اصطلاح ” کسب و کار اینترنتی ” اصطلاحی کاملاً گسترده است. همچنین میتوان آن را ” کسب وکار آنلاین ” نامید.
به طور خلاصه، این نوع کسب و کار شغلی است که مکان فیزیکی ندارد و کلیه خدمات آنلاین ارائه میشود.
به عنوان مثال، یک کسب و کار اینترنتی که جواهر میفروشد فروشگاه فیزیکی ندارد. نمیتوانید جواهرهای موجود در فروشگاه را امتحان کنید و مستقیماً آنها را بخرید. شما باید آنها را بصورت آنلاین خریداری کرده و از طریق پست دریافت کنید.
مشاغل آنلاین معمولاً به همان میزان برنامهریزی و فداکاری لازم دارند که شرکتهای آجر و ملات نیاز دارند. بنابراین کسب و کار اینترنتی نیز به مدل و طرح کسب و کار مانند هر کسب و کاری نیاز دارد.
برای اطلاعات بیشتر در مورد مدل کسب و کار یا طرح کسب و کار، روی هرکدام کلیک کنید!
مزایای کسب و کار اینترنتی:
- با حذف اجاره فروشگاه برای کسب و کار اینترنتی، هزینه زیادی پس انداز میکنید. در واقع، اجاره این مکانها معمولاً بسیار گران تمام میشود. خصوصاً اگر بخواهید مکان خوبی داشته باشید. بدیهی است که وقتی شرکت شما رشد کند و در حد کسب و کار اینترنتی بزرگی مانند آمازون شود شما روزانه هزاران محصول میفروشید و قطعاً برای نگهداری محصولات به انبارهای بزرگی نیاز خواهید داشت. اما این انبارها قطعا ارزانتر از یک فروشگاه در مراکز خرید بزرگاند.
- همچنین میتوانید دورکاری کنید. تنها محدودیت داشتن اتصال به اینترنت است که امروزه یافتن آن دشوار نیست. بنابراین اگر میخواهید در زیر درختان پارکی یا در کافهای بنشینید و کار کنید کسب و کار اینترنتی بهترین گزینه برای شماست!
- ساعت کار مشخصی ندارید زیرا میتوانید در هر زمانی وارد اینترنت شده و کار کنید. داشتن یک کسب و کار اینترنتی برای دانشجویان، منعطفترین نوع کار نسبت به زمان کلاسها و جلسههای آنهاست.
معایب کسب و کار اینترنتی
- شیوههای تجارت الکترونیکی و کسب و کار اینترنتی به درد هر نوع کسب و کاری نمیخورد. علاوه بر این، برای ایجاد یک کسب و کار اینترنتی، یک وبسایت حرفهای باید طراحی شود که نیاز به استخدام توسعهدهندگان باتجربه، برای تولید محتوی و بالا بردن بازدید سایت را دارد.
- شرکتهایی که بیش از حد به کسب و کار اینترنتی برای بازاریابی و ارتقا کسب و کار متکی هستند، ممکن است در صورت بروز مشکلات فنی یا قطعی با شکست روبرو شوند. به همین علت، کسب و کارها نباید از اشکال سنتی بازاریابی غافل شوند، همچنین باید روشهای کسب و کار اینترنتی را با روشهای اثبات شده مانند تبلیغات چاپی، رادیو، تلویزیون و پست الکترونیکی ترکیب کنند.
نمونههای کسب و کار اینترنتی پر درآمد
در ادامه لیستی از ایدههای رایج، محبوب و سودآور کسب و کار اینترنتی را به شما معرفی میکنیم.
- لطفا توجه داشته باشید که گرچه کسب و کار اینترنتی راههای مناسبی برای درآمدزایی هستند، اما به صورت خودکار انجام نمیشوند.
کسب و کار اینترنتی طراحی وب:
هر نوع کسب و کاری، چه اینترنتی باشد یا نباشد به یک وب سایت نیاز دارد. این شامل رستورانها، مزونها و همچنین کارآفرینانی است که به دنبال پول نقد موجود در فظای آنلاین هستند. در نتیجه، نیاز به طراحان وب بسیار زیاد است.
موارد زیادی در ساخت وب سایتها اهمیت دارد، از مهارت برنامهنویسی گرفته تا نحوه ترجمه چشمانداز صفحه و غیره. کار طراحی وب به استعدادهای هنری و همچنین دانش فنی نیاز دارد.
