نمونه مدل کسب و کار ممکن است راه بهتری برای فهم مدل کسب و کار باشد؛ زیرا بسیاری از افراد، مدلهای کسب و کار را با اسناد طولانی که مشکل، فرصت و راه حل یک شرکت و همچنین پیشبینی دو تا پنج ساله برای هزینهها و درآمدها را در متن توصیف میکنند، اشتباه میگیرند.
اما نیازی نیست که مدل کسب و کار سندی طولانی باشد. یک سند مختصر و تصویری یک روش موثر برای تقطیر عناصر اصلی استراتژی شما و اطمینان از درک همه افراد از رویکرد کسب و کار شماست.
برای شناخت بهتر در این زمینه، به مقاله مدل کسب و کار ما مراجعه کنید!
در زیر نمونه مدل کسب و کار شرکت “فیسبوک” آورده شده است که میتوانید برای ارزیابی عینی آنچه ممکن است چالشی برای کسب و کار شما باشد، استفاده کنید:
نمونه مدل کسب و کار “Facebook”
فیسبوک در ایجاد انقلابی در دنیای دیجیتال با اختراع شبکه اجتماعی پیشگام بوده است. امروز بیش از دو میلیارد کاربر در سراسر دنیا دارد که هر روز بیشتر به روند جهانی شدن کمک میکنند. در ابتدا در سال 2004 فیسبوک در انحصار دانشجویان هاروارد بود، محبوبیت این سایت به قدری افزایش یافت که بنیانگذار آن، مارک زاکربرگ، را به گسترش فیسبوک در دامنهای عمومی ترغیب کرد. به همین ترتیب دنیا الین بار با فضای مجازی آشنا شد.
برای شناخت تفاوت بین مدل کسب و کار با بوم کسب و کار روی آن کلیک کنید!
مشخصات شرکت Facebook :
شرکت: Facebook
مدیر عامل شرکت: مارک زاکربرگ
سال تاسیس: 2004
دفتر مرکزی: پارک منلو، کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا
تعداد کارمندان (دسامبر 2018): 35587
عمومی یا خصوصی: عمومی
نماد تیکر: FB
سرپوش بازار (آوریل 2019): 508.58 میلیارد دلار
درآمد سالانه (2018): 55.84 میلیارد
درآمد خالص (2018): 22.11 میلیارد دلار
محصولات و خدمات: Facebook، instagram، hatsApp، Oculus، Facebook Marketplace، Facebook Media، Facebook Messenger، Facebook Ads، Facebook watch، Facebook Games، Facebook Local، Facebook Business.
رقبا: اپل در پیام رسانی، گوگل در تبلیغات، آمازون در تبلیغات، Tencent در شبکههای اجتماعی و پیام رسانی، YouTube در ویدئو، توییتر، اسنپ چت، LinkedIn ،Pinterest ،Quora ، مایکروسافت، Vkontakte .
بوم مدل کسب و کار فیسبوک
بوم مدل کسب و کار چیست؟ کلیک کنید!
- بخش مشتریان در بوم کسب و کار فیسبوک
کاربران: بیشتر مشتریان فیسبوک از کاربران آن تشکیل شدهاند. کاربرانی که مایل به برقراری ارتباط و تعامل با افراد مختلف در جهان هستند. فیسبوک اکنون دارای بازار مختص به خود است که در آن امکان خرید و فروش و یا حتی جمعآوری کمک برای اهداف خود به کاربران داده میشود.
تبلیغات: تبلیغکنندگان، بازاریابان، برندها و تبلیغکنندگان نیز بخشی از مشتریان فیسبوک را تشکیل میدهند که با قرار دادن تبلیغات و پیشنهادات برای شرکت درآمد کسب میکنند.
برنامه نویسان: این سایت همچنین دارای پلتفرم توسعه برنامهنویسی و بازی مخصوص به خود است که کاربران میتوانند در آن از بازیهایی لذت ببرند که توسعهدهندگان بازی مانند Zynga و Facebook ساختهاند.
- ارزش پیشنهادی فیسبوک
اتصال جهانی: فیسبوک وظیفه خود قرار داده است که رسانههای اجتماعی و ارتباطی رایگان را با مردم در سراسر جهان بدون در نظر گرفتن ملیت، مذهب، فرهنگ یا پیشزمینه آنها گسترش دهد.
اشتراک عقاید: فیسبوک بستری است که افراد مختلف در آن میتوانند با یکدیگر تعامل داشته و خود را در معرض فرهنگها، تجربیات و ایدههای مختلف قرار دهند.
ارتباطات جهانی: بسیاری از منتقدان مشهور اظهار داشتند که فیسبوک سهم مهمی در تقویت درک مشترک دارد و تلاشی پیشگامانه در جنبش جهانی سازی است.
انتشار برند: فیسبوک بستری است که در آن میتوانید استعدادها و کسب و کار خود را به نمایش بگذارید.
