بسیاری از شرکتها و سازمانهایی که بر روی فرهنگ نوآوری متمرکز هستند، قصد ایجاد یک مرکز نوآوری را دارند. میتوان با استفاده از یک ذهنیت نوآورانه در زمینه طراحی و با نمونه اولیه مرکز نوآوری که بعدها می توان آن را تکرار کرده و تکامل بخشید، وارد عمل شد.
ما در این جا فقط اجزای یک مرکز نوآوری را بررسی میکنیم. برای اطلاعات جامع تر، روی مرکز نوآوری چیست؟ کلیک کنید!
سازمانهایی از هر نوع میتوانند با تأسیس یک مرکز نوآوری، از مزایای آن بهرهمند شوند. مراکز نوآوری و امثال آنها، فضای فیزیکی برای ابزارهای دیجیتالی و غیردیجیتالی و ثمرات نوآوری، ایجاد میکنند.
اغلب کسب و کارها، از یک مرکز نوآوری برای نمایش نوآوریها یا محصولات جدید خود به کارمندان، سرمایه گذاران یا حتی مشتریان استفاده میکنند.
مراکز نوآوری معمولاً از آخرین فنآوریها و ابزارها برای کارمندان خود استفاده میکنند تا بتوانند برای آزمایش یا تکرار ایدههایشان، از آنها بهرهبرداری کرده و چگونگی استفاده از این فناوریها را در کسب و کار خود، بررسی کنند.
همچنین یک مرکز نوآوری به عنوان فضایی که افراد میتوانند در آن جمع شده و برای نوآوری تفکر کنند، استفاده میشود؛ به این معنا که این فضا، برای میزبانی جلسات طوفان مغزی، طراحی یا کارگاههای نوآوری طراحی شده است.
سازمانها برای سازگاری با نوآوری، خصوصاً برای درگیر کردن تفکر طراحی یا فعالیت های چابک، تیمهای نوآوری باید در فضای تحقق نوآوری قرار گرفته و تمامی شرایط برای آنها فراهم شود.
استارتاپ ویکند یا آخرهفته استارتاپ چیست؟ کلیک کنید!
تفاوت مرکز نوآوری با شتابدهنده
شتابدهندهها از یک تیم استارتآپ که ایدهای مورد تأیید آنها را دارد حمایت میکنند، درواقع ایدههای استارتآپهای مختلف را گلچین کرده و بهترین آنها که در کمترین زمان به بیشترین سود برسد را انتخاب میکنند.
آنها شرکتی با گروه استارتآپ تأسیس کرده و به ازای سرمایهگذاری اولیه و آموزشها و خدماتی که به صاحبان ایده میدهند، سهمی از شرکت را در اختیار میگیرند؛ البته ممکن است تأسیس شرکت هم در کار نباشد و در قبال حمایتهای مالی و معنوی از طرحها، سهمی از آینده تولیدی محصول را در اختیار بگیرند. برای مطالعه در خصوص شتابدهندهها، روی شتاب دهنده چیست و چگونه کار میکند؟ کلیک کنید!
معمولاً شتابدهندهها فعالیتهایی با سرعت بالا انجام میدهند و بعد آن را به حالت شرکتی مستقل، با سهام محفوظ شتابدهنده، رها میسازند. ولی در مراکز نوآوری این گونه عمل نمیشود و در هستههای پژوهشی خود در زمینههای مختلف به مطالعه طرحهای مختلف پرداخته و بحث تجاریسازی آن را با یک شریک یا همکار صنعتی یا دولتی انجام میدهند.
البته این مراکز از پژوهشگرانی که ایدههای مناسب دارند هم دعوت به همکاری میکنند. نکتهای دیگر که بایستی به آن توجه کرد این است که شتابدهندهها میتوانند انتفاعی یا غیرانتفاعی باشند ولی مراکز نوآوری عموماً وابسته به دولتها هستند.
شتابدهندهها معمولاً با برگزاری مسابقاتی به جذب ایده میپردازند. ولی مراکز نوآوری معمولاً اینگونه نیستند، افراد خود درخواست بررسی ایده را داده و یا بهعنوان یک پژوهشگر از آنها دعوت به همکاری میشود.
شتابدهندهها معمولاً کوتاهمدت هستند، عموماً حداکثر 6 ماه، ولی مراکز نوآوری اکثراً با پروژههای بلندمدت کار میکنند. شتابدهندهها معمولاً هر ایدهای که در ابتدا حتی هیچ ربطی به علم ندارند را میپذیرند، ولی در مراکز نوآوری معمولاً کارها بر مبنای پژوهش و تحقیق انجام میشود.
برای مطالعه بیشتر در این باره، روی تفاوت شتاب دهنده و مراکز رشد چیست؟ کلیک کنید!
در اینجا، ما ابزار و لوازم مورد نیاز یک مرکز نوآوری ساده را شرح میدهیم.
مبانی مرکز نوآوری
در اینجا برخی از عناصر مشترکی که در مراکز و آزمایشگاههای نوآوری دیدهایم، مورد بحث قرار داده میشود. بسیاری از موارد لازم آنقدر ساده است که احتمالاً در یک دفتر کار، وسایل کافی برای تهیه نمونه اولیه یک مرکز نوآوری یا آزمایشگاه در یک اتاق خالی وجود دارد!
