسیار مهمی در راه اندازی، رشد، ایجاد فرصت‌های بازاریابی و تامین مالی استارتاپ‌ها داشتند.

برای یک استارت آپ در حال رشد، پذیرفته شدن در یک شتاب دهنده ، موفقیت بزرگی است. این برنامه‌ها به استارتاپ های جوان فرصت‌های مالی و راهبردی می‌دهند و تیم‌های متشکل از افراد نوآور و خلاق و نیز فرصت‌های یادگیری را برای آن‌ها فراهم می‌کنند.

در ادامه این مقاله بیشتر راجع به مفهوم شتاب دهنده‌ ها، نحوه‌ی کار و تاثیری که روی استارتاپ‌‌ها دارند، می‌خوانیم.

شتاب دهنده چیست؟

شتاب دهنده استارتاپ یک برنامه رشد کوتاه مدت است که رشد چند ساله را در چند ماه ممکن می‌کند. می‌توان آن‌ها را به عنوان کمپی برای آماده سازی بازار و توسعه سرمایه گذاری در نظر گرفت. مطالعات نشان می‌دهد، استارت آپ‌هایی که از برنامه‌های شتاب دهنده استفاده کرده‌اند، زودتر به به نقاط کلیدی عطف رسیده‌اند. شتابدهنده‌ ها مزایای زیادی دارند؛ از جمله:

  • سرمایه بذری: اکثر برنامه‌ها به شرکت‌های خود سرمایه بذری را پیشنهاد می‌کنند. طبق داده‌های اخیر، معاملات سهام شتاب دهنده به طور متوسط ​​38000 دلار در سال 2018 بوده است.

بنابراین، شتاب دهنده های استارت آپ چگونه درآمد کسب می کنند؟ شرکت کنندگان، این سرمایه گذاری‌ها را با درصدی از سهام خود، معامله می‌کنند.

  • زمان کاری خصوصی و جمعی: مشخص است که تلاش سخت و فداکاری باعث موفقیت می‌شود. شتابدهنده ها به شما زمان کاری مستقل زیادی می‌دهند و معمولاً فضای همكاری یا دفاتر خصوصی را برای این منظور فراهم می‌كنند.
  • آموزش: بسیاری از شتاب دهنده ها ، آموزش را هم در برنامه‌ی کاری خود قرار می‌‌دهند. این آموزش‌ها معمولا برنامه‌های راهبری هستند که توسط بنیان‌گذران موفق، سرمایه گذاران و متخصصان کسب و کارهای در حال رشد انجام می‌شود که تیم‌های استارتاپی می‌توانند این آموزش‌ها را در قالب کارگاه‌های آموزشی، سمینارها و جلسات دریافت کنند.
  • شبکه سازی: برنامه‌های شتاب دهنده به گروه‌های مختلف متکی هستند. بنابراین، در طی چندین ماه، استارتاپ‌ها در مراحل اولیه توسعه خود با دیگران ملاقات می‌کنند و با هم‌فکران نوآور خود ایده‌هایی را تبادل می‌کنند که موفقیت و مشارکت‌های آینده را رقم می‌زند.

استارت اپ‌های پذیرفته شده همچنین با بنیانگذاران شرکت‌های موفق کار می‌کنند و به یک شبکه‌ای از متخصصان دسترسی پیدا می‌کنند.

روز دمو: مرحله‌ی اخر پرتاپ است که در آن هر تیم پس از مقیاس‌بندی، استارتاپ خود را در اختیار سرمایه گذاران بالقوه قرار می‌دهد.

نمونه هایی از شتاب‌ دهنده های استارتاپ

تعداد شتابدهنده ها از بدو تأسیس تاکنون رشد چشمگیری داشته است. آن‌ها به بیش از 5000 استارت آپ آمریکایی بودجه داده اند. در اینجا برخی از معروف‌ترین و مشهورترین برنامه‌های شتاب دهنده را به شما نشان می‌دهیم:

انکوباتورها و شتاب دهنده ها

انکوباتورها و شتاب دهنده ها

انکوباتورهای استارتاپ، شتابدهنده ها و سایر مدل‌های ترکیبی مشابه اغلب همه با هم در یک گروه جمع می‌شوند. با این حال، آن‌ها می‌توانند در اجرا کاملا متفاوت باشند. اولین شتاب دهنده قابل توجهی که احتمالاً از آن شنیده‌اید Y Combinator است که توسط پل گراهام در سال 2005 شروع به کار کرد.

