سئو مخفف کلمه Search Engine Optimization به معنای فرآیند بهبود (بهینه سازی) وب سایت است تا صفحات وب ما به راحتی در اینترنت پیدا شود .SEO  در درجه اول بر بهبود رتبه بندی یک وب سایت در موتورهای جستجو مانند Google و BING متمرکز است.

هرچه یک وب سایت در رتبه بندی موتور جستجو بالاتر باشد، احتمال بازدید از آن بیشتر است. وقتی یک وب سایت بازدید بیشتری داشته باشد، احتمال بیشتری برای موفقیت کسب وکار ما وجود دارد.

آیا انواع مختلفی از خدمات سئو وجود دارد؟ اگر بله، چه هستند؟

چندین نوع مختلف بهینه سازی وب سایت وجود دارد. در ادامه با هم می بینیم:

  • سئو تکنیکال

تجزیه و تحلیل عوامل فنی وب سایت که بر رتبه بندی آن تأثیر می‌گذارد.

کارایی کد

یکی از عوال مهم بهینه سازی وب سایت، کارایی کدی است که وب سایت با آن توسعه یافته است. کد ناکارآمد می‌تواند سرعت بارگیری وب سایت را کاهش داده و زمان لود شدن صفحات وب را افزایش دهد. وقتی ما محتوای درون صفحه را بهینه می‌کنیم و کدهای وب سایت را به حداقل می‌رسانیم، بهینه سازی توسط گوگل بهتر دریافت می‌شود.

هنگامی که کد کمتری وجود دارد، گوگل معنایی یک صفحه را به راحتی درک کرده و این کار به بهبود رتبه بندی کمک می‌کند.

سرعت وب سایت

الگوریتم رتبه بندی گوگل برای بهبود تجربه کاربران خود به طور مداوم به روز می‌شود. علاوه بر ارائه نتایج دقیق که به یک پرسش پاسخ می‌دهند، Google  همچنین در رتبه بندی سرعت وب سایت نیز نقش دارد.

یک وب سایت سریعتر تجربه کاربری برتری را به بازدید کننده وب سایت ارائه می‌دهد. وقتی همه موارد دیگر برابر است، گوگل سایت سریع‌تر را بالاتر از سایت کندتر ارائه می‌دهد، زیرا به احتمال زیاد یک بازدید کننده تجربه بهتری با وب سایت سریعتر دارد. زمان بارگیری صفحه باید زیر 2.5 ثانیه باشد.

 پاسخگویی به موبایل

یکی دیگر از فاکتورهای مهم رتبه بندی پاسخگو بودن یک وب سایت است، به این معنی که طرح وب سایت متناسب با نوع دستگاه مورد استفاده برای مشاهده وب سایت است. وقتی یک وب سایت پاسخگو باشد، تجربه کاربری بهتری را هم ارائه می‌دهد.

وب سایت‌هایی که پاسخگو نیستند سعی می‌کنند کل عرض صفحه وب مخصوص دسک تاپ را روی تبلت یا مویابل‌های هوشمند ارائه دهند. برای متناسب کردن صفحه، باید اندازه‌ی محتوای صفحات وب کوچک‌تر شود که معمولا صفحه را غیر قابل مشاهده می‌کند.

بین وب سایت‌ها اگر همه‌ی موارد دیگر با هم‌ برابر باشد، گوگل یک وب سایت متناسب با صفحه‌ی نمایش تلفن همراه را قبل از یک سایت غیر متناسب ارائه می‌دهد.

            SSL / HTTPS

گوگل مانند کاربران خود، وب سایت‌هایی که ایمن هستند را ترجیح می‌دهد. یک وب سایت با بدافزار نمونه‌ای افراطی از یک وب سایت ضعیف و ناامن است. مطمئناً، هیچ کس نمی‌خواهد با مراجعه به وب سایتی که ایمن نیست، رایانه خود را آلوده کند.

گوگل با افزایش اهمیت وب سایت‌های HTTPS نسبت به سایت‌های HTTP پیوسته اهمیت داشتن یک وب سایت امن را افزایش داده است.

HTTPS  به این معنی است که وب سایت با گواهی SSL محافظت می‌شود .SSL مخفف Secured Socket Layer که یک پروتکل ارتباطی بوده وباعث ایجاد ارتباط ایمن بین بازدید کننده و وب سایت می‌شود. محافظت از اطلاعات وارد شده توسط بازدید کننده و دریافت شده توسط وب سایت برای Google مهم است، بنابراین، آن‌ها وب سایتی را که باSSL محافظت شده باشد(https)، در رتبه‌ای بالاتر نسبت به وب سایتی که (http) نیست، قرار می‌دهند.

