مطمئن هستم که بسیاری از شمایی که این مقاله را می‌خوانید، فکر می‌کنید که به خوبی می‌دانید طراحی گرافیک چیست. بیلبوردها، آرم‌ها، مجلات، بازی‌های ویدیویی، گرافیک وکتوری، گرافیک رستری و همه مواردی که با شنیدن عبارت طراحی گرافیک یاد آن میفتیم، جز این رشته حساب می‌شود.

اما طراحی گرافیک واقعاً چیست؟ بله، می‌توان گفت که یک حرفه است، اما اگر کمی عمیق‌‌تر شویم، برای بسیاری از فراد در واقع هنر است؛ هنر بیان زیبایی شناختی فرد.

برای شما که تعریفی تکنیکال را ترجیح می‌دهید، می‌توانم در ادامه بگویم که طراحی گرافیک چیست؟

تعریف طراحی گرافیک

طراحی گرافیک هنر یا حرفه ارتباط تصویری است که تصاویر، کلمات و ایده‌ها را برای انتقال اطلاعات به مخاطب، به ویژه برای تولید جلوه‌ای خاص، ترکیب می‌کند. به عبارت دیگر، طراحی گرافیک طراحی ارتباطی است و در واقع راهی برای انتقال ایده‌ها از طریق تصاویر و طراحی است.

اما باور کنید یا نه، طراحی گرافیک یک مفهوم سیاه و سفید نیست. برای درک کامل مفهوم طراحی گرافیک، مهم است که درک درستی از عناصر و اصول تشکیل دهنده طراحی داشته باشیم.

عناصر طراحی گرافیک

عناصر طراحی گرافیک

عناصر هنری واحدهای اساسی هر طراحی بصری است که ساختار طرح را تشکیل داده و پیام‌های بصری آن را می‌رساند. عناصر طراحی گرافیک عبارتند از:

خط: ابتدایی‌ترین عناصر طراحی است. خطوط می‌توانند منحنی، مستقیم، ضخیم، نازک، دو بعدی، سه بعدی باشند و هر چیزی باشد. خط به سادگی یک عنصر از طراحی است که توسط یک نقطه در حال حرکت در فضا تعریف می‌شود.

شکل: شکل یک منطقه تعریف شده دو بعدی است که توسط خطوط ایجاد می‌شود. انواع مختلف اشکال شامل اشکال هندسی، انتزاعی و ارگانیک است که همه از عناصر اصلی طراحی هستند.

رنگ: رنگ یکی از عناصری است که به ویژه در جلب توجه بسیار مهم است زیرا روانشناسی در پشت احساساتی وجود دارد که رنگ می‌تواند ایجاد کند. سه مشخصه اصلی برای رنگ آمیزی وجود دارد: رنگ (خانواده رنگ) ، مقدار (رنگ روشن یا تیره) و اشباع (خلوص رنگ).

تایپوگرافی: تایپوگرافی هنر تنظیم نوع است. این مورد از اهمیت بسزایی برخوردار است زیرا می‌تواند پیام‌های طراحی را بسیار تحت تأثیر قرار دهد. وزن‌های مختلف (پررنگ، منظم یا سبک)، همراه با اندازهو رنگ متنوع و هم چنین مقدار فاصله، می‌توانند به مفهومی که طراح سعی در برقراری ارتباط دارد، قدرت بیفزایند.

بافت: بافت در طراحی به چگونگی به نظر رسیدن احساسات در صورت لمس کردن اشاره دارد. به عنوان مثال، بافت می‌تواند خشن، صاف، براق، نرم، سخت و غیره باشد. بافت عنصر دیگری است که برای جلب توجه استفاده می‌شود. می‌تواند به عناصر دیگری مانند اشکال، رنگ‌ها و تصاویر اضافه شود.