دسترسی آسان: محدودیت زمانی در شبکه آن وجود ندارد و هر آنچه را که میخواهید میتوانید جستجو کرده و بیابید.
گسترش کسب و کار: بستری برای استفاده از کسب و کار شما فراهم شده که در آن میتوانید از شرکت خود یا هر شرکت دیگر حمایت مالی کرده و یا با آن خرید و فروش کنید.
واقعیت مجازی: با خرید Oculus، فیسبوک در زمینه توسعه سختافزار واقعیت مجازی کار میکند.
زیرساخت پرداخت: کاربر میتواند کالاها یا برنامههای دیجیتالی را با استفاده از خدمات پرداخت فیسبوک از کسب و کارها و توسعهدهندگان خریداری کند.
- برد کانالها در بوم مدل کسب و کار فیسبوک
اینترنت: اولین پیش نیاز فیسبوک، اینترنت برای دریافت خدمات آن است. فیسبوک از طریق اینترنت، لپ تاپ، کامپیوتر، تبلت و تلفنهای هوشمند فعالیت میکند.
وب سایت و برنامههای تلفن همراه: فیسبوک با استفاده از وب سایت و برنامه تلفن همراه خود به کاربران بیشتری خدمترسانی میکند. فیسبوک از طریق سایت خود به تبلیغدهندگان این امکان را میدهد تا محصولات خود را به بازار عرضه کنند. بسیاری از چهرههای عمومی و افراد مشهور نیز در تلاشهای کانال سازی فیسبوک سهیم بودهاند.
ابزارها و API های توسعه دهنده شخص ثالث.
- روابط مشتری با فیسبوک
سکوی سلف سرویس: شبکه و سایت فیسبوک، کاربر پسند است و از طریق دستورالعملهای خود به کاربران جدید در ساخت حساب و هویت فیسبوکی کمک میکند. کاربران به تدریج کار با پلتفرم را یاد گرفته و بعدها به آسانی از آن استفاده میکنند.
سایت خودآموز: شما میتوانید با یافتن دوستان بیشتر از طریق پروفایل جدید خود، بازدید آنلاین خود را گسترش دهید.
فروش جهانی :فیسبوک یک سازمان فروش گسترده جهانی دارد که مستقیماً با آژانسهای تبلیغاتی و فروشندگان آگهی همکاری میکند. هدف این سازمان جذب، حفظ و حمایت از تبلیغکنندگان کسب و کار است.
- شرکای اصلی در بوم مدل کسب و کار فیسبوک
خالقین محتوا: مانند فیلمها، برنامههای تلویزیونی، بازیها، موسیقی، مقالات و اخبار.
شخص ثالث: پلتفرم فیسبوک همزمان با رشد خود شرکای جدیدی برای ادامه این رشد جذب میکند. توسعه دهندههای سیستم عامل تلفن همراه(iOS ، اندروید )، شرکتهای کارت اعتباری (ویزا، پی پال)، تولیدکنندگان گوشی (اپل، سامسونگ) و توسعهدهندگان مرورگر (سافاری، کروم، فایرفاکس) با فیسبوک همکاری کردهاند.
- فعالیتهای کلیدی در بوم مدل کسب و کار فیسبوک
توسعه و نگهداری سیستم عامل: فیسبوک بستری است که فعالیتهای بیشماری را تولید میکند. در کنار توسعه برنامهنویسی و بازی یکی دیگر از اینها توسعه وب است.
نگهداری و امنیت دادهها: فیسبوک در تقویت امنیت حریم خصوصی و دادههای کاربر سرمایهگذاری میکند.
ایجاد مشارکت و توسعه پیشنهاد جدید: فیسبوک فعالیتهای دیگری مانند پروژهها، بازاریابی، توسعه نرمافزار و سایر اشکال نوآوری را ارائه میدهد.
خرید استراتژیک: مانند خریدنInstagram ،WhatsApp ، Oculus که در طول زمان توسط فیسبوک انجام شده.
حفظ مقررات دولتی: رعایت قوانین در کشورهای مختلف برای فعالیتهای فیسبوک ضروری است.
- منابع کلیدی فیسبوک
بسترهای نرم افزاری: فیسبوک از پلتفرم خود به عنوان منبع اصلی برای دسترسی به کاربران و تبلیغات بیشتر استفاده میکند. هرچه دسترسی کاربران بیشتر باشد، شرکتهای بازدید بیشتری نیز دریافت میکند.
شبکه: شبکه فیسبوک فرصتهای ارتباطی بی حد و حصر را برای کاربران خود فراهم کرده است.
استعداد فناوری: فیسبوک به فناوری و مجموعه کارکنان با استعداد خود افتخار میکند. این قضیه به استخدام و حفظ کارکنان فیسبوک با استفاده از ارزش مارک آن کمک کرده.
- ساختار هزینه در بوم مدل کسب و کار فیسبوک
بسترهای نرم افزاری: بیشتر هزینههایی که فیسبوک متحمل شده در سیستم عامل آن است که میلیونها کاربر را در سراسر جهان به هم وصل میکند.