  • On-Page SEOسئو داخل صفحه :

بهینه سازی عناصر صفحه قابل مشاهده که بر رتبه بندی تأثیر می‌گذارند.

 عنوان صفحه و توضیحات متا در سئو

به دو دلیل برچسب عنوان و متا توضیحات یک صفحه وب برای رتبه بندی SEO بسیار مهم است. اول، هر دو باید شامل کلمات کلیدی اصلی شما باشند تا به گوگل کمک کنند تا معنایی صفحه شما را بفهمد. به جای پر کردن کلمات کلیدی (SEO old school) ، از تنوع کلمات کلیدی جدید خود استفاده کنید.

بهترین روش استفاده از مترادف، تغییرات کلمات و تغییر ترتیب کلمات در یک عبارت کلمه کلیدی است. یک شرکت خدمات حرفه‌ای سئو می‌داند که چگونه برچسب‌های عنوان و متا توضیحات را برای کمک به رتبه بندی نمایش داده‌های جستجوی Google و بهبود ترافیک بهینه کند.

دلیل دوم مهم بودن عنوان صفحه و توضیحات متا این است که فرصتی برای تمایز نتیجه صفحه وب شما از رقبای شما فراهم می‌کنند. روش ایده‌آل (best practice)  فعلی سئو فاکتورهای بهینه سازی جدیدتری را که گوگل مورد استفاده قرار می‌دهد را در نظر می گیرید که شامل معیارهای جذب کاربر مانند زمان حضور در سایت، نرخ جستن و نرخ کلیک است.

وقتی گوگل تشخیص می‌دهد که یک صفحه وب برای مدت زمان طولانی‌تری مشاهده شده و تعامل بازدیدکنندگان با وب سایت بیشتر است، این احتمال وجود دارد که صفحات را بالاتر از صفحاتی که افراد با آن‌ها تعامل کم‌تر دارتد، رتبه بندی کند. شرح و توضیحات دقیق و جذاب صفحه به افزایش نرخ کلیک و کاهش نرخ پرش کمک می‌کند.

عناوین (هدینگ‌ها) در سئو سایت

عناوین (هدینگ‌ها) در سئو سایت

گوگل از صفحات وب که بصورت بصری ساخته شده باشند، قدردانی کرده و به آن‌ها پاداش می‌دهد. استفاده از عناوین به سازماندهی محتوای یک صفحه کمک می‌کند.  برای موضوعات اصلی مانند طرح کلی مقاله، از عناوین برجسته‌تری استفاده می‌شود.

از نظر سئو، اینها شامل برچسب‌های عنوان H1 و H2 می‌شوند و ایده‌های کلان بیشتری را شناسایی می‌کنند.

وقتی جزئیات بیشتر در هر مبحث بیش از حد مورد بحث قرار می‌گیرد، باید از عناوینی که کم‌تر برجسته‌اند، مانند H3 و H4  استفاده شود. استفاده مناسب از برچسب‌های هدر برای رتبه بندی بسیار مهم است. من بیش از یک بار با تغییر H1 در صفحه اصلی، پیشرفت چشمگیری را در رتبه بندی یک وب سایت تجربه کرده‌ام.

ارائه دهندگان خدمات سئو می‌دانند که چگونه عناوین را برای کمک به بهبود رتبه بندی گوگل بهینه و استفاده کنند.

محتوای صفحه

محتوای (متن) یک صفحه وب برای رتبه بندی بالقوه آن صفحه حیاتی است. همان‌طور که در بالا ذکر شد، گوگل معیارهای استفاده بازدیدکنندگان مانند زمان در صفحه و نرخ پرش را ردیابی می‌کند. اگر شرکت خدمات حرفه‌ای سئو شما به سادگی عناوین، توضیحات متا و هدینگ‌ها را برای بهبود رتبه بندی بهینه می‌کند، به دنبال آن پیشرفت‌های رتبه بندی ممکن است کوتاه مدت باشد.

در نهایت، محتوای موجود در صفحه باید برای بازدیدکننده، تولید ارزش کند. برای مثال لیست ساده خدمات خسته کننده است ولی وقتی یکی از مزایا یا ارزش آن خدمات را برای مشتری بگوییم، صفحه بازدید بیشتری خواهد داشت.

وقتی مطالب یک صفحه مختصر است ، از یک طرح جذاب برخوردار است و از محتواهای غنی (فیلم، گرافیک و …) استفاده می‌کند، باعث می‌شود که تعامل بازدیدکنندگان بهبود پیدا کرده و اگر بهبودی در رتبه بندی حاصل شد، ماندگاری بیشتری داشته باشد.

  • سئو خارج از صفحه-Off-Page SEO

 اجرای عناصر بهینه سازی که مربوط به خود صفحه نیست.