براساس گفته هاکرنون و داده‌های انجمن بین المللی نوآوری در کسب و کار، اکنون حدود 7000 انکوباتور و شتاب دهنده کسب و کار وجود دارد. بیش از 90 درصد آن‌ها غیرانتفاعی و متمرکز بر برنامه‌های انکوباتور برای توسعه اقتصادی جامعه هستند.

شتابدهنده ها در همه این معیارها منحصر به فرد هستند:

  • مدت ثابت
  • گروهی بودن
  • راهبرد محوری
  • به اوج رسیدن

شتاب دهنده ها روی استارت آپ های مرحله اولیه متمرکز شده‌اند. در مقابل، انکوباتورها در مراحل اولیه تا اواخر فعالیت خود را ادامه می‌دهند و ممکن است سال‌ها طول بکشد.

فرآیند شتابدهی استارتاپ ها

فرآیند شتابدهی استارتاپ ها

  • درخواست و پذیرفته شدن

معمولا دسترسی به شتابدهنده های مشهور آسان نیست. بعد از دادن درخواست، فقط ۱ تا ۳ درصد از استارتاپ ها به طور معمول پذیرفته می‌شوند. در طی این روند، شما می‌توانید بیشتر با اپراتور تعامل داشته باشید و درباره آن‌ها و جزئیات این برنامه، بیشتر بدانید. تا زمانی که آن‌ها با شما قرارداد نبندند، هیچ تعهدی برای پذیرفتن شما ندارند. چه بسی که برخی از صاحبان  استارت آپ ها، حتی پس از پذیرفته شدن، وارد برنامه نشدند.

  • دریافت بودجه

یکی از دلایل اصلی که کارآفرینان و تیم‌های موسس، شتاب دهنده ها را انتخاب می‌کنند، پول است. شتاب دهنده ها معمولاً سرمایه‌ بذری را در ازای دریافت سهام شرکت ارائه می‌دهند که ممکن است از 10،000 تا بیش از 120،000 دلار باشد. گرچه برخی اخیراً میزان سرمایه خود را کم کردند چرا که بودجه‌ی بیش از حد مانع اصلی موفقیت است.

بخاطر داشته باشید که اگرچه به نظر می‌رسد، پیشنهاد فعلی مبلغ کمی است، اما ممکن است بعداً بیشتر شود و بر آن‌چه برای دوره‌های آینده جمع آوری ما بقی سرمایه تأثیر بگذارد.

  • تمرکز

یکی از مزایای مهم این سیستم تمرکز اجباری بر کارآفرینان است. طبق نظر هاروارد بیزینس ریویو، آن‌ها به یک پروسه ۳ تا ۶ ماهه پرتاب می‌شوند که این پروسه طور معمول (البته نه به طور انحصاری) در سایت، با فضای کار مشترک ارائه می‌شود. زمان آن بسیار فشرده است و شرکت کنندگان را مجبور به تمرکز و پیشرفت می‌کنند.

 

  • یادگیری

یادگیری قسمت بزرگی از این پروسه است که در قالب سمینارها، کارگاه ها و فرصت‌های راهبردی انجام می‌شود. اگرچه این موضوع می‌تواند مجموعه گسترده‌ای از مسائل مرتبط با راه اندازی یک سرمایه گذاری خطر پذیر را پوشش دهد، اما برخی از موضوعات با ارزش اغلب از جنبه حقوقی و نحوه استفاده از برنامه های کاربردی است.

  • شبکه

در این دوره شتاب دهی، کارآفرینان فرصت‌های زیادی برای برقراری ارتباط با همتایان خود، سایر ارائه دهندگان پشتیبانی صنعت و سرمایه گذاران بالقوه خواهند داشت.

به گفته‌ی برخی از موفق‌ترین کارآفرینان در DealMakers Podcast ، این ارتباطات برای تلاش‌های آینده به منظور جمع آوری کمک مالی، بسیار ارزشمند است.