اندازه: اندازه به سادگی کوچک یا بزرگ بودن چیزی است. در طراحی، از اندازه برای نشان دادن میزان اهمیت داشتن چیزی استفاده می‌شود و همچنین می‌تواند با استفاده از اندازه‌های متضاد، علاقه بصری در طراحی ایجاد کند.

فضا: به مناطقی از طرح گفته می‌شوند که خالی مانده اند. این مناطق شامل هر فاصله یا ناحیه‌ای مثل بین، اطراف، زیر یا بالاتر از سایر عناصر طراحی است. طراحان عمداً فضاها را در طراحی قرار می‌دهند تا بر زمینه‌های طراحی تأکید کنند.

اصول طراحی گرافیک

اصول طراحی نشان می دهد که چگونه طراح باید اجزای مختلف طرح بندی صفحه را به بهترین وجه ترتیب دهد تا اطمینان حاصل شود که عناصر طراحی کلی به یکدیگر متصل هستند. اصول طراحی شامل موارد زیر است:

تعادل – دستیابی به تعادل بصری در طراحی گرافیک با استفاده از تقارن و عدم تقارن انجام می‌شود. این با تعادل طراحی در وزن حاصل می‌شود؛ به این معنی که اشکال، خطوط و سایر عناصر به طور مساوی توزیع می‌شوند. بنابراین حتی اگر دو طرف طراحی دقیقاً یکسان نباشند، عناصر مشابهی دارند. تعادل از آن جهت مهم است که ساختار و ثبات یک طرح را فراهم می‌کند.

تراز بندی – ترازبندی به منظور سازماندهی طرح است. تمام جنبه‌های طراحی باید با بالا، پایین، مرکز یا طرفین هم تراز شوند تا یک ارتباط بصری بین عناصر ایجاد شود.

مجاورت – مجاورت یک رابطه بصری بین عناصر طراحی ایجاد می‌کند. این ويژگی بهم ریختگی را به حداقل می رساند، درک بیننده را افزایش می‌دهد و یک نقطه کانونی برای بینندگان فراهم می‌کند. این لزوماً به این معنی نیست که عناصر مشابه باید در کنار یکدیگر قرار بگیرند و فقط به این معنی است که آن‌ها باید از نظر بصری به‌هم متصل شوند..

تکرار – هنگامی که نحوه استفاده از عناصر خود را انتخاب کردید، آن الگوها را تکرار کنید تا در کل طراحی سازگاری ایجاد کند. این تکرار عناصر جداگانه را به هم پیوند داده و در عین تقویت طراحی، احساس یا یک حرکت سازمان یافته هم ایجاد می‌شود.

کنتراست – از کنتراست برای تأکید بر جنبه‌های خاصی از طراحی استفاده می‌شود. استفاده از کنتراست به شما امکان می‌دهد اختلافات  بین عناصر را کاهش داده و در نهایت عناصر اصلی طراحی خود را برجسته کنید.

ابزار طراحی گرافیک

روند طراحی با دیجیتالی شدن مداوم در دنیای امروز ما به طرز شگرفی تکامل یافته است. اما این که فرایندها طی سال‌ها تغییر کرده‌اند، به این معنی نیست که طراحان هنوز از ابزارهای سنتی طراحی گرافیک مانند مداد و کاغذ استفاده نمی‌کنند.

بیشتر طراحان گرافیک از یک فرآیند ترکیبی استفاده می‌کنند که شامل هر دو فناوری سنتی و دیجیتالی است. برای طراحان معمول است که فرایند طراحی را با طراحی مفاهیم و استفاده از ابزارهای سنتی طراحی گرافیک قبل از کار با کامپیوتر شروع کنند و پس از آن با استفاده از نرم افزار طراحی گرافیک مستقیماً از طریق رایانه شروع به کار می‌کنند.

این ابزارها با دادن امکان به طراحان برای جستجوی ایده‌ها و دست‌یابی سریع‌ تر به طرح‌ها به جای طراحی کاملاً دستی، خلاقیت را پرورش می‌دهند.

