ممکن است شما برای راه اندازی یک استارتاپ، شتاب دهنده ها و مراکز رشد یا همان انکوباتور ها را در نظر داشته باشید، اما تفاوت این دو چیست و کدام یک برای شما و کسب و کارتان مناسب‌تر است؟

در این مقاله ما به بررسی تفاوت انکوباتور ها یا همان مراکز رشد و شتاب دهنده ها می‌پردازیم.

شتاب دهنده و مراکز رشد

 انکوباتور و شتاب دهنده

مراکز رشد به کارآفرینان کمک می‌کند تا ایده‌های تجاری خود را عملی کنند در حالی که شتاب دهنده ها رشد شرکت‌های موجود با حداقل محصول مناسب (MVP) را تسریع می‌کنند.

مراکز رشد در یک بازه زمانی انعطاف پذیر عمل می‌کنند و زمانی پایان می یابند که یک کسب و کار ایده یا محصولی برای عرضه به سرمایه گذاران یا مصرف کنندگان داشته باشد. جدول زمانی شتاب دهنده ها چند ماهه تعیین می‌شود که طی آن کارآفرین از مشاوره راهبردی، تامین مالی و کمک به شبکه سازی بهره‌مند می‌شوند.

شتاب دهنده ها

شتاب دهنده ها

شتاب دهنده ها معمولاً با یک فرآیند انتخابی سخت شروع می‌شوند. شتاب دهندh’ه های برتر مانند Techstars و Y Combinator  انتخاب بسیاری از افراد هستند و کم‌تر از 2٪ متقاضیان را در برنامه های خود می پذیرند.

برای آشنایی بیشتر با شتابدهنده ها این مقاله را بخوانید.

به طور معمول، شرکت‌های  پذیرفته شده توسط این شتاب دهنده‌ ها در حال رشد سریع هستند و نمونه‌ی اولیه مناسب محصول خود (MVP) را نشان داده‌اند. در ابتدای کار سرمایه کمی به آن‌ها داده شده و با مشاوران راهبردی شبکه گسترده شتاب دهنده جفت می‌شوند.

هدف شتاب دهنده در درجه اول شبکه سازی، راهنمایی و تخصیص منابع برای افزایش موفقیت ایده‌های تجاری است. زمان فعالیت یک شتاب دهنده در استارت آپ معمولاً با اشتراک گذاری رشد و توسعه‌ای که طی هفته‌ها یا ماه‌های حضورشان در برنامه به دست آورده اند، به پایان می‌رسد.

مواردی که باید هنگام پیوستن به شتاب دهنده در نظر بگیرید:

آیا زمان مناسبی است؟ مطمئن شوید که در زمان مناسب به یک شتاب دهنده پیوسته‌اید. اگر هنوز در جستجوی یک بنیانگذار یا چند کارمند اول خود هستید، ممکن است شرایط مناسب تری برای استفاده از مراکز داشته باشید.

سرعت رشد شما چقدر است؟ اگر رشد شما سریع است، شتاب دهنده مناسب خواهد بود. اگر برنامه رشد شما هنوز در حال توسعه است، انکوباتورها انتخاب بهتری است.

آیا امکان تغییر مکان دارید؟ بسیاری از شتاب دهنده‌ها از شما می‌خواهند تا برای چند ماهی که در برنامه آن‌ها شرکت می کنید، مکان خود را تغییر دهید.

انکوباتورها یا مراکز رشد

انکوباتورها یا مراکز رشد

برخی از مراکز رشد ، نامزدها را از طریق فرآیند ثبت درخواست انتخاب می‌کنند در حالی که برخی دیگر فقط با شرکت ها یا کارآفرینانی که از شبکه مشاوران استفاده می‌کنند، کار می‌کنند. برخی از انکوباتور ها بر روی مسائل و موضوعات خاصی متمرکز شده‌اند. به عنوان مثال، انکوباتور مونارک – Monarq Incubator از طریق برنامه‌های خود از استارت آپ های تحت هدایت زنان پشتیبانی می‌کند.

انکوباتورها همچنین تمایل دارند که از استارتاپ‌ها و کارآفرینان متمرکز در یک مکان جغرافیایی پشتیبانی کنند؛ یا از شرکت‌کنندگان می‌خواهند برای مدت نامحدود به فضای مشترک مکان خود نقل مکان کنند.

شرکت کنندگان وقت خود را در مراکز رشد با سایر کارآفرینان می‌گذرانند، ایده‌های خود را جمع بندی می‌کنند، محصول مناسب بازار را تعیین و یک طرح تجاری ایجاد می‌کنند. در این مرحله مسائل مربوط به مالکیت معنوی نیز بررسی می‌شود.