تعمیر و نگهداری دادهها: به دلیل نحوه مدیریت، ذخیره و محافظت از اطلاعات خود فیسبوک مجبور است هزینه نگهداری مراکز داده، خرید تجهیزات و ارتقا را متحمل شود.
هزینه خرید محتوا: پرداخت به تولیدکنندگان محتوا برای افزایش تعامل کاربران.
تحقیق و توسعه: فیسبوک بیشتر تلاش خود را در رشد سیستم عامل خود متمرکز میکند که سرمایهگذاریهای پرهزینهای را میطلبد.
بازاریابی و تبلیغات: استراتژی بازاریابی فیسبوک حول مخاطب و چگونگی افزایش تعداد آن است. این امر به طور فزایندهای برای آنها هزینه دارد.
خدمات مشتری: فیسبوک برای بازخورد مشتریان خود ارزش قائل است. این شرکت سرمایهگذاری قابل توجهی در ارائه خدمات خود به مشتریانی که تازه وارد هستند و یا برای مدیریت حسابهای خود به کمک نیاز دارند، انجام میدهد.
برای آشنایی با طرح کسب و کار روی آن کلیک کنید!
- جریان درآمد در بوم مدل کسب و کار فیسبوک
درآمد آگهی: حیاتیترین سیستم درآمدزایی برای فیسبوک در برنامه تبلیغاتی آن است. بیشتر درآمد آن (99٪) فقط از طریق تبلیغات تأمین میشود. این شرکت همیشه توسط تبلیغات خود حمایت شده و قطعاً در این مسیر ادامه خواهد داد.
تبلیغات خود سرویس
- با استفاده از پلتفرم خود سرویس فیسبوک برای تبلیغات، شما وارد صفحه “following” فیسبوک شده و کمپین تبلیغاتی خود را ایجاد کنید.
- این تبلیغات را میتوان در ستونهای فرعی مانند رویدادها، گروهها، صفحات نمایه و سایر برنامهها در فیسبوک نشان داد.
- فیسبوک از تبلیغات خود برای مخاطبان هدف استفاده میکند که متناسب با سن، جنسیت و ارتباطات متنوع است.
- همچنین به شدت به رستورانها، پزشکان، وکلا، و بسیاری از مشاغل کوچک یا حرفهای متکی است تا از تبلیغات سلف سرویس خود برای درآمدزایی استفاده کند.
تبلیغات نامزدی:
- فیسبوک جدا از تبلیغات خود سرویس، درآمدی اضافی از “تبلیغات تعامل” نیز مطالبه میکند.
- این تبلیغات در صفحه اصلی فیسبوک قرار میگیرند و به عنوان راهحلهای اصلی برای برندهای بزرگ در نظر گرفته میشود.
- تنها کاری که کاربر باید انجام دهد ورود به سیستم است و میتواند با برخی از این تبلیغات در سمت راست صفحه اصلی سایت ارتباط برقرار کند.
- فیسبوک در تلاش است تا تبلیغات خود را برای جذب آگهیهای تجاری افزایش دهد.
- برخی از آثار در قالب Brand Lift خلق شدهاند. این مورد، برندهای بزرگ را ترغیب میکند تا کمپینهای تبلیغاتی خود را از نظر کارآیی آزمایش کنند.
درآمد پرداختی
هزینهایی است که فیسبوک از جامعه توسعهدهندگان یا عمدهفروشان برای استفاده از زیرساخت پرداخت فیسبوک، دریافت میکند. فیسبوک برای معاملات زیر در سیستم عامل خود هزینه اخذ میکند:
- معاملات ویژه در Marketplace
- فروش محصولات دیجیتالی مانند تراشههای پوکر Zynga
- فروش برنامهها از توسعهدهندگان
- انتقال پول به دوستان
- هزینه معاملات صندوق جمعآوری و غیره
فروش Oculus
فیسبوک محصولات واقعیت مجازی “Oculus” (VR) را میفروشد و مقدار کمی از فروش آن درآمد دارد.
کلام آخر
صرف نظر از ملیت، پیشینه، قاره یا مکان، تا زمانی که اتصال به اینترنت داشته باشید، فیسبوک برای شما همیشه در دسترس است. در جهان امروز که ارتباطات بیش از هر زمان دیگری رشد کرده، بعید است که مردم جهان حتی برای سایتهای جایگزین مانند توییتر، اسنپ چت یا اینستاگرام این بستر را رها کنند.
مدل کسب و کار فیسبوک نوآوری در سطح جهانی برای نزدیک شدن به آرمان امپریالیستی (سرمایه داری)، یعنی گلوبالیزاسیون (حکومت جهانی) است. فیسبوک روز به روز انسانها با فرهنگها و اعتقادات مختلف را با هم آشناتر کرده و روابط فرهنگهای مختلف نسبت به هم را بهبود میبخشد.
ثبت ديدگاه