تفکر و اسپرینت طراحی رویکردهای محبوبی هستند که انسان محور هستند و از طریق همکاری و همفکری به سرانجام میرسند و در صورت داشتن بستر مناسب، این عملیات سریعتر و چابکتر انجام میشوند.
وجود نمایشگرهای الکترونیکی در مرکز نوآوری
برای به اشتراک گذاشتن به روزرسانیها یا اطلاعیهها درباره رویدادهای آینده، نمایش به کل تیم یا شرکت کنندگان در مرکز نوآوری کمک میکند تا از لحاظ بصری آنچه را که روی آن کار میشود، مشاهده کنند.
بیشترین تمرکز امروزه روی نوآوریهای دیجیتال است؛ بنابراین تعداد زیادی مانیتور و نمایشگر داشته باشید که افراد بتوانند به راحتی دستگاههای گوشی همراه یا لپ تاپهای خود را، برای نمایش چیزی یا به اشتراک گذاشتن صفحه نمایش خود، متصل کنند.
تخته سفید و فضای دیوار برای مرکز نوآوری
تیمها میتوانند تابلوهای کانبان یا اسکرام خود را با پروژههایی که در حال تکمیل هستند نشان دهند. تخته سفید به تیمها کمک میکند که ایدهها یا پروژهها را به سرعت تجسم کنند.
در جلسات تفکر طراحی، با استفاده از تختههای سفید و یادداشتهای روی آنها میتوان مفهومی را به دیوار چسباند تا افراد بتوانند برای اعتبار بیشتر به آن رای داده یا راجع به آن نظر دهند.
برای مطالعه دربارهی انواع نوآوری، روی مقاله انواع نوآوری کلیک کنید!
میز و صندلیهای متحرک در فضای مرکز نوآوری
تیمها میتوانند با هم کار کرده یا برای کمک به یکدیگر شریک شوند. پس اگر مرکز نوآوری میزبان یک رویداد نوآوری یا کارگاه تفکر طراحی بود، گروه بزرگتری را به راحتی میتوان تشکیل داد.
توانایی جابجایی راحت میزها و صندلیها در این مواقع به کمک میآید. بعلاوه، با پیکربندیهای جدید میتوان فضای اتاق را تازه و تجارب را حفظ کرد.
فضای باز در مرکز نوآوری
از فضای باز، برای ایونتهای مشتری یا جلسات، میتوان استفاده کرد. بسیاری از جلسات نوآوری به صورت ایستاده یا در حال حرکت رخ میدهند. خوب است که این فضای باز، خالی از هر نوع میز و صندلی فراهم شود. بعلاوه، ممکن است یک شیء بزرگ و فیزیکی برای نمایش، تیزرینگ یا یا حتی استفاده، در این فضا قرار داده شود.
ساخت سریع نمونه اولیه
بسیاری از ابزارهای نمونهسازی دیجیتال عالی وجود دارد که افراد میتوانند بر روی دستگاهی که با خود به همراه دارند ( گوشی همراه یا تبلت یا لبتاب و.. )، استفاده کنند. همچنین ضروری است که این فضا دارای تجهیزات دفتری باشد تا در سطح بصری و جسمی بتواند پویا باشد.
اتاقکها یا دیوارهای متحرک
برای برگزاری جلسات خصوصی یا برقراری تماسهای تلفنی این فضا کاربرد دارد.
پرسنل مرکز نوآوری
این بخش، مهمترین بخش یک مرکز نوآوری است. میتوان افراد را در هر فضایی دور هم جمع کرد تا نوآوری اتفاق بیفتد.
با وجود یک مجری آموزش نوآوری که بتواند افراد را از طریق تفکر طراحی یا فعالیتهای نوآوری راهنمایی کند، میتوان اشخاص نوآور را در این مراکز جمع کرده و از هوش و نوآوری آنها استفاده کرد.
تقریباً بایر هرکسی بتواند در این مراکز شرکت کند و چیزی ارزشمند به یک جلسه نوآوری اضافه کند. اما با شرکت کردن افراد آموزش دیده، ماهر و علاقهمند در جلسات که دارای طرز فکری نوآورانه هستند، نتیجه بهتری حاصل میشود.
همانطور که میدانید بین نوآوری و خلاقیت تفاوتهایی وجود دارد که در مقاله تفاوت نوآوری و خلاقیت به آن پرداختهایم.
یک مرکز نوآوری همچنین میتواند پایگاه اصلی تسهیلگران تفکر طراحی و مربیان نوآوری باشد. از آنجایی که اتاق برای تفکر طراحی تنظیم شده است، میتواند فضایی ایدهآل برای میزبانی یک مجری تفکر طراحی نوآوری باشد که تفکر طراحی را برای آن مربیان، مجریان و رهبران سازمان، آموزش دهد.
نتیجه
همانطور که مشاهده کردید، یک مرکز نوآوری به شکلی کاملا ساده، محیطی میباشد که افراد در آن جمع میشوند. مرکز نوآوری محیط تفکر و طراحی و نوآوری میباشد؛ پس دستگاههای مورد استفاده در این مراکز “مغزها” میباشند.
در اصل، مراکز نوآوری فضایی ایمن برای یک سازمان ایجاد میکنند که میتواند ایدههای غیرمتعارف و حتی بنیادی را، به امید رسیدن به تغییرات یا فرصتهای جدید که میتوانند کسب و کار را تقویت کنند، کشف کند.
ثبت ديدگاه