برای راه‌اندازی یک پروژه نوپا یا مقیاس بخشیدن به آن، شما باید به روش‌های جذب سرمایه گذار مسلط باشید. روش‌های زیادی برای دستیابی به سرمایه و توجه افرادی که برای رسیدن به مراحل والاتر به آن ها نیاز دارید، وجود دارد.

مهم نیست که کسب و کار، ایده یا پروژه شما در کدام مرحله‌ی خود باشد. سرمایه و اهرم مالی تقریباً  همیشه یک ضرورت است. حتی بهترین استارت آپ‌های میلیارد دلاری، که بودجه دارند و بسیار موفق‌اند نیز در دوره‌های جذب سرمایه گذار، شرکت می‌کنند.

در زیر روش‌های حرفه‌ای جذب سرمایه گذار برای پروژه یا ایده، به شکل خلاصه و جهت آشنایی با اصول آورده شده است.

جذب سرمایه برای استارتاپ؛ راهنمای کامل چگونگی جذب سرمایه در استارتاپ ها

 

تمرین ارائه برای جذب سرمایه‌گذار

قبل از شروع بحث در مورد پیشنهاد کسب و کار با سرمایه گذار ها، ابتدا باید توجه آن‌ها را جلب کنید. اینجاست که “ارائه آسانسوری” یا “elevator pitch” مطرح می‌شود. ارائه آسانسوری در واقع توضیح کسب و کار در زمانی کوتاه و به شکل مختصر است.

هدف از این ارائه برانگیختن علاقه مخاطب است. پس این ارائه به معنای پرش از جزئیات و تمرکز بر یک مفهوم واحد است. وقتی توجه سرمایه گذار ها را جلب کردید، می‌توانید یک جلسه مفصل تعیین کرده و درمورد جزئیات پروژه صحبت کنید.

توضیح تحقیقات بازار فعلی برای جذب سرمایه‌گذار

اولین قدم برای متقاعد کردن سرمایه‌گذار، معرفی بازار هدف پروژه است. تا زمانی که کسب و کار شما قصد راه‌اندازی یک صنعت کاملا جدید را نداشته باشد، احتمال این که شرکت‌های دیگری خدمات مشابه آنچه شما ارائه می‌دهید را داشته باشند، وجود دارد.

دوباره پیشنهاد کردن این هدف در اینجا به این دلیل می‌باشد که تسلط خود را بر رقبای اصلی، استانداردهای خدمات، اندازه صنعت و به شکل کلی هر چیزی که به بازار هدف شما ربط پیدا می‌کند، به رخ بکشید.

برای اطلاعات بیشتر در این خصوص، روی مقاله سرمایه گذاری چیست؟ کلیک کنید!

 

طراحی و تحویل برنامه کسب و کار برای جذب سرمایه گذار

پس از تعیین حوزه فعالیت خود در بازار، زمان آن فرا می‌رسد که برنامه کسب و کار خود را در مورد نحوه ورود پروژه به بازار و کارهای پیش رو و سپس ماندن در بازار را به نمایش بگذارید.

این طرح را نباید به شکلی ثابت در نظر بگیرید، اما باید به اندازه کافی مشخص باشد تا تصویری از مسیر حرکت شرکت را ارائه دهد. یک برنامه پنج ساله برای شروع مناسب است. برای سال اول جزئیات بیشتری را به کار بگیرید و برای سال‌های بعد، به شکلی کلی‌تر کار کنید.

 

بنیانگذاران خود را به سرمایه گذار معرفی کنید

بنیانگذاران خود را به سرمایه گذار معرفی کنید

وقتی به سرمایه گذار مراجعه می‌کنید، فقط محصول یا سرویس خود را به آنان نمی‌فروشید. شما در واقع تیم خود را می‌فروشید. سرمایه گذار های فرشته و VCها اغلب به دنبال یک تیم بنیانگذار با استعداد هستند که کمیاب‌تر از بنیانگذاران واحد می‌باشند.