در حالی که در این زمینه تقاضای کار زیادی موجود است، رقابت در این حوزه بسیار شدید است. کار کردن با انواع سیستم عاملها و کدها و همچنین تحویل به موقع کارها، به شما کمک میکند تا در این رقابت برنده شوید.
برای شروع، ممکن است بخواهید سایتهای پروژه محور ( freelancing ) را برای یافتن کار در نظر بگیرید. همانطور که نمونه کارهای طراحی وب خود را ارائه میدهید، میتوانید قیمت خود را افزایش داده و از طریق شهرت مشتریهای جدید دریافت کنید.
کسب و کار بازاریابی اینترنتی:
شرکت بزرگ “آمازون” که مدیر عامل آن “جف بزوس” است، در حال حاظر ثروتمندترین شخص روی زمین است، کسب و کاری بود از بازاریابی اینترنتی برای کمک به فروش کتاب شروع کرد و بعدها حوزه کار خود را گسترش داد. نبوغ این نوع سیستم فروش در این است که از قبل هزینهای برای کسب و کار ندارد ولی تنها زمانی به موفقیت میرسند که شرکتهای وابسته نتیجه دهند.
بازاریابی وابسته اساساً یک برنامه ارجاع دهنده است. یعنی مشتریهای این کسب و کار بر اساس مقدار فروش، تعداد کلیک یا ارجاعی که بازاریاب به آنها داده است کمیسیون بازاریابها را پرداخت میکنند.
بسیاری از افسانهها و باورهای غلط در مورد کسب و کار بازاریابی وجود دارد. گرچه بازاریابی اینترنتی گزینه خوبی است، ممکن است اینطور به نظر برسد که میتوانید آن را تنظیم کرده و کنار بگذارید. اما بازاریابی وابسته مانند هر کسب و کار دیگری نیاز به یک بوم مدل کسب و کار و مدیریت مداوم دارد.
برای اطلاعات بیشتر درمورد بوم مدل کسب و کار، روی آن کلیک کنید!
انتشار یا بازاریابی کتابهای الکترونیکی:
حتی قبل از اینکه آمازون انتشار و فروش کتاب را آسانتر و مقرون به صرفهتر کند، بسیاری از کارآفرینان آنلاین در حال ایجاد و فروش کتابهای الکترونیکی به صورت آنلاین بودند. مردم اطلاعات را در محیط آنلاین میبلعند و اگر بتوانید آن را بصورت مجازی یا از طریق تعداد زیادی توزیعکننده بسته بندی کرده و بفروشید، میتوانید درآمد کسب کرده و به موفقیت برسید.
گزینهای دیگر ایجاد کتاب الکترونیک و یا سایر محصولات آموزنده (دورهها، فیلمهای آموزشی و…) و فروش آنها از طریق وبسایت خودتان است. کتابها و محصولات اطلاعاتی به خودی خود میتوانند پایه و اساس یک کسب و کار باشند، اما همچنین میتوانند باعث رونق کسب و کار یا ایجاد درآمد اضافی برای کسب و کارهای موجود شوند. رمز موفقیت در کسب و کار اینترنتی انتشار کتابهای الکترونیک، مشابه انواع کسب و کارهای دیگر، داشتن یک محصول عالی و بازاریابی برای مشتریان هدف است.
کسب و کار اینترنتی مدیریت رسانههای اجتماعی:
خدمات بازاریابی اینترنتی تقاضای زیادی دارند. با این حال انتقال بازاریابی از یک پیام تبلیغاتی یک جهته به تعامل اجتماعی آنلاین، نیازمند متخصصان مدیریت شبکههای اجتماعی است.
کار مدیران شبکههای اجتماعی فراتر از فقط هدایت بازدید به وب سایت مشتریان خود است. کارشناسان مدیریت فضای مجازی به مشاغل کمک میکنند که جامعهای پیرامون محصول خود ایجاد کنند، تصویر برند را مدیریت کنند و خدمات مشتری را ارائه دهند.
مدیر رسانههای اجتماعی مستلزم درک درستی از شبکههای اجتماعی است، برای مثال؛ بهترین شکلی که هر پست در فضای مجازی میتواند قرار گیرد، چگونگی به اشتراک گذاشتن برند تجاری شرکت با بازار و توانایی تعامل با بازار بدون جریحه دار کردن بازار یا صدمه زدن به برند تجاری شرکت.