فرآیند انکوباتور معمولاً چند ماه طول می‌کشد و اغلب پایان باز دارد و در روز دمو که در آن کارآفرین ایده کسب و کار خود را به جامعه انکوباتور و یا سرمایه گذاران ارائه می‌دهد به پایان می‌رسد.

مواردی که باید هنگام عضویت در مراکز رشد در نظر بگیرید:

  • آیا مشاوران راهبردی مناسبی دارند؟ اطمینان حاصل کنید که انکوباتور شما می‌تواند راهنمایی‌های خاص و تجریه شده‌ای را برای تجارت یا ایده شما ارائه دهد. آخرین چیزی که شما نیاز دارید این است که فردی در مورد ایده تجارت حمل و نقل شما به شما مشاوره دهد که 30 سال گذشته را صرف راهنمایی برای رستوران داران جوان کرده است.
  • آیا اکنون به بودجه نیاز دارید؟ اگر به دنبال سرمایه برای رشد تجارت خود هستید، ممکن است شتاب دهنده مناسب‌تر باشد. وظیفه انکوباتورها آشنا کردن کارآفرین یا بنیانگذار با مدل کسب و کار، طرح و مشاوره است تا با اطمینان بیشتری برنامه تجاری خود را به پایان برسانند.

آیا می‌توانید با فضای کار اشتراکی کنار بیایید؟

فضای کار اشتراکی

اگر مسائل مالی، هوش و ذکاوت تجاری و یک ایده تجاری اثبات شده برای شما مهم نیست، پیوستن به یک فضای کار اشتراکی انتخاب خوبی است؛ چرا که شما می‌توانید فضای اداری مورد نیاز خود را با ایجاد فرصت‌ها و رویدادهای شبکه سازی به دست آورید.

 برخی از فضاهای اشتراکی حتی به شما كمك می‌كنند تا وظایف مدیریتی خود را در خارج از فضای کاری انجام دهید، بنابراین وقت بیشتری برای انجام کارهای بزرگ‌تر دارید.

یکی دیگر از مزایای پیوستن به یک فضای اشتراکی این است که شما مجبور نیستید سهام شرکت خود را با کسی به اشتراک بگذارید. راهبرهای انکوباتور و شتاب دهنده ها معمولاً در ازای تخصص خود،  درصدی از سهام استارتاپ شما را دریافت می‌کنند. این مسئله در مورد فضاهای اشتراکی صدق نمی‌کند.

اگر به مراکز رشد یا شتاب دهنده ها پیوسته‌اید، مطمئن شوید که اهداف عملی و واضح خود را مشخص کرده‌اید. و در مورد اینکه آیا می توانید بدون پیوستن به انکوباتور ها و شتاب دهنده ها به این اهداف برسید یا نه صادق باشید.

روند درخواست و پیوستن به این برنامه‌ها طولانی و طاقت فرسا بوده و زمان آن رسیده است که بدون اشتراک گذاشتن سهام شرکت خود با افراد، کار خود را انجام و برنامه‌های کسب و کار خود را پیش ببرید.

نتیجه گیری

شما برای راه اندازی، رشد و رسیدن به درآمد در استارتاپ خود، بهتر است که از یک سری برنامه‌ها و افرادی که در این برنامه‌ها مشغول به کارند، کمک بگیرید.

از جمله‌ی این کمک کننده‌ها می‌توان به شتاب دهنده ها ، انکوباتورها یا همان مراکز رشد و همچنین فضاهای کار اشتراکی اشاره کرد.

 از شتاب دهنده ها می‌توان در مراحل اول راه اندازی به منظور یادگیری، شبکه سازی و تامین مالی، انکوباتور ها در مرحله‌ی بعدی در جهت انتخاب مدل کسب و کار و راهبردهای پیشنهادی و در آخر از فضاهای اشتراکی برای داشتن یک محیط کاری پویا در زمانی که شما نیازی به بودجه ندارید، استفاده کرد که هر کدام معایب و مزایایی نسبت به بقیه دارد که از جمله‌ی آن می‌توان به عدم لزوم به اشتراک گذاری سهام استارتاپ به ازای دریافت خدمات در فضاهای اشتراکی اشاره کرد.

با توجه به شرایط استارتاپ شما و نوع نیاز شما و این که در کدام مرحله از راه اندازی قرار دارد، یکی از این کمک کننده‌ها را انتخاب کنید و به شرطی که آن‌ها نیز شما را برگزینند در جهت رشد کسب و کار از آن‌ها استفاده کنید.