انواع طراحی گرافیک

انواع طراحی گرافیک

با گذشت زمان، طراحی گرافیک کاملاً چند وجهی شده است و مفهوم کلی آن از رشته‌ها و تخصص‌های مختلف تشکیل شده است. در ادامه برخی از رایج ترین انواع طراحی گرافیک آورده شده است:

طراحی شرکت

 طراحی شرکت مربوط به هویت بصری یک شرکت است. هر عنصر بصری که یک مارک تجاری را تشکیل می‌دهد ، مانند آرم یک مارک (ساخته شده با نرم افزار طراحی آرم)، می‌تواند با طراحی شرکت مرتبط باشد. این نوع طراحی گرافیکی در بازاریابی مارک تجاری برای برقراری ارتباط ارزش‌های تجاری از طریق تصاویر، شکل ها و رنگ استفاده می‌شود.

طراحی بازاریابی و تبلیغات

 احتمالاً یکی از شناخته شده‌ترین انواع طراحی گرافیکی: بازاریابی و تبلیغات است.

وقتی بیشتر مردم به طراحی گرافیک فکر می‌کنند، به احتمال زیاد به فکر طراحی بازاریابی و تبلیغات هستند. گرافیک شبکه‌های اجتماع، تبلیغات مجله ،بیلبورد ، بروشور، الگوهای بازاریابی از طریق ایمیل، بازاریابی محتوا همه نمونه ‌هایی از این نوع طراحی گرافیکی که به طور گسترده استفاده می‌شود.

طراحی نشریه

 طراحی نشریه به طور سنتی به رسانه چاپی اشاره دارد، اما با دیجیتالی شدن همه چیز در نسل ما، نشریه هم دیجیتالی شده است. طراحان نشریه باید از نزدیک با ویراستاران و ناشران همکاری کنند تا اطمینان حاصل شود که طرح‌ها، تایپوگرافی و تصاویر با سلیقه ترکیب شده و بهترین نتیجه نهایی را می‌دهند. نمونه‌هایی از طرح های گرافیکی انتشارات شامل کتا ، روزنامه، خبرنامه، مجله و کتاب الکترونیکی است.

طراحی محیطی

 حداقل به نظر من این نوع طراحی گرافیکی معمولاً نادیده گرفته می‌شود. طراحی گرافیک محیطی استفاده از عناصر بصری در محیط‌ها برای اتصال مردم به آن مکان‌ها است. هدف از طراحی محیط زیست بهبود تجارب افراد در آن مکان‌ها است. خواه تجربه را به یادماندنی‌تر کند و  بیننده را هم ا آگاه کند. معماری، علائم راه، تابلوهای راهنما، فضاهای رویدادها و نقاشی های دیواری همگی نمونه‌هایی از طراحی محیط هستند.

طراحی بسته بندی

 هر کالای جدیدی که شما می‌خرید به احتمال زیاد نوعی بسته بندی یا عنصر بصری مانند برچسب، استکیر دارد که در وهله‌ی اول نظر مشتری را به خود جلب می‌کند. این عناصر توسط طراحان بسته بندی ایجاد می‌شوند.

بسیار مهم است که این طراحان از روند فعلی بازار آگاهی داشته باشند تا از بازاریابی موفقیت آمیز محصول اطمینان حاصل کنند.

طراحی موشن

طراحی موشن

 طراحی گرافیک متحرک یا موشن زیرمجموعه‌ای از طراحی گرافیکی است و دقیقاً همان چیزی است که از اسمش مشخص است: طرح‌های گرافیکی که در حال حرکتند که می‌تواند شامل انیمیش، بازی‌های ویدئویی، برنامه‌ها، GIF ، ویژگی‌های وب سایت و غیره باشد. این نوع طراحی هنوز هم در طراحی گرافیک یک مقوله‌ی جدید بوده؛ زیرا پیشرفت‌های فناوری به طراحان اجازه دادهتا رسانه‌های جدید را کشف کنند.