  • روز نسخه‌ی نمایشی

شتابدهنده ها در این بخش به اوج خود می‌رسند. به طور معمول یک “روز آزمایشی” زمانی است که هر یک از استارت اپ ها در گروه حاضر شده و کار خود را به نمایش می‌گذارند.

ممکن است در روزهای نمایشdemo day –  بیش از ۱۰۰ سرمایه گذار فعال، شرکت کنند. جایی که مشخص می‌شود که کدام یک از استارت آپ ها ارزش سرمایه گذاری زمان، تجربه و پول را دارند. بنیانگذاران استارتاپ‌ها به طور معمول ۱۵ تا ۲۰ اسلاید را به منظور ارائه طرح (پیچ دک ـ pitch deck) و برنامه‌ی خود، آماده می‌کنند. برای داشتن یک طرح برنده، نگاهی به الگوی ارائه شده توسط اسطوره‌ی شرکت سیلیکون ولی، پیتر تایل(Peter Thiel) اندازید. تایل اولین سرمایه گذار فرشته – angel investor در فیس بوک با یک چک ۵۰۰ هزار دلاری بود که به بیش از 1 میلیارد دلار پول نقد تبدیل شد.

همچنین یکی از پیچ دک های ارائه شده، مربوط به شرکت اوبر بود که توانست ۴۰۰ میلیون دلار سرمایه جذب کند.

پیوستن به این متخصصان جای افتخار دارد و بسیاری می گویند این ارتباطات منجر به روابط مادام العمر می شود. شما می‌توانید به وسیله‌ی این ارتباطات سرمایه گذارهای مخاطره پذیر خود را انتخاب کنید.

آیا برنامه شتاب دهنده برای شما مناسب است؟

حضور در یک برنامه شتاب دهنده شرط اجباری راه اندازی یا رشد یک استارت آپ موفق نیست. در واقع، بسیاری از برجسته ترین کارآفرینان و سرمایه گذاران فرشته که بیشترین خروجی را داشته اند، در این قبیل برنامه‌ها شرکت نکرده‌اند و این مانع درآمد میلیارد دلاری آ‌ن‌ها نشده است.

یک شتاب دهنده  در صورتی می‌تواند برای شما مناسب باشد که:

به مدت ۳ تا ۶ ماه در جا به جایی محل زندگی خود آزاد باشید

توانایی صرف ۱۰۰٪ وقت روی استارتاپ خود را داشته باشید

با مقدار کم سرمایه بذری مشکلی نداشته باشید

در یک محیط با فشار بالا و با یادگیری سازمان یافته توسط دیگران، رشد کنید

بیش از یک بنیانگذار در تیم راه استارتاپی خود داشته باشید

جایگزین شتاب دهنده های استارتاپ

علاوه بر انکوباتورها، روش‌های دیگری نیز برای بهره مندی ازاین منابع و مزایا وجود دارد، بدون اینکه به سرعت زیاد از حد شتاب دهنده و شرایط آن‌ها متعهد باشید.

این گزینه ها عبارتند از:

مشاوره های استارت آپ و جذب سرمایه

سرمایه گذاران فرشته باتجربه

تشکیل هیئت مشاوره خود

استفاده از پول و سرمایه خود

اگر تصمیم دارید که به یک شتاب دهنده بپیوندید، مطمئن شوید که ارزش و قمار را درک می‌کنید و اینکه بدانید، سازمان دهندگان برنامه واقعا چه ارتباطات و علایقی دارند. آیا آن‌ها واقعاً سرمایه گذارانی دارند که برای استارتاپ شما مناسب است یا خیر و چند درصد از سهام شما را پس از سرمایه گذاری دریافت می‌کنند؟

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید لیست ۱۰ استارتاپ برتر در دنیا را به همراه پروسه‌ی رشد و کسب درآمدشان بخوانید.

نتیجه گیری

شتاب دهنده‌ ها برنامه‌ها و یا شرکت‌هایی هستند که شما در صورت پذیرفته شدن در آن‌ها، می‌توانید مزایا و خدمات زیادری را دریافت کنید که از جمله‌ی آن می‌توان به مباحث راهبردی، مشاوره‌ای، آموزشی و از همه ومهم‌تر آموزشی اشاره کرد.  شما بهتر است وقت خود را برای ارزیابی آن‌‌ها، توانایی خود در تعهد و همچنین گزینه‌های خود اختصاص دهید.