تکنیک‌های SEO خارج از صفحه به افزایش اقتدار دامنه وب سایت کمک می‌کند که این اندازه گیری اعتبار و “توانایی” رتبه بندی خوب وب سایت است. در حالی که سئو داخلی یک وب سایت برای کسب ربته‌ی بالاتر در موتورهای جست و جو با کمک واژه‌های کلیدی و درک بهتر معنای یک وب سایت است، سئو خارج از صفحه به افزایش اقتدار یک وب سایت و تفسیر گوگل از اینکه چه وب سایت‌هایی باید رتبه اول را داشته باشند کمک می‌کند از دیگران.

 رسانه‌های اجتماعی(social media)

رسانه های اجتماعی

استفاده از رسانه‌های اجتماعی به ایجاد آگاهی از برند و پتانسیل بازدید کنندگان وب سایت کمک می‌کند. هرچه یک وب سایت در شبکه‌های اجتماعی مشارکت بیشتری داشته باشد، احتمال بازدید کاربران شبکه های اجتماعی از وب سایت بیشتر است.

از آن جا که به SEO خارج از صفحه مربوط می‌شود، اولویت گوگل ارائه محتوای با کیفیت به کاربران خود است. از جمله بهترین شاخص‌های محتوای با کیفیت، دفعات اشتراک مطالب به صورت آنلاین است. بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی راهی عالی برای تشویق به اشتراک گذاری محتوای یک وب سایت است.

بک لینک

در قلب الگوریتم رتبه بندی گوگل بک لینک وجود دارد. برایGoogle ، بک لینک از یک وب سایت به وب سایت دیگر مشابه مراجعه دهان به دهان است. هرچه تعداد مراجع‌ها (بک لینک) یک وب سایت بیشتر شود، گول بیشتر وب سایت را مرتبط می‌داند و متعاقباً رتبه بندی یک وب سایت را بهتر می‌کند. از آن‌جا که بک لینک‌ها برای اقتدار دامنه و رتبه بندی مناسب بسیار مهم هستند، بیشترین سو استفاده‌ها از طریق هرزنامه را نیز به خود اختصاص می‌دهد.

اگر یک آژانس سئو از بست پرکتیس SEO  برای ایجاد لینک استفاده نمی‌کند، ممکن است فقط بر روی تعداد بک لینک‌ها تمرکز کنند. برای بهبود رتبه بندی، مهم‌ترین چیز کیفیت بک لینک‌ها است. یک بک لینک با کیفیت خوب از یک وب سایت معتبر و بهتر از 10 و شاید حتی 100 لینک بی‌کیفیت است.

نکته کلیدی در دست‌یابی به بک لینک با کیفیت خوب، تهیه محتوای ارزش‌مند در وب سایت شماست که دیگران ممکن است به آن مراجعه کرده و مایل باشند آن را با بازدیدکنندگان وب سایت خود به اشتراک بگذارند.

  • سئو ارگانیک-organic seo

 بهبود رتبه بندی برای منطقه اصلی “ارگانیک” در موتورهای جستجو.

سئو ارگانیک برای کسب و کارهای با تمرکز ملی و بین المللی مهم است. این نوع جستجوگرها با بهینه سازی یک وب سایت برای الگوریتم موتور جستجوی گوگل بر بهبود رتبه بندی در نتایج جستجوی ارگانیک متمرکز است (در مقابل “لوکال-پک”). سئو ارگانیک بهینه سازی موتور جستجوی سنتی یا کلاسیک است که با جستجوی کلمات کلیدی شروع می‌شود.

اینترنت مملو از مقالاتی در مورد چگونگی انجام سئو ارگانیک برای بهبود رتبه بندی گوگل است. تکنیک‌های موجود در این فرم از خدمات سئو شامل بهینه سازی در صفحه و بهینه سازی خارج از صفحه، بهینه سازی عنوان متا و عنوان صفحه، بهینه سازی محتوای درون صفحه ، ایجاد بک لینک و استفاده از رسانه‌های اجتماعی است.

  • سئو محلی- local seo

 بهبود رتبه بندی برای منطقه “local-pack” در موتورهای جستجو.

خدمات سئو محلی برای مشاغل متکی به مشتریان محلی / منطقه‌ای مهم است. سئو منطقه‌ای یا لوکیشن محور جدیدتر از بهینه سازی جستجوی ارگانیک است. بهینه سازی برای رتبه بندی محلی، متمرکز بر محلی است که در نتایج گوگل به وسیله‌ی نقشه‌ای با لیستی از ۳ کسب و کار محلی نشان داده می‌شود.