با این اوصاف، هر کسی را به عنوان بنیانگذار انتخاب نکنید. انتخاب تیم لیدر مناسب برای استارت‌آپ خود یک فرآیند مهم است. زیرا داشتن یک بنیانگذار اشتباه ممکن است حتی موجب ضرر‌های بیشتری نسبت به پروژه‌های تک نفره شود.

یافتن یک بنیانگذار مناسب، می‌تواند روند شروع پروژه را بی‌نهایت آسان کند ( حتی فراتر از جذب سرمایه گذاران ) راه اندازی یک شرکت به تنهایی بسیار دشوار است ولی شرکا به شما امکان اعتماد به مردم را می‌دهند، که می‌تواند در تقویت شرکت شما موثر باشد.

 

جزئیات مالی را برای سرمایه گذار مشخص کنید

در این بخش، بالاخره پول وارد ماجرا می‌شود. متقاعد کردن سرمایه‌گذاران برای ایمان داشتن به پروژه شما مهم است؛ اما آنچه در واقع برای آن‌ها بیشتر اهمیت دارد، میزان پولی است که از این سرمایه‌گذاری به دست می‌آورند. به همین دلیل شما به یک مدل مالی مناسب نیازمندید.

حتماً مدل مالی را با جزئیات توصیف کنید. هزینه‌های مورد انتظار را مشخص کرده و بر اساس تحقیقات بازار، سود را پیشبینی کنید. به طور کلی ثابت کنید که پروژه شما می‌تواند سرمایه‌گذاری‌های خود را به خوبی خرج کرده و تبدیل به سود کند.

برای مطالعه درباره راه های تامین سرمایه، روی تامین سرمایه کسب و کار کلیک کنید!

محصول خود را بفروشید

فروش محصول خود به سرمایه گذار

متقاعد کردن سرمایه گذاران در این که شما تاجر زرنگ و دانایی هستید، بخشی از این نبرد است. سرمایه‌گذاران در حالت ایده‌آل به دنبال فرصت‌هایی هستند که توانایی متزلزل کردن بازار را داشته باشند.

نکته در اینجا این نیست که نشان دهید چقدر باهوش یا اصیل هستید. نکته اصلی در اینجا نشان دادن تفاوت خود نسبت به دیگران است. باید به سرمایه‌گذاران نشان دهید که دقیقاً چه چیزی محصول یا خدمات شما را از بقیه متفاوت می‌کند و این تفاوت، یک امتیاز بی‌نظیر برای جذب سرمایه‌گذار است.

مخاطبان خود را پیدا کنید

ایده شما ممکن است روی کاغذ، عالی به نظر برسد. اما اگر مخاطبی برای فروش نداشته باشد، در واقع بی‌فایده است. سرمایه‌گذاران از این موضوع به خوبی اطلاع دارند و اگر نتوانید مخاطب خود را مشخص کنید، علاقه خود را به پروژه شما از دست می‌دهند.

مشخص کردن بازار هدف در واقع گام اول می‌باشد. در مرحله بعدی، شما باید در مورد چگونگی برنامه‌ریزی برای رسیدن به این مخاطبان استراتژی خاصی ترسیم کنید.

ارائه محصول و امید داشتن به جذب خود به خود این مخاطبین، صحیح نیست. در واقع، نکته اثبات دانش خود در زمینه چگونگی ارائه محصول به بازار هدف است. روی استراتژی بازاریابی خود تمرکز کرده و هر چه زودتر، آن را اجرا کنید.

نتیجه

برداشتن گام‌های فوق، به میزان قابل توجهی احتمال افزایش سرمایه‌گذاران را در پروژه شما، افزایش می‌دهد. اگرچه هیچ تضمینی برای حمایت از شما وجود ندارد؛ اما با اتخاذ تاکتیک‌های ذکر شده، مطمئناً احتمال موفقیت شما را در رقابت، جلو می‌اندازد.