طراحی وب

 گرچه طراحی وب لزوماً نوعی طراحی گرافیکی نیست اما طراحی گرافیک یکی از عناصر طراحی وب است، بنابراین می‌توان آن را دی ان‌جا آورد. چرا؟ زیرا طراحان وب برای ایجاد یک طراحی وب کاربر پسند و دل‌پذیر، باید انواع عناصر طراحی را از جمله طرح، تصاویر و تایپوگرافی را در نظر گرفته و با هم ترکیب کنند.

بنابراین، اگر نمی‌توانید به تنهایی مراجل طراحی وب سایت را انجام دهید، ارزش این را دارد که با یک طراح وب تماس بگیرید. همچنین طراحی وب با طراحی UX و UI ارتباط نزدیکی دارد که در ادامه وارد آن می شوم.

سال‌ها پیش، هر زمان که کسی در مورد “طراحی” صحبت می‌کرد، احتمالاً منظورش طراحی گرافیکی بود. اما در دنیای دیجیتالی مملو از صفحه نمایش ها و دستگاه‌های تعاملی که امروزه در آن زندگی می‌کنیم، این ایده کمی تغییر کرده است. با این اوصاف، بیایید در مورد دو نوع طراحی صحبت کنیم که احتمالاً درباره آن‌ها شنیده‌ اما دقیقاً مطمئن نیستید که چیست: طراحی UX و UI

طراحی UX

طراحی UX دقیقا چیست؟ این نوع طراحی، به عنوان طراحی تجربه کاربری شناخته می‌شود. این نوع خاص از طراحی بر ساختار و منطق عناصر طراحی متمرکز است که کاربران با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنند.

طراحان UX برای حداکثر رساندن رضایت مشتری، بهبود قابلیت استفاده، دسترسی و تعامل خوب کاربران با محصول کار می‌کنند. این کار با تحلیل نقاط درد و میزان استفاده محصول پس از عرضه‌ی آن انجام می‌شود.

طراحی UI

 طراحی UI یا طراحی رابط کاربری مربوط به عناصر تعاملی یک طرح است. این نوع طراحی به درک خوبی از نیازهای کاربران احتیاج دارد زیرا وظیفه‌ی آن پیش بینی کارهای کاربران با دستگاه و اطمینان از وجود عناصری است که این کارها را انجام می‌دهد.

این عناصر شامل مواردی مانند لیست‌های dropdown ، toggle، breadcrumbs، اعلان‌ها، نوارهای پیشرفت و غیره است. اساساً، طراحی UI در حال گسترش تعریف طراحی گرافیکی است. همه‌ی طرح‌هایی که نوعی تعامل دارند UI هستند، حتی اگر ثابت باشند.

 

طراح گرافیک کیست؟

اکنون که انواع مختلف طراحی گرافیک را بررسی کردیم، بیایید به سوال بزرگ بعدی یعنی طراح گرافیست کیست؟ بپردازیم:

به بیان ساده تر، طراحان گرافیک ارتباطات بصری و حل کننده مشکلات هستند.

من این مفهوم را به صورت کلی برای شما تعریف کردم، با توجه به اینکه انواع مختلفی از طراحی گرافیک وجود دارد، حرفه‌ای  بودن در طراحی گرافیک می‌تواند معنای مختلفی داشته باشد. صادقانه بگویم، این حرفه می‌تواند به هر یک از آن تخصص‌ها بازگردد.

اما برای ساده نگه داشتن همه چیز، بیایید اصول حرفه‌ای در طراحی گرافیک را بیان کنیم.