لیست‌های محلی فرصتی بزرگ برای کسب و کارهای کوچک‌تر با تکیه بر مشتریان محلی است. تکنیک های SEO که برای بهینه سازی وب سایت محلی استفاده می شود متفاوت از SEO ارگانیک است. رستوران ها ، تعمیرگاه های اتومبیل ، برق و لوله کش چند نمونه از انواع مشاغل است که از SEO محلی بهره مند می‌شوند.

  • سئو صوتی

 بهبود رتبه بندی برای جستجوی صوتی.

بهینه سازی جستجوی صوتی جدیدترین شکل بهینه سازی موتور جستجو است. اکثر مردم ترجیح می‌دهند از جستجوی صوتی استفاده کنند تا تایپ، به همین دلیل پیش بینی می‌شود جستجوی صوتی بیش از 50٪ از کل جستجوها تا سال 2020 باشد.

اولویت‌های بهینه سازی جستجوی صوتی شامل داشتن یک وب سایت سریع (زمان بارگیری صفحه زیر 4 ثانیه) ، SSL رمزگذاری امنیتی وب سایت و سوالات کاملاً مشخص و پاسخ تقریباً 30 کلمه‌ای یا کم‌تر.

مدیریت اعتبار

بخش مهم دیگری از خدمات بهینه سازی جستجو که یک شرکت حرفه‌ای سئو باید ارائه دهد خدمات مدیریت اعتبار آنلاین است. اکثر کاربران اینترنت نظرات آنلاین را در تصمیم گیری برای خرید مفید می‌دانند. شاید شناخته شده‌ترین بررسی‌های آنلاین، نظرات آمازون باشد. بررسی محصولات خریداران واقعی برای مشتریان بالقوه  به منظور تحقیق در مورد محصولات بسیار مفید است.

مشابه این بررسی  نظرات در مورد محصولات، بررسی نظرات افراد در مورد شرکت و خدمات برای افرادی که به دنبال استخدام شرکتی برای انجام خدمات هستند، مفید است. این نوع بررسی‌ها هم می‌توانند به سازمانی کمک کنند و آسیب بزنند.

احتمال این که مردم آن دسته از شرکت‌هایی که نظرات مطلوبی در موردشان نوشته شده است ر نسبت به آن‌هایی که نظرات منفی دارند، انتخاب کنند، بیشتر است.

خدمات مدیریت اعتبار و شهرت، ضمن کاهش نظرات منفی، به ارتقا نظرات مثبت کمک می‌کنند. بخش مهمی از خدمات نمایندگی سئو، کمک به مشتریان برای پاسخگویی مطلوب به ریویو‌های آنلاین است.

  • بازاریابی موتور جستجو

بازاریابی موتور جستجو

خدمات بازاریابی موتور جستجو به بهبود دید آنلاین وب سایت سازمان کمک می‌کند. بین تعداد ایمپرشن یک شرکت و کسب و کار جدید ارتباط وجود دارد. با آشنایی بیشتر کاربران اینترنت با یک برند، فعالیت افراد در وب سایت و تعاملشان زیاد می‌شود. بازاریابی جستجو به افزایش آگاهی از برند و ترافیک وب سایت کمک می‌کند.

نتیجه گیری

سئو، بهینه سازی موتور جست و جو، فرآیند دست‌یابی به رتبه بندی بهتر در موتورهای جستجو و بازدید بیشتر با هدف ایجاد تجارت بیشتر است. چند نوع مختلف از خدمات سئو وجود دارد که در عناصر مختلف تمرکز دارند: بهینه سازی جستو جو و امکان مشاهده آنلاین.

به منظور رتبه بندی مناسب در موتورهای جستجو مانند Google و BING ، یک شرکت بهینه سازی موتور جستجو می تواند بهینه سازی تکنیکال، داخل صفحه، خارج صفحه وب سایت را تمرکز بر سئوی ارگانیک و محلی انجام دهد. سئو محلی برای ارزیابی بهتر در “local-pack” متغیر است که روی محلی که دارای ۳ کسب وکار است، تمرکز دارد. سئو محلی برای مشاغل وابسته به محل یا منطقه، مهم است. گرچه SEO ارگانیک هم می‌تواند روی مشتری‌های محلی تمرکز کند، اما کسب و کارهای ملی و بین المللی برای آن اهمیتی بیشتری دارد.

مدیریت عملکرد مهم در بهینه سازی آنلاین باعث ایجاد دید مطبوع در مورد سازمان، خدمات و محصولات می‌شود. بازاریابی موتور جستجو در افزایش آگاهی از مارک و توانایی مشاهده آنلاین متمرکز است. هم مدیریت اعتبار و هم بازاریابی موتور جستجو در افزایش احتمال تبدیل مشتری بالقوه به بالفعل کمک می‌کند.