کسب و کار اینترنتی دستیار مجازی:
دستیاری مجازی، کسب و کاری مستقل است که کارهای معمولی آن شامل زمانبندی قرار ملاقاتها، برقراری تماسهای تلفنی، انجام تنظیمات سفر و مدیریت حسابهای ایمیل است. ارجاع مشتری به دستیار مجازی مشابه کسب و کارهای اینترنتی دیگر میتواند از طریق سایتهای پروژه محور ( freelancing ) انجام گیرد.
کسب و کار اینترنتی پروژه محور ( فریلنسینگ ):
تقریباً هر مهارتی که کسب و کار دیگری به آن نیاز داشته باشد میتواند به صورت آزاد انجام شود. طراحی وب، مدیریت رسانههای اجتماعی و منشی مجازی را می توان به عنوان کسب و کارهای آزاد مشاهده کرد. همینطور تولید محتوا و نویسندگی، حسابداری، طراحی گرافیک، ترجمه و… میتوانند در این نوع کسب و کار جای بگیرند.
فایده فریلنسر این است که شما میتوانید مهارتی را که قبلاً داشتهاید به صورت حرفهای فرا بگیرید و آن را به یک کسب و کار تبدیل کنید. شما باید بدانید که چگونه خدمات را ارائه دهید، بنابراین تنها چیزی که باید یاد بگیرید نحوه بازاریابی آن است. اگر به مهارت خود معروف هستید، یافتن مشتری آسان است. اما اگر در پیدا کردن مشتری مشکل دارید، سایتهای فریلنسینگ میتوانند منبع خوبی برای شروع کار شما باشند.
تجارت الکترونیکی:
مردم جهان روزانه ملیاردها دلار برای خرید کالا در محیط آنلاین هزینه میکنند. از گل، کتاب، هدیه، غذا، پوشاک گرفته تا ماشین و وسایلخانگی و… را سفارش میدهند. شما برای تولید یک سیستم موفق خرید آنلاین، به یک محصول ثابت و یک محصول کمیاب ولی گران قیمت احتیاج دارید. امروزه فروش کالا و خدمات بصورت آنلاین کار دشواری نیست.
محصولی ندارید؟ اشکالی ندارد، شما میتوانید با یک عمده فروشی کار کنید. میتوانید محصولات را از طریق وب سایت خود یا سایتهای دیگر مشابه “Amazon” و یا “Ebay” بفروشید.
کلام آخر
امروزه بسیاری از استارتاپها و به طور کلی کسب و کارها، اینترنتی هستند. از طراحی وب گرفته تا مربی ورزشی تقریباً همه مشاغل را میتوان توسط اینترنت اداره کرد.
اجرای یک کسب و کار اینترنتی شامل فهم نحوه خرید محصولات از سوی مصرفکنندگان و انجام معاملات کامل از طریق وب است. صاحبان کسب و کار اینترنتی باید با کسب و کار خود طوری رفتار کنند که گویی شرکتی را اداره میکنند که مشتریان شخصاً از آن بازدید میکنند.
اگر قصد دارید شخصاً یک کسب و کار اینترنتی راه بیاندازید، چند نکته وجود دارد که میتوانید آنها را برای بالا بردن شانس خود، دنبال کنید:
- براساس دانش و علاقه خود یک ایده یا صنعت کسب و کار را انتخاب کنید.
- بر اساس شکافهای موجود در بازار، یک جایگاه برای کسب و کار خود پیدا کنید.
- برای ارزیابی رقابت و دوام محصول خود، درمورد بازار تحقیق کرده و رقابت را تجزیه و تحلیل کنید.
- با قوانینی که در مورد کسب و کار اینترنتی اعمال میشود آشنا شوید.
- قبل از انتخاب یک نرمافزار خاص برای بنای فروشگاه آنلاین خود، به خرید بپردازید.
- یک استراتژی جامع برای بازاریابی ایجاد کنید (به عنوان مثال وب سایت، بازاریابی از طریق ایمیل، سئو، بازاریابی در شبکههای اجتماعی، بازاریابی محلی و …)
ثبت ديدگاه