اگر تصمیم دارید در طراحی گرافیک کار کنید، می توانید در چند زمینه‌ی مختلف کار کنید:

۱. کار در شرکت‌های مرتبط با صنعت، مانند مشاوره‌های طراحی یا آژانس‌های برندینگ(آژانس‌های طراحی گرافیک)

۲.کار با هر شرکتی (طراح گرافیک داخلی)

۳.از راه دور خودتان کار کنید (طراح گرافیک مستقل-free lancer)

آژانس طراحی گرافیک

بسیاری از شرکت‌ها، آژانس‌های طراحی گرافیک را استخدام می‌کنند تا کارشان را انجام دهند. بنابراین اگر به عنوان طراح گرافیک آژانس کار می‌کنید، به احتمال زیاد از شرکت‌ها برای کار در بسیاری از پروژه‌های مختلف، تفهیم نامه خلاقcreative- brief )   (دریافت خواهید کرد. اگر به عنوان طراح آژانس کار می‌کنید، انتظار می‌رود که یک متخصص طراحی باشید. اغلب اوقات، طراحان گرافیک آژانس در زمینه‌های طراحی گرافیک بسیار تخصص دارند.

طراح گرافیکی داخلی

اگر به عنوان یک طراح گرافیک داخلی کار می‌کنید یعنی در یک شرکت مستقر استخدام شده‌اید و کار شما فقط حول برند است. در این سناریو، شما بیشتر یک متخصص طراحی گرافیک هستید تا بتوانید تمام نیازهای خلاقانه سازمان خود را برآورده کنید.

طراح گرافیک فری لنس

کار به عنوان یک طراح گرافیک فریلنس از نظر من دشوارتر از بقیه است، زیرا نه تنها از شما انتظار می‌رود که همه درخواست‌های طراحی را برآورده کنید، بلکه مسئولیت اجرای هر جنبه از کسب و کار خود را نیز بر عهده دارید. مطمئناً مزایایی زیادی هم مانند کار کردن در وقت و در فضای شخصی خود را هم دارد، اما شما علاوه بر طراحی گرافیک، نیاز به داشتن سایر دانش‌ها هم دارید.

یک طراح گرافیک چه کاری انجام می‌دهد؟

وظیفه اصلی یک طراح گرافیک ایجاد مفاهیم بصری است که راه‌حل‌ها و ایده‌هایی را به شما بدهد که باعث القا، آگاهی و جذب مشتری شود. برای این کار، طراحان گرافیک با ترکیب هنر و فناوری نتایج نهایی را به دست می آورند که مورد توجه مخاطبان آن‌ها قرار می‌گیرد.

در حالی که اهداف می‌توانند به نوع طراحی گرافیک وابسته باشند، طراحان گرافیک در درجه اول روی شناسایی هر سازمانی که برای آن طراحی می‌کنند، متمرکز هستند. آن‌ها برای کمک به ایجاد یک هویت تجاری، تقویت نام تجاری آن شرکت و انتقال پیام‌های خود از طریق محتوای جذاب بصری حضور دارند.

طراحی گرافیک در بازاریابی و فروش هر دو شرکت و محصولات اهمیت فزاینده‌ای پیدا می‌کند. همان‌طور که گفته شد، طراحان گرافیک تمایل دارند که با روابط عمومی و متخصصان بازاریابی به منظور درک چگونگی انتقال پیام‌های مورد نیازشان، همکاری نزدیک داشته باشند.

نتیجه گیری

طراحی گرافیک، عنصر مورد نیاز اکثر سازمان‌ها وشرکت‌هاست؛ چرا که هویت بصری برند، بازاریابی و جذب مشتری رابطه‌ی تنگاتنگی با این مضوع دارد.

پس بسیار حائز اهمیت است که اگر شما صاحب کسب و کار هستید، نیروی گرافیست خود را با توجه به نیازهای خود و توانایی‌های آن شخص انتخاب کنید.

اگر شما طراح گرافیک هستید، شغل‌های بسیاری برای شما وجود دارد  که تنها لازمه‌ی آن کسب دانش در این حوزه است.